Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva heter skrifttypen de bruker i artiklene i vg, db, eller klikk.no?

Det kommer an på operativsystemet. Arial på Windows, Helvetica på Mac (og jeg tror Linux også).

For ti år siden hadde dette vært rett svar. Men Mac OSX har blitt levert med Windowsfonten Arial forhåndsinstallert i noen år nå, slik at websider vises noenlunde likt i de to OS-ene. Enkelte nettsider bruker andre fontsystemer, f.eks http://selode.home.online.no/bebe/ benytter Trebuchet MS i overskriften og Verdana i brødteksten. Dette er også fonter som finnes som standard både i Windows og i OSX.

 

Med CSS og html5 vil det være mulig å benytte helt spesielle fonter, selv fonter som knapt noen har på sine maskiner. Nettsiden laster rett og slett de benyttede delene av spesialfonten inn i nettleseren når siden vises.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de senker boogien for å fordele vekten av lastebilen over større areal når dette trengs, i lav fart primært.

 

I høyere fart er dette ikke ideelt. Og da heves de.

Dette stemmer ikke helt. Med tung last i lav hastighet må boogien heves eller så tar du liv av dekkene. Da jeg tok lappen for klasse C i militæret fikk vi teste hva som skjedde om man prøvde å svinge relativt brått i lav hastighet med boogihjulene nede (lastebilen veide rundt 23 tonn). Det så nesten ut som Nedre Eikers rånerlag hadde vært på parkeringsplassen. Med andre ord det lå igjen store mengder gummi på asfalten. I 60/70 sone øvde vi på å huske å heve boggien når vi skulle svinge av veien (altså i lav hastighet) og fikk ganske pes om vi glemte det :-)

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Med tung last i lav hastighet må boogien heves eller så tar du liv av dekkene.

Det er fordi man kan svinge mye knappere i lav hastighet enn i høy. Jo knappere man svinger, jo mer "river" boggien mot underlaget, naturlig nok. Tlihengere generelt, og traktortilhengere spesielt (som jo brukes mye på grasmark) leveres derfor ofte med medstyrende boggi, hvor de bakerste hjulene kan svinge litt på seg, i stedet for løftbar aksel.

 

jumbo_hydro_th.jpg

Lenke til kommentar

Med CSS og html5 vil det være mulig å benytte helt spesielle fonter, selv fonter som knapt noen har på sine maskiner. Nettsiden laster rett og slett de benyttede delene av spesialfonten inn i nettleseren når siden vises.

Egentlig positivt at ikke-standard fonter blir mulig først nå. Internett ville vært litt av et helvete om man skulle tillatt det allerede i 1993. :p

 

Ellers takk for korreksjonen.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar
[quote

Nei, det er to stk, så det der er ikke den jeg ser etter. Blir GAAAL av å ikke komme på det snart.

Antagelig den irske serien The Plonksters (Plodsters). Idéen ble rett og slett stjålet av britene og slik oppstod Plonsters, den serien som altså på norsk heter Plipp, Plopp og Plomma.

 

Plonksters/Plodsters (originalen):

 

Neppe det han meinar. Er snakk om to klumpar som er på youtube i nokre små klipp trur eg.

 

Dårleg illustrasjon:

post-196150-0-87633800-1298562382_thumb.png

Lenke til kommentar

En dag gikk jeg forbi et utstillingsvindu på mitt lokale kjøpesenter og fikk se en naken utstillingsdukke. Ettersom utstillingsdukker er veldig ... realistiske, så begynte jeg å lure på om det finnes noen lover mot nakne utstillingsdukker i vinduer? Pupper, generelt, er jo ikke lov i reklame her i Norge - og dette gjelder vel også "ikke-mennesker" med pupper også? Hvor skulle ellers grensa gå?

Lenke til kommentar

Hvem eller hva er den berømte Bøen i egget?

Har hørt uttrykket brukt mange ganger gjennom hele oppveksten som et frekt svar på spørsmål.

Men hvem Bøen er, er det ingen som vet.

Det er veldig vanskelig å forklare det uttrykket. Men jeg har da aldri tenk på det som et frekt svar. Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan bli brukt som et svar på et spørsmål.

 

Min versjon av "Bøen i Egget":

Bøen i egget er et ordtak som jeg lært er at Bøen i egget er livet. Altså høna som enda ligger i egget og venter på å komme ut i verden og kjenne på livet. Det er ikke bokstavligtalt men mange ungdommer i dag er fortsatt Bøen i Egget, de sitter hjemme i sin kokong og trur de har smakt på livet ved fylle fortis-fester. Men det som venter dem, når de "klekker", er jo selve livet. Bøen i Egget kan være fasen i livet før du løsriver deg fra foreldrene dine og over til fasen "flytte for seg selv".

 

Det er i allefall min forklaring på Bøen i Egget, Om noen flere har andre versjoner vil jeg gjerne at dere går til fysisk angrep på min versjon. For om min er riktig, vet jeg ikke :hmm::ermm:

Endret av Erav
Lenke til kommentar

jaaa, fullstendig klar over at jentene blør, men det er vel slik at de har en periode under eggløsningen der de ikke går rundt å blør ? vil dette kunne merkes ? utflod ?

 

Ved eggløsning forandres livmorhalsslimet seg, og det blir seigere og gjennomsiktig og kan sammenlignes med rå eggehvite. Du kan teste dette ved å stikke en finger forsiktig inn i skjeden og hente ut litt slim.

 

Ta slimet mellom tommel og pekefinger. Er slimet så seigt at du får en tynn stripe når du drar fingrene fra hverandre, er eggløsningen på vei.

 

Du kan også se på dopapiret etter å ha vært på do. Slimet vil ikke trekke seg ned i papiret, men bli liggende igjen oppå.

 

Når slimet forsvinner, har du hatt eggløsning. Denne slimproduksjon skyldes at det voksende egget produserer store mengder østrogen

Lenke til kommentar

Plasser dama di sammen med minst 10 menn. Hvis mennene tiltrekkes dama di som en magnet er det ikke lenge før hun har eggløsning, men hvis mennene ikke viser interesse har hun det kanskje allerede. Det kan være en god ide å gjøre dette eksperimentet flere ganger for å gjøre det lettere å finne forskjellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...