Sink Skrevet 5. mars 2011 Del Skrevet 5. mars 2011 Hvordan kom de fram til det metriske systemet? Altså, hvordan de fant ut at en meter skulle være akkurat en meter, osv.. Litt sikker på at metern er definert ut fra avstanden fra ekvator til nordpolen. Usikker på hvor mange ganger denne avstanden ble delt opp da. Meteren har blitt definert på flere måter opp gjennom tidene, den moderne definisjonen er avstanden lyset beveger seg (i vakuum) i løpet av 1/299792458 sekund. Historiske definisjoner kan dere lese om her I stand corrected. Var visst litt over 200år for seint ute. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hvorfor funker vinduer mye bedre som speil når det er mørkt ute? Also: Hvis man er midt utpå havet, så er det vel jordas krummning som er grunnen til at havet "stopper" i horisonten. Hvordan hadde det sett ut om jorda var flat? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) 1) Om dagen kommer det masse lys utenfra. Selv om like mye lys fra kroppen din reflekteres i vinduet og sendes tilbake mot øynene dine, vil denne mengden lys lettere bli "overdøvet" av mengden lys som kommer utenfra. Om natten er det jo mørkt ute, altså kommer det ikke så mye lys gjennom ruta. Likevel opplyses kroppen din nesten like mye som på dagtid pga. lysene innendørs. Lyset reflekteres i ruta, og dermed kan du lettere se speilbildet ditt om natta. 2) Ja, det er jordens krumning som er grunnen til at havet stopper i horisonten. Haddde jorda vært flat, ville du nok muligens kunne sett adskillig lengre, men langt der ute i synsfeltet ville nok støvpartikler, vannpartikler osv. gjort sikten svært dårlig. Endret 6. mars 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Kan bekrefte at jeg ble berusa. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg begynner å bli småfull etter 2 halvlitere, jeg. Og jeg kan lett bruke 2 timer på å drikke de to, og fortsatt være surrete når jeg går ut. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 og fortsatt være surrete når jeg går ut. Men dette har vel egentlig ikke noe med alkohylene å gjør? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Om man merker beruselsen etter f.eks 2 øl er noe annet enn om man er beruset eller ikke. Beruselse er noe som kommer gradvis med mengde så man kan i teorien si at man blir beruset etter en eneste slurk øl (bare det får tid til å spre seg i kroppen og ikke nok tid til at det brytes ned). Om man merker beruselsen kommer an på hvor fintfølende man er/vil være. Jeg har ikke noe problemer med å merke at bena føles tyngre og kroppen mer beroliget allerede etter én 0,33 øl, men jeg vil likevel kalle meg mer edru enn beruset da. (Med ett unntak: Bilkjøring. Der holder jeg en streng nulltoleranse som aldri får skli ut.) 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Aner ikke hva det er jeg, men jeg vet at noen kan drikk 18 halvlitere (9 jævla liter med væske i kroppen!) på en middels bytur, mens jeg klarer 3-4 så er jeg forskynt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Holder skismøring seg godt for alltid? Fikk en x år gammel smørekoffert av pappa som han mente at jeg kunne bruke, men etter å ha testa det, tviler jeg faktisk litt på at det er noe bra. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 nå utvikler jo skismurningen seg hele tiden så den smurningen som brukes nå er nok bedre enn den som er X antall år gammel. tror at smøring er brukanes i ganske mange år etter at den har blitt kjøpt. 2 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 (endret) Det har vært hav på Mars før. Hvordan oppførte bølgene seg der ettersom de er 3 ganger så liten gravitasjon der som på jorden? Blir bølgene generelt bare større? Endret 6. mars 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Jeg inbiller meg at hele bevegelsesprosessen til bølgen vil bli tregere. Og den vil rulle tregere mot land enn de gjør her. Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 de ville vel bli større..og "tregere" som Flimzes skriver. istedenfor mange små bølger som er raske blir det færre store som er trege. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Ville volumet vann vært det samme som det ville vært med jordens gravitasjon? Lenke til kommentar
jord Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Hvorfor utviklet Ulven, ulvehyl? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Ville volumet vann vært det samme som det ville vært med jordens gravitasjon? Vann kan i stort sett ikke komprimeres, så ja. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Ville ikke volumet evt blitt større enn på jorden? Siden tyngdekraften er lavere og dermed ikke trekker vannet like kraftig mot overflaten av planeten. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 "stort sett"? Det vil være en teoretisk forskjell, antageligvis så liten at du ikke kan måle den uten videre Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. mars 2011 Del Skrevet 6. mars 2011 Er det noen evolusjon-sk grunn for at asiatere har "skjeve" øyne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå