Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hvis den er radioaktiv er det nok et hydrogenisotop som heter Tritium som blir brukt. Helt ufarlig i små mengder ;)

Riktig at tritium lyser i mørke, men jeg vil anta at denne typen selvlysende stoff er altfor, altfor dyrt for et iPhone cover.

Tritium brukes vel hovedsakelig som selvlysende stoff i high-end kikkertsikter osv som trådkors, dog kan det sikkert ha andre bruksområder.

Han sa jo at han trodde det var radioaktivt, da er det i så fall tritium. Det er ikke et spesielt high-end stoff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den er radioaktiv er det nok et hydrogenisotop som heter Tritium som blir brukt. Helt ufarlig i små mengder ;)

Riktig at tritium lyser i mørke, men jeg vil anta at denne typen selvlysende stoff er altfor, altfor dyrt for et iPhone cover.

Tritium brukes vel hovedsakelig som selvlysende stoff i high-end kikkertsikter osv som trådkors, dog kan det sikkert ha andre bruksområder.

Han sa jo at han trodde det var radioaktivt, da er det i så fall tritium. Det er ikke et spesielt high-end stoff.

"Commercial demand for tritium is 400 grams per year and costs approximately $US30,000 per gram"

Eh, jo.

Endret av Dermuszdel
Lenke til kommentar

"Commercial demand for tritium is 400 grams per year and costs approximately $US30,000 per gram"

Eh, jo.

Hvordan kan de bruke det i slike jeg linket til da? Har en slik selv.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på at det er fosforescens...

Slukker jeg lyset ser jeg den tydelig i mørke. Men hvis jeg tar og lyser på den og slukker lyset lyser den sterkt i en liten stund.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, jo.

Må huske at det ikke prat om enorme mengder som skal til for å oppnå selvlysende effekt. Hvor mye kjenner jeg ikke til, men noe særlig mer enn mikrogram tviler jeg på.

Hvis, merk hvis, dette stoffet er så dyrt

Det er veldig vanskelig å fremstille, overrasket over at det var så "billig" som dette egentlig.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Holder en knapp på at det er fosforescens...

Slukker jeg lyset ser jeg den tydelig i mørke. Men hvis jeg tar og lyser på den og slukker lyset lyser den sterkt i en liten stund.

Fosforescens er forresten prosessen som gjør dette, ikke stoffet.

Stoffet kalles fosfor.

Min feil...

Ser forresten det er en del forvirringer ang. hva flouriserende stoffer er.

Det er ikke det som lyser lenge etter det blir utsatt for lys, men ett stoff som lyser tilbake.

F.eks merkene på penger som lyser under UV-lys er ett flouriserende stoff...

Selvlysende stoff, som lyser en stund etter det blir utsatt for lys, kalles lumineserende stoffer.

Lenke til kommentar

Eh, jo.

Må huske at det ikke prat om enorme mengder som skal til for å oppnå selvlysende effekt. Hvor mye kjenner jeg ikke til, men noe særlig mer enn mikrogram tviler jeg på.

Hvis, merk hvis, dette stoffet er så dyrt

Det er veldig vanskelig å fremstille, overrasket over at det var så "billig" som dette egentlig.

Ja, det er små mengder som skal til. Og tritium brukes iallfall i de amerikanske Trijicon - sikter både stridssikter og jaktsikter, så så veldig dyrt er det ikke i bruk og det varer lenge.

Lenke til kommentar

Hvilket fremtidig teknologisk fremskritt regnes som det "viktigste" med tanke på å muliggjøre ny teknologi/nye fremskritt/hvilket fremtidig teknologisk fremskritt vil ha størst effekt på videre teknologi/vitenskap/dagligliv?

Sikkert noen som er uenige her, men batteriteknologi og superledere imo.

Kvantedatamaskiner kanskje, eller å lage kraftverk som drives av nukleær fusjon.

Lenke til kommentar

Betyr egentlig drømmer noe som helst?

Jeg hadde en drøm som begynte vakkert, men endte trist.

Handlingen er ganske sær, selv til meg å være. Og jeg gjorde fæle ting i den.

Men selv om jeg ikke tror på drømmetyding, astrologi og slikt vissvass, lurer jeg på om historien i drømmen allikevel forteller noe som helst om personlighet, opplevelser osv?

Lenke til kommentar

Hvilket fremtidig teknologisk fremskritt regnes som det "viktigste" med tanke på å muliggjøre ny teknologi/nye fremskritt/hvilket fremtidig teknologisk fremskritt vil ha størst effekt på videre teknologi/vitenskap/dagligliv?

Sikkert noen som er uenige her, men batteriteknologi og superledere imo.

Kvantedatamaskiner kanskje, eller å lage kraftverk som drives av nukleær fusjon.

Kald fusjon vil jeg påstå er denn viktigste mtp. nye teknologier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...