Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har kokende vann i en gryte og iskaldt vann i en annen og stikker hånda så fort jeg kan først i det varme og så i det kalde vannet, vil jeg da unngå å bli skåldet? Hvor lang tid tar det før huden tar skade?

9564210[/snapback]

Jepp, hvis du er rask nok så unngår du å bli skoldet. Ut i fra egen erfaring tror jeg at man ikke bør utsette fingrene for kokende vann i mer enn ca 0,5-1 sekund. Jeg dytter av og til på poteter som ligger 1-2 cm under den kokende vannflata med bare fingeren og det gjør jeg med en lynrask bevegelse og tørker raskt den våte fingeren på buksa. Det blir litt varmt men ikke så mye at jeg brenner meg. Grunnen til at det tar litt tid før man brenner seg er fordi huden fungerer som varmeisolator og det kreves tid*varme for å varme opp underhuden nok til at den tar skade. Det ytre hudlaget er døde hudceller og tar dermed ikke skade av litt oppvarming, men hudlaget under kan ta skade. Jeg tipper underhuden overlever ca 60-70°C i korte øyeblikk. Blir den varmere enn det dør hudcellene og man vil få blemmer av hvite blodlegemer som prøver å reparere skaden.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hud

 

Om du stikker fingeren ned i isvann rett etterpå så vil du motvirke/utligne den høye temperaturen mye raskere enn min metode så da kan man kanskje tåle 1-2 sekunder med kokende vann uten å skolde seg.

 

Vann og spesielt kalt vann hjelper virkelig mot skolding. Det er ikke bare gammel overtro, men det gjør ikke underverker heller. Det øker bare motstandsevnen mot kokende vann med et sekund eller noe sånt. Brenner man seg så bør man få fingeren i kontakt med noe kalt så kjapt som mulig. Helst innen et par sekunder. Vann er genialt i den sammenhengen men også andre ting fungerer om man ikke har tilgang til vann. F.eks vil en stein, klær, annen hud eller metall til nød være ok erstatninger for vann. Hovedsaken er at varmen i det ytre hudlaget ledes ut til det ytre materialet i stedet for å bre seg innover i underhuden.

9564405[/snapback]

 

Fint innlegg, men hvis man brenner seg, ikke noe seriøst, men nok til å få en blemme. Hvor lenge skal man da ha fingeren under vann eller noe kaldt? Jeg har hørt alt i fra noen sekunder til flere minutter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint innlegg, men hvis man brenner seg, ikke noe seriøst, men nok til å få en blemme. Hvor lenge skal man da ha fingeren under vann eller noe kaldt? Jeg har hørt alt i fra noen sekunder til flere minutter

9574231[/snapback]

Hvis jeg brenner meg (snerte borti noe veldig varmt) må jeg ofte holde fingeren under kaldt vann i 30-40 minutter :ohmy: .
Lenke til kommentar
Fint innlegg, men hvis man brenner seg, ikke noe seriøst, men nok til å få en blemme. Hvor lenge skal man da ha fingeren under vann eller noe kaldt? Jeg har hørt alt i fra noen sekunder til flere minutter

9574231[/snapback]

Jeg er ikke sikker men tror ikke det er noen vits å holde fingeren under vann lengre enn at man er helt sikker på at fingeren har blitt kald minst så langt inn som forbrennelsen kom. F.eks 20-30 sekunder.

 

Når man brenner seg skal man ikke holde fingen for lenge i kaldt vann, det beste er romtempratur - kroppstempratur.

 

Problemet er at hvis du brenner deg og holder den lenge under kaldt vann vil du forfryse fingen i tillegg.

 

Brannsår + forfrysning? :ohmy:

9574366[/snapback]

Jeg tror det kun er nedkjølingen som er viktig. Den motvirker at varmen brer seg fra den døde/svidde huden og innover i vevet. Dvs. at jo kaldere jo bedre. Når fingeren først har blitt kald ser jeg ingen grunn til å fortsette å holde den under vann.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker men tror ikke det er noen vits å holde fingeren under vann lengre enn at man er helt sikker på at fingeren har blitt kald minst så langt inn som forbrennelsen kom. F.eks 20-30 sekunder.

9574713[/snapback]

HMS-karen som underviste oss før sveising snakka om minst 10 min, helst en time eller noe. Vannet bør ikke være så kaldt at det er ubehagelig å ha fingeren i det. Han ga ingen forklaring på hvorfor man bør kjøle så lenge, så kan godt være en godt innarbeidet myte.

 

Det viktigste er uansett å få fingeren / kroppsdelen avkjølt så fort som mulig. Hvert sekund teller (som du og andre tidligere har nevnt).

Lenke til kommentar

Takker for svar, men bare en liten detalj: Noen av dere nevner forfrysninger av å ha fingeren/hånder under vann for lenge, men går dette virkelig an? Jeg trodde at man trengte temperaturer rundt eller under 0 grader celcius for at man skulle kunne få forfrysninger? Og springvannet som gjerne er 8-12 grader er jo ikke i nærheten av dette.

Lenke til kommentar
Takker for svar, men bare en liten detalj: Noen av dere nevner forfrysninger av å ha fingeren/hånder under vann for lenge, men går dette virkelig an? Jeg trodde at man trengte temperaturer rundt eller under 0 grader celcius for at man skulle kunne få forfrysninger? Og springvannet som gjerne er 8-12 grader er jo ikke i nærheten av dette.

9576316[/snapback]

Einig.. Ellers burde jo bortimot halve noregs befolkning få forfrysninger jamnt over flesket når dei hopper uti sjøen på førsommaren. :p

Lenke til kommentar
Takker for svar, men bare en liten detalj: Noen av dere nevner forfrysninger av å ha fingeren/hånder under vann for lenge, men går dette virkelig an? Jeg trodde at man trengte temperaturer rundt eller under 0 grader celcius for at man skulle kunne få forfrysninger? Og springvannet som gjerne er 8-12 grader er jo ikke i nærheten av dette.

9576316[/snapback]

Einig.. Ellers burde jo bortimot halve noregs befolkning få forfrysninger jamnt over flesket når dei hopper uti sjøen på førsommaren. :p

9576451[/snapback]

 

"For lenge" - er nok nøkkelordene her. Du får ikke forfrysning av å duppe deg i kaldt vann, men blir du lenge nok så er det klart at du kan få det?

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker men tror ikke det er noen vits å holde fingeren under vann lengre enn at man er helt sikker på at fingeren har blitt kald minst så langt inn som forbrennelsen kom. F.eks 20-30 sekunder.

9574713[/snapback]

HMS-karen som underviste oss før sveising snakka om minst 10 min, helst en time eller noe. Vannet bør ikke være så kaldt at det er ubehagelig å ha fingeren i det. Han ga ingen forklaring på hvorfor man bør kjøle så lenge, så kan godt være en godt innarbeidet myte.

 

Det viktigste er uansett å få fingeren / kroppsdelen avkjølt så fort som mulig. Hvert sekund teller (som du og andre tidligere har nevnt).

9576117[/snapback]

Bare for å legge til litt.

Han sa også noe sånt som:

"Om dere klarer holde fingeren under iskaldt vann i en halvtime så er det greit nok, men en mer behagelig temperatur gjør ca samme nytten"

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...