Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

I noen lyskryss blinker det et lite hvitt lys på boksen til lyset (rødt/gult/grønt), det blinker uavhengig.

Noen som vet dette lysets misjon?

Mener dette bittelille hvite lyset blinker når en buss nærmer seg og betyr at trafikklyset vil fortere skifte til grønt for å slippe bussen fram.

Og hvorfor blir man helt ødelagt i ganen av en pose dundermix?

Friksjon pluss syre? Konstant i, ja, tar en en stund hvis du ikke tygger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor kommer det ofte litt forskjellige lyder i headsettet når jeg plugger det inn i PCen?

Fordi et headset er laget for å gjengi lyder fra andre enheter. Eksempelvis cd-spillere, mp3-spillere og lignende. Pc'n din er en sånn enhet, og derfor kommer det ofte litt forskjellige lyder da du plugger headsettet i pc'n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heter det: installert eller innstallert?

google-søk for innstallert - 61 800 resultater med forslag om å heller søke på installert

google-søk for installert - 1 040 000 resultater.

Hva tror du? Du kunne egentlig bare tatt ett enkelt google søk, men da tok jeg to for deg.

Slapp av.:whistle: Viste det var installert. Og jeg slo det opp i ordboka faktisk, men en bekjent trodde ikke på meg, derfor ville jeg bruke dere som bevis.:thumbup:

Lenke til kommentar

Slapp av.:whistle: Viste det var installert. Og jeg slo det opp i ordboka faktisk, men en bekjent trodde ikke på meg, derfor ville jeg bruke dere som bevis.:thumbup:

Du kunne like greit brukt et google-søk som bevis.

Og forresten var det jeg som viste at det var installert. Mulig du visste det, og det visste også jeg, men det var jeg, og ikke du, som viste det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det ofte litt forskjellige lyder i headsettet når jeg plugger det inn i PCen?

Fordi et headset er laget for å gjengi lyder fra andre enheter. Eksempelvis cd-spillere, mp3-spillere og lignende. Pc'n din er en sånn enhet, og derfor kommer det ofte litt forskjellige lyder da du plugger headsettet i pc'n

Ah, så det er derfor.. :thumbup:

Men altså, idet man putter kontaktshitten inn i PC'en, og du har øreproppene i ørene, hører du ofte en form for spraking. Hvorfor?

• Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Ah, så det er derfor.. :thumbup:

Men altså, idet man putter kontaktshitten inn i PC'en, og du har øreproppene i ørene, hører du ofte en form for spraking. Hvorfor?

Fordi øreproppene er analoge, dvs at de lager lyd av hva nå enn for slags signal om kommer i ledningen. Så når du plugger inn så er det en kondensator eller 3 som tømmes, det er litt ujevn kontakt, det må brennes vekk ett smussbelegg før det blir skikkelig kontakt etc.

Resultatet er uansett at spenningen gjennom(edit: over?) øreproppen varierer, og da vil den lage en lyd som tydelighvis har både frekvens og amplitude som ditt øre kan oppfatte.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Har kjøpt en selvlysende antennebånd til min iPhone, men hørte idag av en kompis at den kan være radioaktiv? Er den farlig for meg på noen måte?

Det er riktig at det har vært vanlig at selvlysende ting har vært radoaktive. Trodde ikke det var vanlig når lenger dog. Ikke er det noe spesielt å bekymre seg for uansett. Må den ha lys for å være selvlysende? Om den ikke er selvlysende etter å ha vært i mørket i lang tid er den neppe radioaktiv.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Har kjøpt en selvlysende antennebånd til min iPhone, men hørte idag av en kompis at den kan være radioaktiv? Er den farlig for meg på noen måte?

Det er riktig at det har vært vanlig at selvlysende ting har vært radoaktive. Trodde ikke det var vanlig når lenger dog. Ikke er det noe spesielt å bekymre seg for uansett. Må den ha lys for å være selvlysende? Om den ikke er selvlysende etter å ha vært i mørket i lang tid er den neppe radioaktiv.

AtW

Hvis den er radioaktiv er det nok et hydrogenisotop som heter Tritium som blir brukt. Helt ufarlig i små mengder ;)

Lenke til kommentar

AtW

Hvis den er radioaktiv er det nok et hydrogenisotop som heter Tritium som blir brukt. Helt ufarlig i små mengder ;)

Det er vel heller det at det ikke trengs så mye energi for å få et fluroiserende( heter det det på norsk egentlig? hter vel phosphorus på engelsk ihvertfall?) stoff til å lyse enn hva slags radioaktiv kilde det er?

AtW

Lenke til kommentar

Riktig at tritium lyser i mørke, men jeg vil anta at denne typen selvlysende stoff er altfor, altfor dyrt for et iPhone cover.

Tritium brukes vel hovedsakelig som selvlysende stoff i high-end kikkertsikter osv som trådkors, dog kan det sikkert ha andre bruksområder.

Lenke til kommentar

Riktig at tritium lyser i mørke, men jeg vil anta at denne typen selvlysende stoff er altfor, altfor dyrt for et iPhone cover.

Tritium brukes vel hovedsakelig som selvlysende stoff i high-end kikkertsikter osv som trådkors, dog kan det sikkert ha andre bruksområder.

Holder en knapp på at det er fosforescens...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...