Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Finnes det en nettside eller et program som lar deg plotte inn ett nummer og så får man en likning eller noe liknende ut? Det jeg mener er at den gjør så hvis man regner ut likningen vil x-verdien bli til det tallet man plottet inn.

Prøv wolframalpha.com, også tilgjengelig på ipad/iphone/android.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10013801

Hvis rødt kjøtt er så farlig og kreftfremkallende, hvorfor var kreft ikkeeksisterende i jegersamfunn før i tiden?

Er du sikker på at det ikke var noe problem på den tiden (jeg aner ikke selv bare så det er på det rene)? Var faktisk på museum i dag og da sto det at man hadde funnet spor av kreft i dinosaurskjelett. Da er det jo ikke utenkelig at urmenneskene hadde de samme lidelsene.

Atskillig kortere levetid kan jo også være en forklaring på hvorfor det ikke var et så stort problem på den tiden.

To personer med ulik vekt står på ski ned en bakke. Den tyngste personen vil få høyere hastighet og komme fortere ned til bunnen. Hvorfor?

Siden personen som er tyngre har større masse vil den personen få høyere fart. Mener å huske at det har noe med at jo høyere masse jo mer potensiell (eller kinetisk) energi har gjenstanden (0.5mv^2), men nå kjenner jeg at jeg beveger meg ut på tynn is. Har ikke hatt fysikk siden videregående :p

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Det som plager meg med dise boksene og flaskene er at man ike blir kvitt dem.

Greit at jeg ikke får krona mi fordi boksen er svensk, men jeg ønsker likevel at den blir resirkulert på miljøvennlig måte.

Det ligger alltid en massa Corona- og vinflasker i søppelbøtta ved panteautomaten.

De som driver med dette burde enten la automaten svelge disse flaskene uten å gi penger, eller sette opp en egen glassinnsamling ved panteautomaten. Jeg hater å se glass kastes i søpla.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Greit at jeg ikke får krona mi fordi boksen er svensk, men jeg ønsker likevel at den blir resirkulert på miljøvennlig måte.

Det ligger alltid en massa Corona- og vinflasker i søppelbøtta ved panteautomaten.

De som driver med dette burde enten la automaten svelge disse flaskene uten å gi penger, eller sette opp en egen glassinnsamling ved panteautomaten. Jeg hater å se glass kastes i søpla.

De aller fleste norske panteautomater tar svenske øl- og brusbokser. De svelges, men du får ikke noe for dem. Jeg drikker noen hundre bokser folköl i løpet av en sommer, og svært mange av boksene resirkuleres i panteautomaten i min nærmeste ICA eller Kiwi.

Lenke til kommentar

Man blir jo kvitt dem på miljøstasjonene der man skal kvitte seg med annet av metall og glass (hermetikkbokser, syltetøyglass osv.). Mange av disse miljøstasjonene er plassert rett utenfor en dagligvarebutikk, og i byene er det ikke spesielt langt mellom dem.

Lenke til kommentar

Takker for pantesvar!

Jeg synes de nesten burde fått til en avtale med svenske produsenter så de kunne sende "regninga" til hverandre, men det ville vel vært problematisk på grunn av avgifter osv.?

Har en del brett med Cola og RedBull ståendes i klesskapet her på Sola etter å ha kjøpt de da jeg var hjemme forrige sommer. Blir vel et sted mellom 50 og 100kr i pant så jeg tar det heller med tilbake til Nordby når jeg skal hjem med bilen i påska.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Trenger man karbohydrater gjennom maten, eller produserer kroppen det selv?

Kroppen kan, gjennom en prosess kalt ketose, produsere karbohydrater av fett. Det er dette som blir brukt som salgsargument for lav-karbo dietter, selv om disse ikke har en større effekt en vanlige slankekurer om man sammenligner med en kontrollgruppe.

Det finnes flere folkeslag som av naturlige årsaker har en karbofri diett, slik som f.eks eskimoene (tradisjonelt sett, i dag har de frossen pizza i kosten slik alle andre har), så at det er mulig å leve uten karbo stemmer nok.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kroppen kan, gjennom en prosess kalt ketose, produsere karbohydrater av fett. Det er dette som blir brukt som salgsargument for lav-karbo dietter, selv om disse ikke har en større effekt en vanlige slankekurer om man sammenligner med en kontrollgruppe.

Men disse slankekurene er vel dyrere enn å begynne med ketose/lavkarbo?

Det er iallefall min oppfatning.

Mitt spørsmål: det finnes en tråd på forumet som jeg ikke husker navnet på, men den sammenligner skjermkort(mange skjermkort) og lister dem opp etter hvilket som gir mest poeng per krone.

Hvor er denne tråden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...