Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte på en ting da jeg satt på bussen i går.

 

En fjernkontroll bruker IR, eller infrarøde stråler for å overføre informasjon. Om man ser inn i IR-senderen med et kamera, vil man kunne se lyset. Men jeg trodde man ville se IR-strålene som ett mørkerødt lys? Det er da ved siden av rød i fargespekteret? Men det jeg ser i kameraet, er en fiolett farge. I motsatt ende av fargespekteret. Hvorfor?

 

Tok også bilde av en kokeplate og fant ut det samme.

post-161752-0-03775600-1299051751_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Siden IR er en farge du uansett ikke kan se, må kamera presentere IR-lyset for deg med en farge innenfor det synlige området. Det at kokeplaten vises som fiolett skyldes et valg som kameraprodusenten har gjort. Hvis du studerer platen med kameraet mens den varmes opp vil du se at fargen endrer seg - antakelig fra en "kald farge" til en "varm farge".

Lenke til kommentar
Hvorfor veier snø mer når den begynner å smelte?

Det er en myte. Eller rettere sagt en halvsannhet.

 

Hvis det ligger f.eks 2 meter snø på et tak og det blir mildvær, så synker snølaget sammen, og snøen blir selvsagt tyngre per liter. Men snølasten (vekten av all snøen på taket) er fortsatt den samme. Selve mildværet er altså ikke farlig i seg selv.

 

Det man frykter i mildvær er at det skal begynne å regne, for snø virker omtrent som en svamp, den kan inneholde store mengder vann før den blir så mettet at den begynner å renne utfor kanten som snøsørpe. Dermed kan taklasten øke betraktelig. Og da kan totallasten på taket komme over takets bæreevne og da er det fare på ferde.

 

Faren for regn, og derav følgende vektøkning, er den eneste grunnen til å rydde tak for snø før eller i mildværsperioder. Men hvis det ikke begynner å regne kan man altså like gjerne la snøen ligge til våren.

Endret av SeaLion
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det man frykter i mildvær er at det skal begynne å regne, for snø virker omtrent som en svamp, den kan inneholde store mengder vann før den blir så mettet at den begynner å renne utfor kanten som snøsørpe. Dermed kan taklasten øke betraktelig. Og da kan totallasten på taket komme over takets bæreevne og da er det fare på ferde.

 

Faren for regn, og derav følgende vektøkning, er den eneste grunnen til å rydde tak for snø før eller i mildværsperioder. Men hvis det ikke begynner å regne kan man altså like gjerne la snøen ligge til våren.

Nei, det er ikke regn som er eneste faren. Med mildvær kommer gjerne økt luftfuktighet også siden varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så snøen kan øke vekten en del ved å trekke til seg fuktighet fra luften. Vektøkningen er selvfølgelig mye mindre enn ved regnvær, men det er den siste dråpen som får glasset til å renne over ...

 

 

 

Lenke til kommentar
Siden IR er en farge du uansett ikke kan se, må kamera presentere IR-lyset for deg med en farge innenfor det synlige området. Det at kokeplaten vises som fiolett skyldes et valg som kameraprodusenten har gjort. Hvis du studerer platen med kameraet mens den varmes opp vil du se at fargen endrer seg - antakelig fra en "kald farge" til en "varm farge".

Man skulle uansett tro at de sub-pikslene som slipper gjennom rødt lys er de som fanger opp IR og dermed at bildet blir rødt. Men jeg kan bare forklare det med at de blå pikslene også slipper gjennom IR.

Lenke til kommentar
Siden IR er en farge du uansett ikke kan se, må kamera presentere IR-lyset for deg med en farge innenfor det synlige området. Det at kokeplaten vises som fiolett skyldes et valg som kameraprodusenten har gjort. Hvis du studerer platen med kameraet mens den varmes opp vil du se at fargen endrer seg - antakelig fra en "kald farge" til en "varm farge".

Man skulle uansett tro at de sub-pikslene som slipper gjennom rødt lys er de som fanger opp IR og dermed at bildet blir rødt. Men jeg kan bare forklare det med at de blå pikslene også slipper gjennom IR.

Det er mulig jeg misforstod litt. Jeg tenkte umiddelbart på et kamera som er designet for IR lys. Hvis dette bildet er tatt med et vanlig digitalkamera (som er sensitiv for de nærmeste delene av IR) så vil jeg tippe at den forvirrende fargen skyldes automatisk hvitbalanse som gjør rare ting.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det man frykter i mildvær er at det skal begynne å regne, for snø virker omtrent som en svamp, den kan inneholde store mengder vann før den blir så mettet at den begynner å renne utfor kanten som snøsørpe. Dermed kan taklasten øke betraktelig. Og da kan totallasten på taket komme over takets bæreevne og da er det fare på ferde.

 

Faren for regn, og derav følgende vektøkning, er den eneste grunnen til å rydde tak for snø før eller i mildværsperioder. Men hvis det ikke begynner å regne kan man altså like gjerne la snøen ligge til våren.

Nei, det er ikke regn som er eneste faren. Med mildvær kommer gjerne økt luftfuktighet også siden varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft. Så snøen kan øke vekten en del ved å trekke til seg fuktighet fra luften. Vektøkningen er selvfølgelig mye mindre enn ved regnvær, men det er den siste dråpen som får glasset til å renne over ...

 

Er det en større effekt enn avdamping og smelting av snøen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat i tråden: 15 myter om Mac.

 

Er en Mac og en PC det samme? Det jeg har fått inntrykk av er at de har to forskjellige byggemåter, men det var før. Så nå kan det vel egentlig kalles det samme? Jeg er ute etter fakta, ikke påstander. Hva definerer en PC?

Lenke til kommentar

Jeg leste akkurat i tråden: 15 myter om Mac.

 

Er en Mac og en PC det samme? Det jeg har fått inntrykk av er at de har to forskjellige byggemåter, men det var før. Så nå kan det vel egentlig kalles det samme? Jeg er ute etter fakta, ikke påstander. Hva definerer en PC?

 

PC = personal computer.. så om det er en "pc" eller en mac eller linux for den saks skyld spiller vell ingen rolle.. det er uansett det samme.. det eneste som skiller dem er OS,,, og dens begrensninger..

 

 

hmm det er nå min oppfatning og mening.. :)

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Kan en døv person få sertifikat på bil? Jeg vet det at hvis man mangler en sans så vil de andre bli så mye sterkere, men det er vanskelig å lukte en bil i full skrens på vei inn i siden på bilen uansett hvor flink du er til å se.

 

Jeg vet det at folk med visse sykdommer må gå frem og tilbake mellom leger og opp og ned og i mente og ha prøvetid og hele pakka for å få lappen, som f.eks folk med type 1 diabetes eller tourettes.

 

Hvis det er slik at en døv person kan få sertifikat på bil, er det da noe lignende greier for dem? Er det eventuelt strengere krav da eller mye det samme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...