Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

[...]Jeg kan bekrefte at 60 år gammel hermetikk smaker fortreffelig :)

[...] Kanskje litt smakløst innhold, men det kan ha vært psykosomatisk.

Nå skal du ikke se bort i fra at den hermetikken ikke var så voldsomt fantastisk når den ble kjøpt i 1952 heller. :whistle:

Men med gammel hermetikk er det noen få ting å passe på:

1) Om hermetiseringprosessen ikke var fullstendig. Overlevde bare en eneste bakterie inne i boksen vil denne kunne bli til skikkelig mang etter 2-3-30-40 år. Heldighvis er de aktuelle skumle bakteriene også av den sorten som produserer gass, så om boksen buler (typisk at stabelen med bokser velter fordi endelokkene uler ut) så hold deg unna.

2) Om boksen er forseglet med giftig materiale. Førkrigshermetikk kan være loddet med bly.... og at det ikke er bra trenger vel egentlig ingen nærmere utredning.

3) Om det har gått hull på boksen (rust, punktering, dårlig fals etc)

4) Om innholdet var ikke egnet for menneskeføde allerede før det ble lagt på boks.

Utover det er det mye som kan redusere kvaliteten på innoldet (alt er oppløst til en jevn gugge f.eks), men det er bare de tre edit: fire punktene over som du kan bli syk eller dø av.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åtte år gammel polsk Coca Cola på liten glassflaske smakte pyton.

Hva er vitsen med skismurning? "Alle vet" at teflon er glattest.

Hvorfor er det ike teflon under skia?

Og så har jeg hørt at noen bruker lim, men jeg vet ikke om det er en spøk..?

Det er forskjellig smurning avhengig av forholdene. De er ofte merket med temperatur.

Lenke til kommentar

På skøyting bruker man jo det som er glattest. Men er det nå sånn at teflon vil være glattest uansett? Tørr snø, våt snø, blandingssnø, nysnø og alle forhold?

I klassisk skal man jo ha feste i festesonen på skiene, mens glisonen blir behandlet likt som skøyteskiene. Festesonen er den sonen man klarer å trykke ned i snøen når man overfører kroppstyngden på kun ett ski. Når man står med lik tyngde vil festesonen være oppforbi snøen og dermed ikke hindre gli.

Sånn roughly.

Lenke til kommentar
Hvis man må overleve en god stund (en goood stund) uten ordentlig tilgang på mat, anbefales det jo alltid at man hamstrer hermetikk. Kan virkelig et tilfeldig glass hva-som-helst-på-hermetikkboks fra Rimi holde i årevis? Anbefales det slike situasjoner å kjøpe spesielle former for hermetikkmat. Hvor lenge kan slikt faktisk holde?

EDIT: Jeg har også sett de hvite lysene. De er nede i hjørnet av de vanlige traffikklysene, dvs nede i kanten noen centimeter eller noe fra selve lyset. En liten hvit prikk som blinker tilfeldig av og på.

Jeg kan bekrefte at 60 år gammel hermetikk smaker fortreffelig :)

Har en familiehytte hvor jeg fant noen gamle bokser hermetiserte frukt som visstnok min bestefar la der en gang på 50 tallet.

Prøvde å åpne av nysgjerrighet, og innholdet var fremdeles bra det (både lukt og smak), ble heller ikke syk senere. Kanskje litt smakløst innhold, men det kan ha vært psykosomatisk.

Jeg ville ikke spist den boksen om jeg var i din posisjon. Ikke fordi den er så gammel men fordi den neppe er beregnet for så lang lagring. RSP er en helt annen sak. RSP er laget på en spesiell måte med et 5mm tykt fettlag rundt maten. Fettet er der for å fange opp legeringselementer fra blikket som løses i maten over tid. Fettlaget i gamle bokser skal altså kastes og ikke spises. Bokser med kraftige bulker skal ikke spises og boksen skal ikke brukes som kokekar for maten. Hermetisk frukt har ikke den type fett og du har antagelig fått i deg en usunn dose legeringselementer fra blikket. Nikkel, krom, sink med mer. Men det er bra å høre at du ikke har merket noen symptomer av det. Da var det neppe veldig skadelig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke spist den boksen om jeg var i din posisjon. Ikke fordi den er så gammel men fordi den neppe er beregnet for så lang lagring. RSP er en helt annen sak. RSP er laget på en spesiell måte med et 5mm tykt fettlag rundt maten. Fettet er der for å fange opp legeringselementer fra blikket som løses i maten over tid. Fettlaget i gamle bokser skal altså kastes og ikke spises. Bokser med kraftige bulker skal ikke spises og boksen skal ikke brukes som kokekar for maten. Hermetisk frukt har ikke den type fett og du har antagelig fått i deg en usunn dose legeringselementer fra blikket. Nikkel, krom, sink med mer. Men det er bra å høre at du ikke har merket noen symptomer av det. Da var det neppe veldig skadelig.

Duly noted, og jeg har ikke for vane av å gjøre slike stunt heller (og kommer ikke til å gjøre det igjen etter å ha tenkt litt over innlegget ditt).

Angående symptomer kan man jo aldri vite... Hadde en liten brainfart en side eller to tilbake i denne tråden.

Lenke til kommentar

Noe jeg kom til å tenke på når jeg svømte her om dagen:

I vann (og andre væsker forsåvidt) er det jo molekyler all around (tenk ballbinge på IKEA), er det det i luften og? Eller beveger molekylene seg i noe annet (tomrom?) og hva er isåfall det?

Håper spørsmålet er forståelig.

Lenke til kommentar

I fast materiale sitter molekylene på samme plass hele tiden. Ganske statisk og stivt altså. Tenk ballbinge med lim mellom kulene.

I flytende materiale er flyter molekylene rundt. Tenk en strømmende elv av baller fra ballbingen. Avstanden mellom molekylene er omtrent som i fast materiale så tettheten er ganske lik.

I gass spretter ballene vilt rundt mellom alle gulv, tak og vegger. Avstanden mellom hver ball er i snitt mye større enn i fast og flytende fase. Derfor er gass MYE lettere enn fast og flytende stoff. Gassmolekylene har ikke noe annet stoff mellom seg. Bare tomrom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...