SHHHKSHHHK Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Åtte år gammel polsk Coca Cola på liten glassflaske smakte pyton. Eg har ei uåpna britisk Cola "Best før" 1991. Konkurranse med shotglass, anyone? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg mener hva du forstår husam, at f.eks dersom samfunnet legger til rette for at kun blinde mennesker får barn, så vil vi via evolusjon få dårligere syn og altså favorisere "dårlige" gener. Poenget AtW prøver å få frem er dog at dersom mennesker som er blinde er de eneste som får barn, så er dette like fullt evolusjon som om bare mennesker med perfekt syn får barn, selv om dette kanskje fra ditt ståsted er feil retning. Blindhet blir i dette fall "gode" gener. Evolusjonen er blind, den favoriserer dem som er best tilpasset. Dersom det vil si at kun blinde får barn, så vil det si at det er de blinde som er best tilpasset. Om man setter dette litt til siden, så har du fremdeles delvis feil i ditt resonnement om at samfunnet utvikler seg i retning av det du kaller dårlig skikkethet (fysiske/psykiske handikapp). Dette blir ikke favorisert om man ser på den store helhet over lang tid. Nei, det er ikke dette jeg mener. For å si det på en annen måte: Evolusjon gjør at fremtiden tilhører de skapningene som er så godt tilpasset at de kan leve lenge og føre genene sine videre. Nå har mennesket kommet så langt at vi ikke lengre trenger å tilpasse oss den nådeløse naturen, fordi vi tilpasser samfunnet etter menneskene selv. Vi har f.eks vaksiner, medisiner, støtteordninger osv for mennesker som ville falt ut av et "ursamfunn." Av den grunn tror jeg det skal mye til for at gjennomsnittsmennesket skal kunne utvikle flere overlevelsesegenskaper. For hvorfor skal menneskene med disse eventuelle mutasjonene få flere barn enn andre? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Hvis man har spist en sterk mentol/peppermynte-pastill/tyggis, gjør det ofte vondt å drikke kaldt vann etterpå, eller trekke inn kald luft. Det iser på en måte i halsen. Man får en slags "brainfreeze, bare i halsen". Hva skyldes dette? Jeg tror slike drops og tyggiser inneholder stoffer som tar opp varme, slik at du får den kalde følelsen i munnen. Da når du drikker, eller puster tar disse stoffene opp varme ifra lufta eller vannet slik at det blir enda kaldere. Håper noen kan bekrefte hvis jeg har rett, isåfall har jeg gjort kjemileksa mi Spørsmål i samme gate: Hva skjer med innsiden av munnene når man spiser mintdrops? Virker som om noe skjer med kjøttet. Og hvorfor blir man helt ødelagt i ganen av en pose dundermix? Man blir ikke noe varmere eller kaldere i munnen av å spise en slik drops (sett bort fra varme som går fra munnen til den noget kjøligere dropsen). Sitat fra Illustrert Vitenskap, nr. 14 år 2010: "Inntak av peppermyntedrops eller påføring av eukalyptusolje gir en kuldefølelse. Det skyldes at mentolen i peppermynten stimulerer og binder den samme nervereseptoren som kulde. På nervecellene i huden, munnen og slimhinnene sitter det forskjellige reseptrorer som blant annet fanger opp varme og kulde. Er temperaturen under 25 (grader) celsius, vil en spesiell kuldereseptor bli aktivert og sende et signal til hjernen om at området er nedkjølt. Mentolmolekylet har også en struktur som binder denne nervereseptoren. Derfor sendes det et feilaktig signal til hjernen om at området er kaldt. På samme måte som mentol binder kuldereseptoren, binder for øvrig det aktive stoffet i chili, capsaicin, en varme-og smertereseptor." Endret 10. februar 2011 av MækkTævvish 1 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Henger meg litt på Husam her. Når mennesket har kommet så langt som vi er nå, er det nesten ingen ting som siler ut de "dårlige genene" lenger, og favoriserer de "gode". Mennesker med diabetes og alskens forskjellige sykdommer rekker å vokse opp, finne partner, få barn, oppdra barna, se dem forlate heimen og så leve i flere tiår selv etter dette, og da videreføres jo disse "dårlige genene" på lik linje med de gode og nøytrale. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg kjenner til det der med reseptorene. Men det føles faktisk som om noe skjer med kjøttet også. Som om det ytterste laget dør, eller noe. Hva skyldes det? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg oppfatter det alltid som en smerte og brennende varme i munnen når jeg spiser sterke saker som chili eller hockeypulver. Men jeg tror ikke noe dør. Og om noe vev faktisk dør, så tviler jeg på at det er en betydelig mengde, for da hadde det nok ikke vært så lovlig å putte det i munnen og magen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Henger meg litt på Husam her. Når mennesket har kommet så langt som vi er nå, er det nesten ingen ting som siler ut de "dårlige genene" lenger, og favoriserer de "gode". Mennesker med diabetes og alskens forskjellige sykdommer rekker å vokse opp, finne partner, få barn, oppdra barna, se dem forlate heimen og så leve i flere tiår selv etter dette, og da videreføres jo disse "dårlige genene" på lik linje med de gode og nøytrale. De er ikke evolusjonsmessig dårlige, fordi de videreføres, genene er gode nok. Mennesket har tilpasset seg naturen ekstremt godt, vi er en suksessfull tilpasningsdyktig rate med svært høy overlevelsrate. Vi er rett og slett eksepsjonelt gode i å overleve. AtW Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) De er ikke evolusjonsmessig dårlige Skulle virkelig likt å se et menneske med diabetes overleve lenge nok ute i naturen til å videreføre genene sine.. Endret 10. