Lumpness Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvorfor er det flest menn som kjører el-bil ? http://www.gronnbil.no/elbilkartet Her er det noe som skurrer Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre. Det er ikke akkurat sammenlignbart. Hvor enkelt og effektivt fikk du sist en bil ned en trapp? Spør Eli Hagen Men; er det noen av dere som har tenkt på miljøaspektet ved å gå/løpe? Ved 6km/t gange (for å bruke utregningen på 1t 40m på mila), så forbruker man lett 100-120 l/m med luft. Utåndingsluft inneholder ca 5% CO2. La oss si at en forbruker 110 l/m med luft. Det gir 5,5 l CO2 pr min. CO2 har en densitet på 1,977 g/l, så vi får 10,88 g/m, noe som gir 108,8 g/km om man klarer å gå én km på 10 min. En såkalt miljøvennlig bil klarer i dag å ligge godt under 100 g/km. I tillegg har vi alle de andre gassene man "slipper ut" som menneske og de er ikke akkurat miljøvennlige de heller. Metan, CO, ammoniakk, aceton, metanol og etanol, bare for å nevne noen.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hva skjer om jeg tar lån i en bank som går konkurs? Slipper jeg å betale tilbake? Nei, du skylder bare penger til konkursboet i stedet. Om jeg reiser til en hypotetisk plass hvor det er lov å myrde, jeg gjør dette og reiser tilbake til Norge, kan jeg vente straff i Norge? Ja, mange land krever eksterritoriellrett for utvalgte forbrytelser. For drap gjelder det ganske mange land. Tror Sverige kan straffe deg selv om ingen svensker er involvert. Jeg regner med det er ulovlig å røyke cannabis i Norge (dette er noe annet en distribusjon), men hva om dette skjer i et annet land, for å så reise til Norge? Jeg har aldri hørt at Norge krever eksterritoriellrett for denslags. Finnes det regler for promillekjøring (av båt) på internasjonalt farvann? Ikke så vidt jeg vet. Det vil si, ingen internasjonale regler men den enkelte flaggstat kan ha regler om dette. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre. Det er ikke akkurat sammenlignbart. Hvor enkelt og effektivt fikk du sist en bil ned en trapp? Spør Eli Hagen Men; er det noen av dere som har tenkt på miljøaspektet ved å gå/løpe? Ved 6km/t gange (for å bruke utregningen på 1t 40m på mila), så forbruker man lett 100-120 l/m med luft. Utåndingsluft inneholder ca 5% CO2. La oss si at en forbruker 110 l/m med luft. Det gir 5,5 l CO2 pr min. CO2 har en densitet på 1,977 g/l, så vi får 10,88 g/m, noe som gir 108,8 g/km om man klarer å gå én km på 10 min. En såkalt miljøvennlig bil klarer i dag å ligge godt under 100 g/km. I tillegg har vi alle de andre gassene man "slipper ut" som menneske og de er ikke akkurat miljøvennlige de heller. Metan, CO, ammoniakk, aceton, metanol og etanol, bare for å nevne noen.. Lett 100-120 liter i minuttet? Det høres høyt ut, om man snakker om Lance Armstrong i Touren kanskje, men en normal person i rask gange, er du sikker på det? man puster jo gjern 6-7 liter i minuttet sånn til vanlig. Ellers så er det jo ikke akkuat sånn at drivstoff plutselig materaliserer seg i tanken heller (nå gjør forsåvidt ikke menneskers drivstoff det heller, men jeg tipper produksjon av bensin er mer styr sånn sett(?)) AtW Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Lett 100-120 liter i minuttet? Det høres høyt ut, om man snakker om Lance Armstrong i Touren kanskje, men en normal person i rask gange, er du sikker på det? man puster jo gjern 6-7 liter i minuttet sånn til vanlig. Hmm, vel.. Da vi hadde røykdykkertrening på sikkerhetskurset (ett av maaange jeg har gjennomført), så må vi alltid måle luftforbruk med flaskesett. Dette for å "bevise" at vi hele tiden får nok luft. Under rolig uanstrengt pust, men dog etter å ha rælet med flaskesettet først, så er det som regel ingen på kurset som er under 15 l/m. Under normal (relativt uanstrengt) røykdykking ligger gjennomsnittet på 60-80 l/m og "de ekstreme" bruker opp mot 150 l/m (svært utrente folk). Etter ordre om å anstrenge oss (løpe med flaskesett), ligger snittet på 150-170 l/m. Normal hvile for et normalt trent menneske er ca 10-12 l/m ifølge de kilder (sikkerhetskurs) jeg har. Svært trente (Lance Armstrong) klarer seg nok med 6-7 l/m under hvile, men klarer også å "svelge" myyye mer enn "oss vanlige" folk under topp-prestasjon, kanskje 250+ l/m. PS! Flaskeautomatene eller pusteventilene på røykdykkerutstyr kan levere opp til 350 l/m med luft og da tømmer man en flaske på rundr 5 min. Lenke til kommentar
Romelu Lukaku Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvorfor har Zebraer striper? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Hvorfor har Zebraer striper? Se her Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 (endret) Om jeg ikke husker feil så har IQen steget jevnt og trutt fram til de som ble født i 1980, etter det har det stagnert/gått marginalt tilbake. AtW Ahh, jeg er altså i menneskets mest intelligente årskull? Jeg visste at 80-modellene var spesielle! Kilder? Endret 8. februar 2011 av KoKo_ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Lett 100-120 liter i minuttet? Det høres høyt ut, om man snakker om Lance Armstrong i Touren kanskje, men en normal person i rask gange, er du sikker på det? man puster jo gjern 6-7 liter i minuttet sånn til vanlig. Hmm, vel.. Da vi hadde røykdykkertrening på sikkerhetskurset (ett av maaange jeg har gjennomført), så må vi alltid måle luftforbruk med flaskesett. Dette for å "bevise" at vi hele tiden får nok luft. Under rolig uanstrengt pust, men dog etter å ha rælet med flaskesettet først, så er det som regel ingen på kurset som er under 15 l/m. Under normal (relativt uanstrengt) røykdykking ligger gjennomsnittet på 60-80 l/m og "de ekstreme" bruker opp mot 150 l/m (svært utrente folk). Etter ordre om å anstrenge oss (løpe med flaskesett), ligger snittet på 150-170 l/m. Normal hvile for et normalt trent menneske er ca 10-12 l/m ifølge de kilder (sikkerhetskurs) jeg har. Svært trente (Lance Armstrong) klarer seg nok med 6-7 l/m under hvile, men klarer også å "svelge" myyye mer enn "oss vanlige" folk under topp-prestasjon, kanskje 250+ l/m. PS! Flaskeautomatene eller pusteventilene på røykdykkerutstyr kan levere opp til 350 l/m med luft og da tømmer man en flaske på rundr 5 min. Er du sikker på at det forbruket representerer hva vi faktisk puster? Jeg har søkt endel rundt nå og nesten alle kilder oppgir mellom 5 og 10 liter i snitt, med 6-7 som det vanligste estimatet. En i 20 årene i svært god form har et maksimalt okysgenopptak på 50 milliliter/kg/min om man regner 80 kg, så er det 4 liter ren oksygen. Med 5%-tallet tilsvarer det 80 liter i minuttet. Altså i under maksimal ytelse av en svært godt trent ung mann. AtW Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Ifølge en artikkel jeg leste på nettet koster det mer i mat å gå enn det koster i bensin å kjøre. Det er ikke akkurat sammenlignbart. Hvor enkelt og effektivt fikk du sist en bil ned en trapp? Spør Eli Hagen Men; er det noen av dere som har tenkt på miljøaspektet ved å gå/løpe? Ved 6km/t gange (for å bruke utregningen på 1t 40m på mila), så forbruker man lett 100-120 l/m med luft. Utåndingsluft inneholder ca 5% CO2. La oss si at en forbruker 110 l/m med luft. Det gir 5,5 l CO2 pr min. CO2 har en densitet på 1,977 g/l, så vi får 10,88 g/m, noe som gir 108,8 g/km om man klarer å gå én km på 10 min. En såkalt miljøvennlig bil klarer i dag å ligge godt under 100 g/km. I tillegg har vi alle de andre gassene man "slipper ut" som menneske og de er ikke akkurat miljøvennlige de heller. Metan, CO, ammoniakk, aceton, metanol og etanol, bare for å nevne noen.. Vel, karbonet i CO2-en som vi puster ut kommer jo ikke fra fossilt brennstoff, og ville vel blitt sluppet ut i naturen når maten vår råtnet uansett. Dessuten puster vi selv om vi kjører bil, så utåndingsluft må nesten legges til regnestykket ditt på bruk av bil... Og de andre gassene vi slipper ut slipper vi vel ut enten vi går eller sitter i bilen, så det poenget er nok ikke særlig godt.. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er du sikker på at det forbruket representerer hva vi faktisk puster? Jeg har søkt endel rundt nå og nesten alle kilder oppgir mellom 5 og 10 liter i snitt, med 6-7 som det vanligste estimatet. En i 20 årene i svært god form har et maksimalt okysgenopptak på 50 milliliter/kg/min om man regner 80 kg, så er det 4 liter ren oksygen. Med 5%-tallet tilsvarer det 80 liter i minuttet. Altså i under maksimal ytelse av en svært godt trent ung mann. AtW Nei, jeg er ikke mer sikker enn de utregningene vi gjorde/gjør på flaskesett under øvelser. (Kjører endel "luftforbruksøvelser" ombord også med filippinerne). Men det kan jo hende vi sjøfolk er en utrent rase med elendig oksygenopptak og derfor trenger mer luft Vel, karbonet i CO2-en som vi puster ut kommer jo ikke fra fossilt brennstoff, og ville vel blitt sluppet ut i naturen når maten vår råtnet uansett. Vel, fossilt brennstoff er vel så "råtnet" som det kan være? Dessuten puster vi selv om vi kjører bil, så utåndingsluft må nesten legges til regnestykket ditt på bruk av bil... Helt korrekt, men som jeg påpekte, man bruker mer luft når man anstrenger seg enn om man sløkker i et bilsete, så summen tillagt bil-forbruket blir ikke så stort. Og de andre gassene vi slipper ut slipper vi vel ut enten vi går eller sitter i bilen, så det poenget er nok ikke særlig godt.. Var ikke meningen det skulle være "så veldig godt argument" heller. Er bare personlig så innstinnihælv*te dritt lei miljøfanatikere og deres svartmalig av *alt* som ikke lukter furuskog og hestemøkk. Lenke til kommentar
MKej Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Noen som vet hvor lenge pulver kaffe er holdbart ? Fant en boks som gikk ut i Mai 2009, er den drikkbar ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Pulverkaffe smaker i utgangspunktet fælt sammenlignet med skikkelig kaffe. Det eneste som skjer med kaffe som går over datoen er at smaken degraderes. Har boksen vært åpen så degraderes smaken raskere. Hvis du i utgangspunktet liker pulverkaffe så merker du kanskje ikke så stor forskjell. Den er i hvert fall ikke skadelig så du får bare smake deg frem til om du synes den er klar for søpla eller ikke. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er nykvernet kaffi ikke pulverkaffi? Eg synest nemlig det smaker smooth. Hva er den kaffien som smaker godt? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Er nykvernet kaffi ikke pulverkaffi? Eg synest nemlig det smaker smooth. Hva er den kaffien som smaker godt? Nykverna kaffe er ikke pulverkaffe. Pulverkaffe er sånn man bare tilsetter kokende vann, og vips: "Kaffe". Jeg regner med du trakter eller trekker den nykverna kaffen din Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Å. Selvsagt. Der hang eg virkelig ikke med. Beklager misforståelsen. Tenkte på trakterkaffi ja.... Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Jeg spiste to pakker av disse, og i to dager etterpå hadde jeg svart avføring. Er det fordi de er laget av gamle søpelsekker eller? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Om vi mennesker hadde kunnet oppfatte lys utenfor det synlige spekteret, hadde vi sett dette som helt andre, nye farger, eller hadde de vært varianter av rød og blå osv? Lenke til kommentar
Error Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Har noen enkle spørsmål angående universet. For det første, vet vi hva mørk materie/energi består av? Nr 2: Siden stjerner er laget av gass, er det da mulig å bruke betegnelsen "soloverflaten" som noe konstant? Vil ikke gassene blande seg frem og tilbake hele tiden? Er det kanskje flere lag med forskjellige gasser..? Og det siste som er noe relatert til det ovenfor. Gassen blir jo holdt sammen av gravitasjon, men hva er det som hindrer gassene i å oppnå større tetthet enn akkurat det den har? Hvorfor holder størrelsen til en stjerne (eller Jupiter for den del) seg mer eller mindre konstant? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Vi hadde nok dessverre sett ytterligere varianter av rød og blå, osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå