T.O.E Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 finnes det andre arter enn oss som tar selvmord på grunn av følelser? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det tviler jeg meget sterkt på. Jeg leste i en psykologibok at mennesker er det eneste "dyret" på jorda som har fri vilje noe som er grunnen til at mennesker kan finne på å gjøre de merkeligste ting, mens dyr stort sett vil følge et vanlig mønster. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Når det gjelder oppvaskemaskin så tror jeg det er kanskje greiest å åpne døren kort tid etter at maskinen er ferdig og slippe ut dampen, men lukke den igjen rett etterpå. Du slipper ut luften som er mettet med vann og får inn "tørr" luft. Veggene inne i maskinen er nok fortsatt varme, så den nye luften vil bli varmet opp og kan ta opp mer vann. Bare en tanke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det tviler jeg meget sterkt på. Jeg leste i en psykologibok at mennesker er det eneste "dyret" på jorda som har fri vilje noe som er grunnen til at mennesker kan finne på å gjøre de merkeligste ting, mens dyr stort sett vil følge et vanlig mønster. Lurer på hva slags psykologibok det var. Dyr gjør stadig vekk ting de strengt tatt ikke trenger å gjøre, noe som absolutt tyder på fri vilje. Jeg tror ikke det er det som skiller oss, forskjellen er nok mer av grad enn av vesen. Animal Suicide Sheds Light on Human Behavior Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Lufta kan vel ikkje ta til seg for mykje fuktigheit, så om døra forblir lukka får ikkje alt vatnet fordampe.Men ved å åpne døra, så synker jo temperaturen ganske mye, som gjør luftas mulighet til å holde på fuktighet enda mindre, og det tørker saktere pga lavere temperatur. Hva med å la døra være igjen et par timer, før den åpnes? Liten intern strid vi har her i hjemmet når det gjelder oppvaskmaskinen . Hvis poenget er å få de tørt så raskt som mulig så bør man åpne døra straks maskina er ferdig og trekke ut skuffene. Vannpytter som ligger i groper heller jeg i vasken. Varmen forsvinner fort, noe som betyr at det fordamper fort. (Fordampning krever varme). Hvis det fortsatt er noen pytter igjen etter at det har blitt kalt så tørker man det bare med kjøkkenhåndkledet. Hvis poenget er god energiøkonomi så lønner det seg å slippe ut minst mulig damp og heller la det renne ut som kondens i bunnen av oppvaskmaskinen. Det gjør man ved å ha døra lukket helt til innholdet har kjølt seg ned. F.eks sette på maskina sent på kvelden og la det stå i lukket maskin til dagen etter. Fordamping krever (absorberer) nemlig varme så det er om å gjøre å minimere fordampninga. Damp senker forresten inneluftkvaliteten og øker faren for dugg på vinduene og råte på svært kalde dager. Her hos meg lar jeg maskina stå lengst mulig lukket. Men det er ikke noe vits å overdrive heller. Hvis jeg trenger noe så henter jeg det bare ut og lukker igjen døra, eller drite i energiøkonomien dersom man har andre planer et par timer senere, eller en ny stabel med oppvask som venter. Endret 6. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Jeg leste i en psykologibok at mennesker er det eneste "dyret" på jorda som har fri vilje noe som er grunnen til at mennesker kan finne på å gjøre de merkeligste ting, mens dyr stort sett vil følge et vanlig mønster. Det var en vanvittig sterk påstand med en heller dårlig argumentasjon. Faktisk som en morsom "sidenote" hvis mennesker har "fri vilje", det finnes en endelig hastighet informasjon kan formidles (kausalitet), kvadratet av spinkomponenten til partikler med spin 1 i tre ortogonale retninger er en permutasjon av (1,1,0) og partikler kan bli "sammenfiltret" (entangled), så har partikkler også "fri vilje" - eller så er fri vilje en illusjon... Se free will theorem Jeg går ut i fra at mange som ikke vet hva de prater om kommer til å ha flere umiddelbare irrelevante innvendinger. Ikke adresser de til meg, jeg har ikke tenkt til å forsvare fri vilje teoremet. Det er matematisk rigid, og står på sine aksiomer. Det er nok for meg. Hvis noen er interessert kan dere se etter John Conways forelesniger her Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Kva for ein farge har sjimpansar under pelsen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Hva tørker oppvasken uten automatisk tørking raskest av å åpne døra og slippe ut dampen og la temperaturen synke relativt kjapt, eller la døren være lukket og temperaturen relativt høy? Selv mener jeg førstnevnte. Åpne oppvaskmaskinen såvidt på gløtt. Da slipper dampen ut samtidig som den fortsatt holder godt på varmen. Oppvaskmaskinen? Der har det da ingenting å si? Litt irriterende når ting fortsatt er vått når du tar ut. Endret 6. februar 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Åpne oppvaskmaskinen såvidt på gløtt. Da slipper dampen ut samtidig som den fortsatt holder godt på varmen. Det stemmer ikke. Jo mer damp man slipper ut jo raskere forsvinner varmen. Det henger sammen. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Det tviler jeg meget sterkt på. Jeg leste i en psykologibok at mennesker er det eneste "dyret" på jorda som har fri vilje noe som er grunnen til at mennesker kan finne på å gjøre de merkeligste ting, mens dyr stort sett vil følge et vanlig mønster. Lurer på hva slags psykologibok det var. Dyr gjør stadig vekk ting de strengt tatt ikke trenger å gjøre, noe som absolutt tyder på fri vilje. Jeg tror ikke det er det som skiller oss, forskjellen er nok mer av grad enn av vesen. Animal Suicide Sheds Light on Human Behavior Det stod i en av to jeg har. Hvorvidt det er sant eller ikke kan jo ikke jeg vite, men jeg bare delte det her. Dette er tydeligvis ikke en tråd man skal skrive noe man ikke vet 100% sikkert (allikevel er jeg overrasket over hvor mange som bruker Wikipedia som kilde). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Ingen har vel kritisert deg for å komme med informasjonen fra boka. Men boka tok feil. AtW 1 Lenke til kommentar
anon_brk Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor er 99% av brukerne i historieforumet på diskusjon.no konspirasjonsteoretikere eller folk som mener at nordmenn er en av Israels tapte stammer? 1 Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Mener å huske at i Usa så har de lov til å bruke anabole steroider i idretter som f.eks baseball, basketball og amerikansk fotball. Stemmer dette? Om det er lov i noen i det hele tatt, hvilke har man lov i? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Mener å huske at i Usa så har de lov til å bruke anabole steroider i idretter som f.eks baseball, basketball og amerikansk fotball. Stemmer dette? Om det er lov i noen i det hele tatt, hvilke har man lov i? Det er ikke tillatt. Endret 6. februar 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor har ikke The BlackSheeps rettet skrivefeilen i navnet sitt? Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 (endret) Hvorfor har ikke The BlackSheeps rettet skrivefeilen i navnet sitt? Hvorfor starter ikke navnet ditt med stor forbokstav? EDIT: Og hvorfor har ikke jeg mellomrom mellom Mækk og Tævvish? Endret 6. februar 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Og det heter Skiippagurra og ingen skriver skip slik. Og Njidgujohka der iallfall en av svartsauan er født er oversatt til Vesterelv og der fins ingen Østerelv og ingen bryr seg om det! Lenke til kommentar
Blodappelsin Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Hvorfor har ikke The BlackSheeps rettet skrivefeilen i navnet sitt? Jeg leste om akkurat det der i VG for et par uker siden, men det finner jeg ikke igjen. Det er som de andre sier, The BlackSheeps er et navn, og de har valgt å ta med den siste s-en. Det finnes sikkert mange navn som ikke er grammatisk riktige. I alle fall, her er en eldre artikkel, hvor de snakker om det. "Vi er klare over det. Men husk på at The BlackSheeps er et bandnavn og ikke et ord. Hilsen The BlackSheeps" http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=544608 Edit: Det er altså ikke en skrivefeil, navnet er The BlackSheeps. Endret 7. februar 2011 av Blodappelsin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå