Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror det kun er nedkjølingen som er viktig. Den motvirker at varmen brer seg fra den døde/svidde huden og innover i vevet. Dvs. at jo kaldere jo bedre. Når fingeren først har blitt kald ser jeg ingen grunn til å fortsette å holde den under vann.

9574713[/snapback]

Litt sent svar, men i alle nye førstehjelps bøker/manualer står det at man skal bruke romtemperert væske.

Har du aldri brent deg? det hjelper å holde fingen under vann, psykisk kanskje.

Lenke til kommentar
Jeg tror det kun er nedkjølingen som er viktig. Den motvirker at varmen brer seg fra den døde/svidde huden og innover i vevet. Dvs. at jo kaldere jo bedre. Når fingeren først har blitt kald ser jeg ingen grunn til å fortsette å holde den under vann.

9574713[/snapback]

Litt sent svar, men i alle nye førstehjelps bøker/manualer står det at man skal bruke romtemperert væske.

Har du aldri brent deg? det hjelper å holde fingen under vann, psykisk kanskje.

9583587[/snapback]

Det er viktig at man ikke bruker for kaldt vann, da kan man nemlig lett få forfrysninger. 20 grader er vel passelig.

Det er svært viktig at det forbrente området straks avkjøles. Dette gjøres best i rennende vann med temperatur 15-20 grader Celsius. Denne behandlingen er svært viktig, og en skal fortsette med denne avkjølingen i minst 30 minutter.
Lenke til kommentar
Da kommer de snodige spørsmålene: Hvorfor minst 30 minutter og hvorfor ikke kaldere vann? Nedkjøling er åpenbart ikke årsaken.

9587372[/snapback]

Det skal ikke være kaldere fordi når huden er forbrent vil den lettere få frostskader nettopp fordi huden er påvirket av varme og vil dermed respondere på en annen måte enn når den er upåvirket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...