Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Sokte litt, det jeg fant var eldgammelt.

 

2003

http://www.sportsmaster.no/index.php?PageId=46

Mange får vondt i mellomgulvet når de trener kondisjon. Dette kalles sting eller hold. Man vet ikke eksakt hva sting kommer av, men det er på det rene at smerten oppstår i forbindelse med trening. Sting kan oppstå ved alle former for kondisjonstrening, og gjerne dersom en puster dypt og tungt. At treningen er uvant er også en innfallsvinkel.

 

Lenge trodde vi at smertene/ubehag kommer fra milten når årene i milten ble kontrahert for å takle den økte blodvolumen under belastning. Denne forklaringen har man gått bort i fra siden også personer uten milt kan få sting.

En nyere forklaringsmodell går på at sting oppstår i diafragma ("pustemuskelen") når denne muskelen midlertidig ikke får dekket sitt O2-behov. Sting opptrer oftere hos utrente rett ved starten av en belastning, spesielt i forbindelse med et større måltid før treningen. Sting forsvinner når O2-tilbud i pustemuskulaturen blir større enn O2-behov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor skummer pepsi max så ekstremt? og hvorfor skummer den enda mer når man har isbiter i glasset?

9588728[/snapback]

 

 

bump

9589577[/snapback]

 

 

 

Teori: Kullsyren fester seg i ujenvheter i klasset og danner bobbler, når du tar isbiter i vannet øker ujenheten og kullsyren vil danne bobbler på isbitene.

Lenke til kommentar
Er det ulovelig å fyllakjøre på en hest?

9597490[/snapback]

 

Ja, det er å ulovlig å være full på en sykkel også. Med sykkelen så kan den bli tatt og du kan få bot hvis du blåser rødt. Med hest er det nok enda strengere, da hesten er et levende dyr som du har ansvaret for.

9597497[/snapback]

 

ok, takk for kjapt svar :)

undret på dette i noen timer nå :p

Lenke til kommentar
Hvilke pinner på forskjellige prosessorer er strøm inn og utganger?

9597000[/snapback]

Det blir for mye å lete opp alt her og nå, men det er bare å lete litt så finner du oversikten i dokumenter hos produsenten. Her er et eksempel med sokkel 939 (PDF side 28-29), og her fra LGA775 (PDF side 42-43).

Flere tekniske dokumenter fra AMD og fra Intel.

 

ok, takk for kjapt svar :)

undret på dette i noen timer nå :p

9597507[/snapback]

Lurer du på om du gjorde noe ulovlig i natt eller ikke? :p

Lenke til kommentar

Nei, ikke hvis skjermen fungerer som den skal. Normalt blir man bleik av å sitte mye foran PC-en. ;)

 

LCD-skjermer har som regel CCFL baklys og dersom de er feilkonstruert (for lite fluoriserende belegg) så kan det tenkes at de kommer en del UVA-stråling som kan gjøre en brun, men neppe så mye at man blir solbrent. Glasset og lagene i skjermen vil også fjerne en stor prosentandel av UVA-strålingen dersom CCFL-rørene er feilkonstruert. Men de lysstyrkene skjermen gir er uansett alt for lite til å gjøre en solbrent. Sola lyser omtrent 20 ganger kraftigere enn de mest lyssterke skjermene stilt inn på maks lysstyrke og med hvitt bilde. (ca 10.000 cd/m^2 vs. 500 cd/m^2)

Lenke til kommentar
Da jeg fikk sting før, så hjalp det på smerten med å stramme magemusklene. Nå får jeg ikke sting lengere

9595627[/snapback]

Det hjalp med meg óg, kjende det framleis litt, men ikkje mykje. Men som om eg gidder å stramme magemusklane medan eg jogger f.eks. coopertesten (etter haustferien).

9596706[/snapback]

Klem hardt på en stein E.L i handen på motsatt side av der du har sting/hold.

Skal funke for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...