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 De er ikke evolusjonsmessig dårlige Skulle virkelig likt å se et menneske med diabetes overleve lenge nok ute i naturen til å videreføre genene sine.. Vi lever i naturen dag, og de overlever. AtW Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Du vet veldig godt hva jeg mente Endret 10. februar 2011 av Vizla Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Du vet veldig godt hva jeg mente Det gjør jeg, og svaret mitt er for å vise hva jeg synes om argumentet, nemlig at det ikke er særlig godt. Vårt fortrinn er at vi bgger ting og er smarte, det er meningsløst å snakke om hvordan vi hadde klart oss uten, for det er ikke sånn vi opererer, termitter hadde ikke klart seg særlig bra uten tue de heller, betyr ikke at de ikke er suksessfule dyr. AtW 3 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Henger meg litt på Husam her. Når mennesket har kommet så langt som vi er nå, er det nesten ingen ting som siler ut de "dårlige genene" lenger, og favoriserer de "gode". Mennesker med diabetes og alskens forskjellige sykdommer rekker å vokse opp, finne partner, få barn, oppdra barna, se dem forlate heimen og så leve i flere tiår selv etter dette, og da videreføres jo disse "dårlige genene" på lik linje med de gode og nøytrale. De er ikke evolusjonsmessig dårlige, fordi de videreføres, genene er gode nok. Mennesket har tilpasset seg naturen ekstremt godt, vi er en suksessfull tilpasningsdyktig rate med svært høy overlevelsrate. Vi er rett og slett eksepsjonelt gode i å overleve. AtW Jeg vet det, jeg har sett deg argumentere for det over flere sider og jeg er enig. Men du kan ikke mene at sykdomsgener ikke er "dårlige gener", selv om de er gode nok til å overleve i dag? Det er det som er hele poenget, naturen er ikke lenger brutal nok til å renske ut de av oss som har svakheter, og dermed kan den hindre/forsinke "positiv evolusjon". Endret 10. februar 2011 av Mokko Lenke til kommentar
Husam Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Som jeg har sagt tidligere: Dette er en diskusjon om semantikk, evt dårlige formuleringer. Det er ingen som egentlig er uenige her så vidt jeg kan se. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Vil en bærbar pc lade raskere om jeg jeg ikke bruker den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Vil en bærbar pc lade raskere om jeg jeg ikke bruker den? Ja. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Sikker? Min bærbare virker uten batteri, med lader i. Så strømmen kan gå direkte uten å ta veien om batteriet. Så sett bør batteriet kunne bli ladet uavhengig. Forutsatt at strømforsyningen er god nok. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Sikker? Min bærbare virker uten batteri, med lader i. Så strømmen kan gå direkte uten å ta veien om batteriet. Så sett bør batteriet kunne bli ladet uavhengig. Forutsatt at strømforsyningen er god nok. Med mindre laderen er overkill, så går det fortere hvis du ikke bruker maskinen. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Hvorfor er det sånn at mamma og lillebror sine bærbare slår seg av med en gang laderen plugges ut? De tar ikke lading i det hele tatt lengre. Er det sånt som skjer når man alltid har laderen stående i? Skal man bruke deres bærbare må man pent dra med seg laderklossen og finne en stikkontakt også, ellers er det kveld og mørkt innen et par minutter. Endret 11. februar 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Det er sånt som skjer når batteriene dør. Uten å gjenta li-ion sin livsprosess enda en gang, så er i hvert fall de mest kritiske prosessene: Ting som sliter: Varme Alltid være fulladet Ting som dreper: Å bli helt utladet Da spesielt kombinert med minusgrader, om batteriet blir helt tømt og fryses ned er du nesten garantert at det er helt ødelagt. Men bare å la pcen stå på et kaldt rom etter at den har blitt ladet ut kan markant begrense batterilevetiden. Batterier du vet du ikke skal bruke på en stund bør Lades ut til 40% og legge i kjøleskapet. 40% er nok til å holde liv i alle cellene, og kulden vil forhindre at den lader seg ut for mye. (Det er når det blir helt tomt at det blir farlig) EDIT: Selv om jeg har presset ut denne informasjonen fra tid til annen i flere år, så har jeg selv klart å gjøre dette med et eget batteri, laderen til min pc gikk i stykker, og batteriet ble tømt, det tok 2 uker før jeg fikk ny lader. Batteritiden gikk fra 9 timer til 2 timer. Endret 11. februar 2011 av Flimzes Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 De har sikkert syndet på begge hovedpunktene over da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå