Mannen med ljåen Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Nytt spørsmål: Jeg har perfekt syn, og har ikke noe som helst greie på briller. Men de brillereklamene som hele tiden går på TV, reklamerer for div. merker som jeg vanligvis ville forbinde med moteklær og parfymer fra London, Paris, New York.... Merker jeg har lagt merke til er (etter hukommelsen) Diesel, Lacoste, Gucci, Chanel....? Er det en lov som sier at kun overprisede motehus kan produsere briller? Den eneste ikke-moteprodusenten jeg har sett de reklamerer for, er Pentax, som jeg forbinder med kikkerter. Endelig et firma som faktisk er spesialister på optikk! Noen som vet noe om denne forbindelsen mellom mote, parfyme og briller, av alle ting!!!??? Greitt at noen firmaer må ha en bigeskjeft. Bilprodusenten Peugeot lager jo pepperkverner. Men er det noe muffens her? Jeg mener, når brilla kommer fra Gucci, må den jo koste ekstra? Finnes det ikke First Price-briller? Må brillene være motemerker? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Bilprodusenten Peugeot lager jo pepperkverner. Evt. sykkelprodusenten Peugeot lager jo biler og pepperkverner. Og hele greia startet med en mølle nedi france et sted Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 [...]Det må jo være en hinsides oppdrift i vannet for å oppnå noe slikt? Oppnå hva? "hoppe" eller velte? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Man får masse briller på type clas ohlson etc. Relativ First price aktig [...]Det må jo være en hinsides oppdrift i vannet for å oppnå noe slikt? Oppnå hva? "hoppe" eller velte? Hoppe selvsagt. Velting bør være relativt lett all den tid staga jo trekker ned plattformen ganske mye. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Peugeot startet med ståltråd til kvinners korsetter. Veien fra ståltråd, til eiker i sykkelhjul, til sykler, til biler var kort. Men tilbake til briller: Ja, du får briller på Clas Ohlson og -nille. Men de har samme styrke på begge øyne. Mange må til optiker for å få tilpasset brille. Har disse kundene reelle alternativer til motemerkene? Eller er alle brillene laget av dyre motehus? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Peugeot startet med ståltråd til kvinners korsetter. Oki. Det var nytt for meg da eg kun leste på wikipedia der det stod 1810, mølle som en fyr bygget om til en smie, eller coffe mill company. 1830 sykler osv osv. Disse korsettsakene kom senere står det. Og selvsagt varierer dette litt fra språk til språk Men, nei. Min mor har ingen brille fra noe dyrt motehus. Endret 27. januar 2011 av Jotun Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Nille selger jo billigbriller, det gjør også ganske mange matbutikker som Rimi og Rema1000. Disse er da vanligvis med lik styrke på begge øynene, så om du har et øye som ser dårligere enn det andre må du til optiker. Jeg har selv brukt briller kjøpt på Nille i et par år nå, disse har ikke allverdens byggekvalitet, men de gjør jobben sin. Motekjeder som lager klær kaster vel seg inn på brillemarkedet fordi briller er en ting folk har på seg, i likhet med klær, så om du er villig til å betale noe mer for merkeklær vil du antaglivis kjøpe merkebriller også. Det koster neppe særlig mye å produsere heller, så fortjenesten er sikkert bra. Det morsomme var at Specsavers som skal være eksperter på briller har en reklame der de spør hvorfor brillene til konkurentene er så dyre. "Kanskje er de trykktestet under vann?" og viser en mann som tar på seg briller under vann og nikker fornøyd. Brytningsindekset til vann er annerledes enn til luft, så om mannen hadde tatt på seg briller med sin vanlige styrke under vann så ville ikke han sett ting spesielt mye bedre =P Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 [...]Har disse kundene reelle alternativer til motemerkene? Eller er alle brillene laget av dyre motehus? Selve brilleglassene er en eller annen asiatisk "no name" som levere til "alle". Så kommer innfattningen, som gjerne kan være motegreier eler asiatisk "no name" det også. En (gammel) artilkkel om brilleglasspriser: tjener fett på briller Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Hva er forskjelen på plastisk kollaps og ductile fracture? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Motehusene lager innfatningene, som er en motegreie og dermed naturlig at motehus produserer. Selve glassene blir levert av andre leverandører som har mer greie på linsebrytning enn f.eks Coco Chanel. Trenger du bare en kvalitetsinnfatning med styrke på glassene kan man jo f.eks prøve specsavers eller andre billigkjeder uten fancy Armani stempel Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Hva er forskjelen på plastisk kollaps og ductile fracture? Duktilt brudd, er brudd av den typen du får når du river over hanken på en bærepose eller strekker en tynn loddetråd til den ryker. Altså brudd etter kraftig deformasjon. (i motsettning til sprøbrudd, som f.eks når du brekker ett tavlekritt, hvor bruddflatene er nærmest udeformert og kan "limes samen igjen"). Plastisk kollaps er når alt bare bøyer seg uten å ryke, men havner som forvridd spagetti på bakken under der strukturen en gang sto. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Men SpecSavers skryter jo av at de tilbyr de samme motemerkene. ER SpecSavers billigere på motebriller, eller er de kun billige fordi mesteparten av brillene er noname? Hvis det er motemerker, hvordan klarer de å være så billige? Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Hvorfor kan vi regulere temperaturen på luften vi puster ut av munnen? Når vi har munnen på vidt gap og 'ånder', så er luften varm, og når vi sender ut en sentrert luftstråle blir den kald. Hva er fysiologien bak dette? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Hva er forskjelen på plastisk kollaps og ductile fracture? forklaring om brudd Det var ikke jeg som stilte spørsmålet, men du svarer så bra at du fikk pluss fra meg. Fortsett sånn :-) 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Hvorfor kan vi regulere temperaturen på luften vi puster ut av munnen? Når vi har munnen på vidt gap og 'ånder', så er luften varm, og når vi sender ut en sentrert luftstråle blir den kald. Hva er fysiologien bak dette? Når jeg puster på hånda mi føles utåndingsluften varm. Når jeg blåser på hånden min føles luften kald. Jeg tror forklaringen på at det føles sånn, er at pusten min faktisk er kroppstemperert, akkurat som hånda. Pusten føles varm fordi den er varmere enn omgivelsene (typisk 22 grader i stuen, i motsetning til 37 grader kroppstemperatur.) Men når jeg blåser på hånda, blåser jeg bort den varme "auraen" som hånda avgir til den stillestående lufta rundt seg. Omtrent som når en vinterdag føles mye kaldere om det samtidig blåser den dagen. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Jeg har lenge lurt på dette, men aldri gidda å virkelig ta meg tid til å finne ut av det: Helmelk, lettmelk, ekstra lettmelk og skummet melk. Vet forskjellen er fettinnhold (og eventuelt ekstra vitaminer for ekstra lett), men hva er egentlig gjort med skummet melk i forhold til helmelk? Er skummet melk "bare" tilsatt mer vann enn helmelka? Hvor stor fettprosent har melka som kommer ut rett fra kua? Håper dere forstår hva jeg lurer på, hvis ikke bare spør Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 La oss si at politiet utfører(?) en razzia og sparker inn flere dører. Hvem har ansvaret og hvem må betale? Er det forskjell på om de finner det de leter etter og ikke? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 La oss si at politiet utfører(?) en razzia og sparker inn flere dører. Hvem har ansvaret og hvem må betale? Er det forskjell på om de finner det de leter etter og ikke? Jeg har en kompis som fikk døra sparka inn ved en feil. De skulle i naboleiligheta på leting etter narko. Han fikk ny dør/dørkarm av Politiet. De leide inn snekker til å fikse det. Hvordan det er hvis du er "skyldig" som du også spør om vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 (endret) Er skummet melk "bare" tilsatt mer vann enn helmelka? Nei, "omvendt", for å si det sånn. Det er ikke tilsatt vann, men derimot fjernet fett (a.k.a. fløte) ved hjelp av separering. Fløten selges så som kaffefløte, kremfløte e.l. eller kjernes til smør. Hvor stor fettprosent har melka som kommer ut rett fra kua? Håper dere forstår hva jeg lurer på, hvis ikke bare spør Melk rett fra kua har samme fettprosent som H-melk: 3,9-4,0% i snitt, med litt individuelle variasjoner fra ku til ku. Endret 27. januar 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Ajaco Skrevet 27. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 27. januar 2011 Dette høres kanskje ut som et høyt useriøst spørsmål, men jeg mener det helt alvorlig: Hvorfor blir diskusjon.no plutselig langt mer intressant med en gang jeg har andre ting jeg må gjøre? Hver gang jeg har en oppgave eller lignende som skal leveres, og jeg egentlig ikke har tid til forumet, blir det samtidig mye morsomere å være her. Jeg skjønner at det er en reaksjon av at jeg utsetter kjedelige ting, men det burde da ikke gjøre alle andre aktiviteter morsomere? Eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå