Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett en 3-4 3D-filmer på kino og kikket noen minutter på en 3D-skjerm i en butikk..

Jeg sliter med å se på det fordi det ikke virker 'naturlig'. Det bare skjærer i øynene og jeg ender opp med å bruke første halvtimen av filmen på å tvinge meg selv til å slappe av så hjernen/øynene skal slutte å irritere seg over 3D-effekten og heller prøve å nyte filmen.

Hvorfor er det sånn? Har jeg en brytingsfeil i øyet jeg ikke er klar over? er det hjernen min som gjør motstand og nekter å la seg lure? Har jeg ikke sett nok 3D-filmer ennå? Er det mange andre som sliter med 3D?

Lenke til kommentar

Jeg synes muslimene er dobbeltmoralske her. De dreper deg når du tegner Muhammed, men selv kaller de ungene sine opp etter han.

Det er nok den mest ignorante og fordomsfulle ytringen jeg har lest i denne tråden noengang. Hold deg for god til sånt, du er nå i et forum for teknologi og vitenskap, i en tråd om snedige spørsmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tørke i hårets lengderetning, eller tørke i hytt og gevær og rote håret skikkelig til?

Tørkingen kommer som to effekter, ren absorbsjon av håndkle og gjennom fordampning fra håret.

Begge to effekter er er i stor grad drevet av tilgjengelig overflateareal, så ved å tørke i håretslengderetning lager man bunter av hår med lite areal - og som dermed stopper både fordampning og absorbsjon.

Bonus for at håndkle kan klemme ut vann av fletter dog; men raskeste måte for de vanligste hårlengdene blir nok å rote det til.

Lenke til kommentar
2. Blir man egentlig sterk av spinat?

spnat.jpg

Nei, det er en myte. Og myten oppstod på grunn av en kommafeil i en tysk lærebok fra 1870 om næringsinnholdet i ulike matvarer. Der var jern spinat oppgitt med 10 ganger så mye jern som det egentlig er i planten, kommaet i tallet var utelatt i trykken. Feilen ble ikke oppdaget før ca 1930. Og da hadde myten om at spinat inneholder spesielt mye jern satt seg i både befolkningen og i helsevesenet. Faktisk ble feilen gjentatt i diverse andre lærebøker, fordi trykkfeilboka ble brukt som kilde.

Tegnefilmserien/tegneserien Popeye the Sailor Man (Skipper'n på norsk) hadde vært utenkelig uten denne trykkfeilen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spinach#Spinach_in_popular_culture

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg har sett en 3-4 3D-filmer på kino og kikket noen minutter på en 3D-skjerm i en butikk..

Jeg sliter med å se på det fordi det ikke virker 'naturlig'. Det bare skjærer i øynene og jeg ender opp med å bruke første halvtimen av filmen på å tvinge meg selv til å slappe av så hjernen/øynene skal slutte å irritere seg over 3D-effekten og heller prøve å nyte filmen.

3D-film er rett og slett dårlig. Er jo ikke 3D i ordets rette forstand, men en stereoskopisk projeksjon ellerno slikt.

Lenke til kommentar

3D-film er rett og slett dårlig. Er jo ikke 3D i ordets rette forstand, men en stereoskopisk projeksjon ellerno slikt.

Du er klar over at måten vi ser verden er stereoskopisk også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Du er klar over at måten vi ser verden er stereoskopisk også?

Japp, men vi kan bevege «kamera» og stille fokus selv. Det gjør enorm forskjell. Gjør du den minste bevegelse med hodet endres perspektivet.

Dessuten føles det ikke ut som 3D-film gir like «lang» dybde som vi kan se i virkeligheten.

Dere som ikke er fornøyd med dagens 3D-teknologi, venter dere på hologrammer?

Liker vanlig film jeg. :p:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...