bjelleklang Skrevet 12. mars 2011 Del Skrevet 12. mars 2011 Hvorfor er vann vått? Tja, vann kan da være både hardt og tørt også. Hint: Trykk og temperatur. Ikke vært så kverulant, det er jo åpenbart at han mener vann i flytende tilstand, eller så hadde han sagt is, damp eller superkritisktilstand. I tillegg lurer han mest sannsynlig også hvorfor vann føles vått, som i hvorfor føles vann på huden som den gjør. Og det har med at huden kan føle trykk og temperatur. Så hvis du putter hånden din ned i et kar med vann mens du har på plast hansker så vil det fremdeles føles vått. Med andre ord, varmekapasiteten til vann og fordelt på et området på huden er stikkordet mener jeg. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvorfor rumler magen når man er sulten, og hvordan skjer det ? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Hvorfor rumler magen når man er sulten, og hvordan skjer det ? Rumlingen oppstår hele tiden, og kommer vanligvis som en følger av sammentrekninger i tarmene som frigir gasser/luft fanget i næringen du inntar. Det høres lettere når det er tomt pga. det ikke er like mye demping av lyd. Dog når du ikke har spist på et par timer vil magen og tynntarmen begynne sammentrekninger for å få ut alle rester og (antageligvis), gi deg beskjed om at det er tomt og vil ha mer. Disse sammentrekningene varer i ca. 20 minutter før den tar en pause på 2 timer, så setter i gang igjen. Kan sjekke selv neste gang du er sulten. Du vil ha en periode på rundt 20 minutter med "intens" rumling, så en periode på ca. 2 timer med tilfeldige lyder en gang i blandt. Endret 13. mars 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Prøvde å søke litt rundt, gjorde antageligvis en dårlig jobb men: Leste at 19(?) personer var sendt i hui og hast til sykehus pga. de var utsatt for stråling ved Fukushima atomkraftverk. Hvordan kan det være at det er nødvendig når NISA selv rapporterter "kun" 50μSv/t(PS: En kilde rapporterte at de ble utsatt for 882μSv/t, antar under utblåsningen) og skadelig/dødelig dose er 1,000,000-3,000,000μSv/uke(?)? Er det media som atter en gang bruker saken for alt den er verdt? Endret 13. mars 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg håper da denne forklaringen forklarte deg hvorfor tyngdekraften ikke lager energi, men kun konverterer den. Takk! Skjønner i hvert fall litt mer nå Lenke til kommentar
nosrotkah Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Finnes det et språk der alle eller så godt som alle ordene uttales slik de skrives/skrives slik de uttales? Altså slik at om man i Norge skrev abonnemang, lågg, vidjo osv. Ingen tradisjonelle språk har helt lik uttale som skrivemåte. Men det finnes et ganske utbredt kunstig konstruert språk som heter esperanto. Det er spesielt konstruert for at det muntlige skal kunne uttales direkte fra skrivtspråket. Det er også konstruert for å ikke ha grammatiske unntaksregler i hytt og pine slik tradisjonelle språk har. Esperanto prates og skrives av ganske mange til tross for at det er konstruert. Esperanto er inspirert av spansk, italiensk, latin, portugisisk og fransk. Jeg har hørt at det er et annet språk som også skrives og utales nesten helt likt hvilket språk er det? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg har hørt at det er et annet språk som også skrives og utales nesten helt likt hvilket språk er det? Det er mange språk som er fonetiske (uttales og skrives relativt likt). Bl.a spansk, polsk, russisk, til dels tysk, latvisk, litauisk, de fleste slaviske språk av de jeg kjenner til. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvor lang tid tar det for en atomreaktor å bli avkjølt? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvorfor rumler magen når man er sulten, og hvordan skjer det ? Rumlingen oppstår hele tiden, Når man er mett da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvor lang tid tar det for en atomreaktor å bli avkjølt? Det kommer veldig an på varmeproduksjonen, kjølingen og mange andre faktorer. Svaret kan være alt fra minutter til millioner av år alt etter hvilke parametere du legger til grunn. Du tenker sikkert på den i Fukushima. For alt vi vet er kjølingen tilstrekkelig uten aggregatene. I verste fall kommer det lekkasjer som gjør det umulig å jobbe der og kjøle den. Da kan det ta år før den blir relativt kjølig. Vi får vel bare følge med på utviklingen der. Lenke til kommentar
Erav Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Kanskje litt teit spørsmål men; Hvor mange liter øl konsumerer nordmenn i løpet av ett år? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Hvorfor har man enda ikke kommet i gang med thoriumkraft? Og er de norske thoriumforekomstene brukbare? Jeg tror jeg leste en plass at det var feil isotop eller noe slikt, men klarer ikke å finne det igjen. Kan thorium være "den nye oljen" for Norge? Ang. ølforbruk i Norge: Jeg fant denne på Google. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/otprp/19961997/otprp-nr-7-1996-97-/2/2.html?id=298982 Endret 13. mars 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Jeg vil tippe og basere rumling på egen erfaring: du har luft(som etterhvert blir til fis\promp\fjert) i magen, som beveger på seg. Jeg har alltid lyder magen etter endt måltid, og jeg har altfor mye luft i magen. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Finnes det gater/områder i Norge hvor hvite personer rett og slett bør holde seg unna pga. stor sannsynlig for å komme i trøbbel? Slike steder som man ofte ser i filmer om LA og lignende? Kan ikke tenke meg at dette skulle gjelde noe annet enn Oslo, men i dunno. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Ikke et så snedig spm, men har noen her inne greie på hvordan kjølesystemet og backupsystemet fungerer på denne reaktoren i Japan? For meg høres det ufattelig banalt ut at den kan oppleve så store problemer som dette grunnet strømbortfall... Et backupsystem bør da etter min tankegang vare lenge nok til at man kan "ordne opp" i problemene. Her var det 8 timer batteribackup, noe som i bestefall utsatte problemene. Er det pumpene som er kamputt? Er det strømtilførselen som er problemet? Er det dieselgeneratorene som har sviktet? Noen som vet? Høres ut som noen har tenkt akkurat litt for kort når det ble designet... Eller er det bare umulig å gardere seg? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hvorfor klør vi? Og hvordan/ hvorfor kan vi klø på en måte "inni" f.eks armen? Jeg har klødd midt inne i låret en gang.. Hvordan kan dette gå til? Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 13. mars 2011 Populært innlegg Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) 1. Hvorfor har man enda ikke kommet i gang med thoriumkraft?2. Og er de norske thoriumforekomstene brukbare? 3. Jeg tror jeg leste en plass at det var feil isotop eller noe slikt, men klarer ikke å finne det igjen. 4. Kan thorium være "den nye oljen" for Norge? 1. Det tar lang tid å utvikle teknologien. Det første som må til er politisk vilje, deretter trenger man investorer, forskning og utvikling av prøvereaktorer i flere omganger før man kan bygge et kraftverk i kommersiell skala. Hele utviklingsløpet tar anslagsvis 20-30 år. Utviklingen har ikke en gang startet fordi det er mangel på politisk vilje. Dermed kommer det ingen investorer, ingen forskning osv. 2. Thoriumforekomstene skal være såpass konsentrerte at de er svært drivverdige dersom det utvikles thorium-kraftverk. De skal også være så store at de kan forsyne hele Europa med energi i flere hundre år. 3. Thorium-232 er den eneste naturlig forekommende isotopen og den kan potensielt utnyttes i fissjonskraftverk. Det er med andre ord "riktig" isoptop selv om noen av de kunstig fremstilte isotopene i teorien kanskje også kunne blitt brukt. 4. Hvis vi antar en energipris tilsvarende det vi har på strøm og olje i dag så snakker vi om verdier tilsvarende 10 - 100 ganger statens pensjonsfond "oljefondet". 5. (Det spørsmålet som ikke ble stilt). Thorium-232 er et radioaktivtt mineral, men halveringstiden er på hele 14 milliarder år. Det betyr at stråledosene det avgir er så små at det ikke er farlig å jobbe med store mengder thorium i årevis uten beskyttelse. For å få det høyrakioaktivt og dermed utnyttbart i kraftverk må det bestråles kontinuerlig med nøytroner. Endret 13. mars 2011 av Simen1 13 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Tusen takk for enda et lettfattelig vitenskaplig svar som du åpenbart har forfattet selv og brukt tid på. Pluss til deg. Men har du noen ide om hvor jeg har det fra at det var noe galt med thoriumforekomstene i Norge? Jeg husker det ikke selv, men tror det kan ha blitt sagt i radio mens jeg kjørte bil. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Igjen om atomkraft: Er uranstavene alltid varme? Eventuelt, hvordan får de varmen produsert, ved å sette strøm i det kanskje? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Uranstavene lager varmen. Det er derfor de er der. Når uranet danner varme, omdannes det til bly. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå