ape i båt Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Elektronene i et atom okkuperer bestemte energinivåer. Man kan sparke de opp i en høyere energitilstand. Endret 25. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Error Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Er dette noe jeg burde klare å forstå ved å lese denne artikkelen når jeg går VG1? http://no.wikipedia.org/wiki/Eksitasjon Og, kan noen forklare det? : p Se fra 1:07 i denne videoen Se helt til slutten. Det er nok noe som ikke er 100% relevant for det du spør om, men er likevel relevant for pensum. Hvis du er interessert i hvordan røntgen fungerer blir "skapt", så kan du forsåvidt se hele. Edit: Vær obs på at han bruker den forenklede atommodellen, noe som forsåvidt er greit, men det gir ikke et helt riktig bilde av virkeligheten. Endret 24. januar 2011 av Error Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Les på begrepene emisjonsspekter og bølgelengder. Disse har en sammenheng, og er høyst relevant i VG1. Kort sagt står det; Når atomer blir tilført energi, heves elektronene opp i høyere "skall". Når energitilførselen stopper faller elektronene kjapt tilbake (atomer vil ha minst mulig energi), da sendes det ut energi i form av stråling. Strålingen varierer fra atom til atom, og hvis man ser bølgelengdene i et emisjonsspekter, er det unikt for hvert atom(brukes til å klassifisere atomer). Noe mer utdypende enn det vil jeg ikke tro er nødvendig, da dette er kort sagt om hva som står i naturfagsboken min Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Snedig spm: Skulle du egentlig kalle deg Simen på forumet og skrev feil eller var det grunnet at Simen var opptatt? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Så på noen som gikk til sørpolen på nrk2 nå i sta. Han ene fikk kraftig hosting. Er det forkjølelse? Mener å ha hørt at man ikke kan bli forkjøla i omgivelser hvor det er så kaldt (-40) fordi bakteriene ikke overlever. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354 Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Snedig spm: Skulle du egentlig kalle deg Simen på forumet og skrev feil eller var det grunnet at Simen var opptatt? Flere grunner: 1. Simen er opptatt så og si hvor som helst. 2. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle kalle meg, derfor het jeg før sm1. 3. Simen blir til Siemn hvis jeg skriver for fort. 4. Jeg ville ha et navn som var tett opptil mitt ordentlige navn. Kombinasjonen av alle 4 ga meg: Et navn som sånn sett er ganske unikt, ikke opplevd at det er opptatt enda. Et navn som har en snedig historie ved seg, og et navn som er ganske nært mitt ordentlige navn, Simen. Thats why Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2011 Det er uansett ikke selve eksplosjonene som ødelegger jorda, men alt det radioaktive nedfallet som fraktes rundt med værsystemet og gjør hele planeten ubeboelig for dyr og mennesker. Hele jorda vil ikke være ubeboelig på langt nær. AtW Føler denne er ganske relevant i diskusjonen. http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_tests#Nuclear_testing_by_country Det har altså vært over 2000 prøvesprengniger av atombomber, med minst 500 i atmosfæren (resten stort sett under bakken eller under vann). Jeg vil påstå at det er de færreste som er påvirket av disse i dag, med unntak av krefttilfeller som dukker opp i arvinger fra personer som bodde i nærheten av noen av testområdene. Jeg vet ikke hvor mange atombomber som skal til for å "ødelegge jorda" (som kan defineres på mange måter), men jeg er sikker på at man trenger langt flere enn det man har tilgjengelig i dag. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Så på noen som gikk til sørpolen på nrk2 nå i sta. Han ene fikk kraftig hosting. Er det forkjølelse? Mener å ha hørt at man ikke kan bli forkjøla i omgivelser hvor det er så kaldt (-40) fordi bakteriene ikke overlever. Forkjølelse skyldes ikke bakterier, men virus. Virus dør ikke selv om det er kaldt. Den viktigste og eneste grunnen til at polfarere ikke blir forkjølet er at de ikke blir utsatt for smitte. Forkjølelse skyldes nemlig alltid at personen har blitt smittet av andre, forkjølelse skyldes aldri underkjøling. Det eneste man kan få av underkjøling er frostskader. Frostskader er ikke smittsomt. Hvis man allerede er smittet så vil en underkjøling hemme immunforsvaret, man blir altså lettere syk når man fryser. Men på polferder blir man altså ikke smittet av noen, så uansett hvor mye man fryser, så blir man altså ikke forkjølet. 1 Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) 1. Hvorfor synker omvandlingstemperaturen (duktil - sprø) som regel når vi legerer? 2. Sprøtt (brittle) og duktilt (ductile) Men hva er plastisk kollaps? Endret 25. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Munty Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hva slags dyr er dette? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Kjempetreveps ser det ut til. Den er ufarlig og biter/stikker ikke (mennesker). Den der "brodden" bakpå er eggleggingsrøret, og som sagt, ikke noe stikkeredskap. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Så på noen som gikk til sørpolen på nrk2 nå i sta. Han ene fikk kraftig hosting. Er det forkjølelse? Mener å ha hørt at man ikke kan bli forkjøla i omgivelser hvor det er så kaldt (-40) fordi bakteriene ikke overlever. For å bli forkjøla må man først ha bakterien i seg. Man kan ligge i isvann så lenge man vil uten og få forkjølelse. Om man kan få bakterien på sørpolen vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 De kan lägga ägg under huden på folk! Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 (endret) Du som er svensk kan kanskje svare meg på om svenske jenter er penere enn norske. Endret 25. januar 2011 av ape i båt Lenke til kommentar
Munty Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hvor kommer uttrykket "morgenkvisten" fra, og hvorfor "morgenkvisten"? Kvist er jo et utspring fra et tre, og kan også bety "loft", men jeg ser ikke helt sammenhengen. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Burde heller vært morgenroten. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Bare sånn helt fra eget hode, det første eg tenkte på var en fugl som sitter på en kvist og synger tidlig tidlig på morran.... Vakkert bilde.... Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hvor kommer uttrykket "morgenkvisten" fra, og hvorfor "morgenkvisten"? Kvist er jo et utspring fra et tre, og kan også bety "loft", men jeg ser ikke helt sammenhengen. Ordnett.no Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hva er verdens vanligste navn? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 25. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2011 Hva er verdens vanligste navn? Tja, hvorfor er jeg ikke overrasket. Men mest skremmende egentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå