Jøtul Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 hvis man kunne oppholde seg i vakuum uten å dø, går det da an å bli kald? eller vil vakuumet hindre at kroppsvarmen din forlater kroppen? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 hvis man kunne oppholde seg i vakuum uten å dø, går det da an å bli kald? eller vil vakuumet hindre at kroppsvarmen din forlater kroppen? Man vil tape endel strålingsvarme. Det går fint ann å bli kald ja. I mange tilfeller i verdensrommet vil man fryse ihjel etter en stund uten beskyttelse mot varmetap. AtW Lenke til kommentar
rankine Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 edit: wolframalpha oppgir 796 983 km, dog uten å oppgi fraktaldimensjon. For å sette dette i perspektiv, det er lenger enn det er herfra til månen og tilbake igjen. (Wolframalpha) Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Francium er ekstremt sjeldent. Det er beregnet at det finnes totalt ca 30 gram i hele jordskorpa. Wow, det er lite ass! Hvor må man dra for å se Francium? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har lyst til å se noen smart-ass mennesker snakke om fysikk, astronomi ol på foredrag eller liknende. Vet noen om hvordan jeg kan komme borti slikt? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har lyst til å se noen smart-ass mennesker snakke om fysikk, astronomi ol på foredrag eller liknende. Vet noen om hvordan jeg kan komme borti slikt? TED-talks har edel bra da, men er kanskje litt videre enn du hadde tenkt deg? AtW Lenke til kommentar
Jarik Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har lyst til å se noen smart-ass mennesker snakke om fysikk, astronomi ol på foredrag eller liknende. Vet noen om hvordan jeg kan komme borti slikt? Fora.tv har noen gode forelesninger / debatter. 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Jeg har vært igjennom veldig mye av TED-talks. Jeg ble også superglad når jeg så at TEDx skulle holde foredrag i Oslo, men ser ut til at det ble kansellert dessverre. Har en liten drøm å dra til USA å se det direkte der. Men det må jo innimellom være noe jeg kan delta på her i sør-norge? EDIT: Dette var mitt innlegg nummer 666! Endret 3. februar 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Når man har skyldfølelse eller føler veldig lei seg, får man "klump i halsen". Hva er det som egentlig skjer? Hvorfor er det sånn rar følelse rundt hals-regionen? 1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har vært igjennom veldig mye av TED-talks. Jeg ble også superglad når jeg så at TEDx skulle holde foredrag i Oslo, men ser ut til at det ble kansellert dessverre. Har en liten drøm å dra til USA å se det direkte der. Men det må jo innimellom være noe jeg kan delta på her i sør-norge? Universiterer har relativt ofte populærforelesnigner som er åpen for alle. Du kan jo sjekke med de? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg har vært igjennom veldig mye av TED-talks. Jeg ble også superglad når jeg så at TEDx skulle holde foredrag i Oslo, men ser ut til at det ble kansellert dessverre. Har en liten drøm å dra til USA å se det direkte der. Men det må jo innimellom være noe jeg kan delta på her i sør-norge? EDIT: Dette var mitt innlegg nummer 666! Antar du har vært innom Richard Feynman? http://research.microsoft.com/apps/tools/tuva/index.html 1 Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Snedig spørsmål: Hvis man melder været i morgen akkurat likt som det er i dag, hva er sannsynligheten for at det blir riktig? Vi kan ta bare Sol, overskyet og regn først (og se om det i det hele tatt finnes tall på dette), nedbørsmengde, vind osv blir kanskje litt mye å be om Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Snedig spørsmål: Hvis man melder været i morgen akkurat likt som det er i dag, hva er sannsynligheten for at det blir riktig? Vi kan ta bare Sol, overskyet og regn først (og se om det i det hele tatt finnes tall på dette), nedbørsmengde, vind osv blir kanskje litt mye å be om Spør du om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad gitt at det er meldt om det, eller spør du bare om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad? Svaret på det siste vil vel være ganske høy, siden vær pleier å være noenlunde stabilt over tid... Endret 3. februar 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Snedig spørsmål: Hvis man melder været i morgen akkurat likt som det er i dag, hva er sannsynligheten for at det blir riktig? Vi kan ta bare Sol, overskyet og regn først (og se om det i det hele tatt finnes tall på dette), nedbørsmengde, vind osv blir kanskje litt mye å be om Spør du om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad gitt at det er meldt om det, eller spør du bare om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad? Svaret på det siste vil vel være ganske høy, siden vær pleier å være noenlunde stabilt over tid... Han spør vel om sistnevten tenker jeg. Tipper det han vil fram til er hvor god er en værmelding? Hvor mye bedre er en offisiell værmelding enn værmeldingen til en person viss strategi kun er å velge dagens vær også imorgen. Tipper vær ikke er så griseille i så måte, selv om det er endel usikkert, skal man begynne å snakke om økonomers spådommer derimot... AtW Endret 3. februar 2011 av ATWindsor Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Snedig spørsmål: Hvis man melder været i morgen akkurat likt som det er i dag, hva er sannsynligheten for at det blir riktig? Vi kan ta bare Sol, overskyet og regn først (og se om det i det hele tatt finnes tall på dette), nedbørsmengde, vind osv blir kanskje litt mye å be om Spør du om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad gitt at det er meldt om det, eller spør du bare om sannsynligheten for at det blir likt vær to dager på rad? Svaret på det siste vil vel være ganske høy, siden vær pleier å være noenlunde stabilt over tid... Spør nok om det siste. "Før jeg går til sengs ser jeg på det faktisk observerte været for dagen, og spår akkurat det samme neste dag" . Hvor ofte vil jeg få rett? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Men panting motiverer til at folk faktisk leverer tilbake flaskene heller enn å kaste de ut i naturen hvor de gjør skade i århundrer. (hvis ikke årtusener) Kan noe fortelle en enkel sjel, som meg selv, hvilken skade den Coca Cola flasken (glass) jeg la igjen i skogen (halvegs under en stein) for ca 20 år siden, har - og er i ferd med å gjøre med naturen. Og når jeg tenker meg om , så tror jeg ganske sikkert jeg har pælmet ett par halvliters plastflasker i en grøftekant en gang også. Hva slags skade er de i ferd med å utøve? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Vel, visuelt sett er vel dette det beste eksempelet: Mon tro hva dødsårsaken er? Lenke til kommentar
svante Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Snedig spørsmål: Hvis man melder været i morgen akkurat likt som det er i dag, hva er sannsynligheten for at det blir riktig? Vi kan ta bare Sol, overskyet og regn først (og se om det i det hele tatt finnes tall på dette), nedbørsmengde, vind osv blir kanskje litt mye å be om Jeg bodde et år i California. Der var det 96% sansynlighet for at været den påfølgende dagen var likt. I Norge er det nok vesentlig lavere tall og det vil ikke overaske meg om det i enkelte deler av landet er under 50%. Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Legger jeg meg 00:00 og står opp 08:00 er jeg mye mer trøtt enn om jeg legger meg 04:00 og står opp 12:00. HVorfor det? Er like mange timer søvn, men holder på å dø hver gang jeg må stå opp tidlig. Uansett hvor lenge jeg har sovet (nesten). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Legger jeg meg 00:00 og står opp 08:00 er jeg mye mer trøtt enn om jeg legger meg 04:00 og står opp 12:00. HVorfor det? Er like mange timer søvn, men holder på å dø hver gang jeg må stå opp tidlig. Uansett hvor lenge jeg har sovet (nesten). Endringen fra helge-sovetider til arbeidsdag-sovetider er som å få jetlag. Dersom du sover enten 00:00-08:00 eller 04:00-12:00 både helger og arbeidsdager i lengre tid så vil du ikke få den ukentlige jetlagen og dermed føle deg normalt opplagt alle morgener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå