Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har kokende vann i en gryte og iskaldt vann i en annen og stikker hånda så fort jeg kan først i det varme og så i det kalde vannet, vil jeg da unngå å bli skåldet? Hvor lang tid tar det før huden tar skade?

9564210[/snapback]

Hvis du stikker den oppi så fort at du ikke kan se det med det menneskelige øye så vil du ikke få noe skade :) . Men siden det er et problem så vil du nok få skade om du prøver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg har kokende vann i en gryte og iskaldt vann i en annen og stikker hånda så fort jeg kan først i det varme og så i det kalde vannet, vil jeg da unngå å bli skåldet? Hvor lang tid tar det før huden tar skade?

9564210[/snapback]

Jepp, hvis du er rask nok så unngår du å bli skoldet. Ut i fra egen erfaring tror jeg at man ikke bør utsette fingrene for kokende vann i mer enn ca 0,5-1 sekund. Jeg dytter av og til på poteter som ligger 1-2 cm under den kokende vannflata med bare fingeren og det gjør jeg med en lynrask bevegelse og tørker raskt den våte fingeren på buksa. Det blir litt varmt men ikke så mye at jeg brenner meg. Grunnen til at det tar litt tid før man brenner seg er fordi huden fungerer som varmeisolator og det kreves tid*varme for å varme opp underhuden nok til at den tar skade. Det ytre hudlaget er døde hudceller og tar dermed ikke skade av litt oppvarming, men hudlaget under kan ta skade. Jeg tipper underhuden overlever ca 60-70°C i korte øyeblikk. Blir den varmere enn det dør hudcellene og man vil få blemmer av hvite blodlegemer som prøver å reparere skaden.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Hud

 

Om du stikker fingeren ned i isvann rett etterpå så vil du motvirke/utligne den høye temperaturen mye raskere enn min metode så da kan man kanskje tåle 1-2 sekunder med kokende vann uten å skolde seg.

 

Vann og spesielt kalt vann hjelper virkelig mot skolding. Det er ikke bare gammel overtro, men det gjør ikke underverker heller. Det øker bare motstandsevnen mot kokende vann med et sekund eller noe sånt. Brenner man seg så bør man få fingeren i kontakt med noe kalt så kjapt som mulig. Helst innen et par sekunder. Vann er genialt i den sammenhengen men også andre ting fungerer om man ikke har tilgang til vann. F.eks vil en stein, klær, annen hud eller metall til nød være ok erstatninger for vann. Hovedsaken er at varmen i det ytre hudlaget ledes ut til det ytre materialet i stedet for å bre seg innover i underhuden.

Lenke til kommentar
Hvis ingenting fester seg til teflon, hvordan får de da teflon til å sitte fast i stekepannen?

9568516[/snapback]

Nemi eyh? :p

 

Sånn jeg har forstått det så sandblåser de pannen først, sånn at den får en grov overflate, og så tar de på en primer som har teflon i seg. Denne prosessen gjør at teflonet holder seg fast mekanisk, ikke kjemisk som man skulle tro.

 

DuPont har forøvrig laget en primer som gjør det mulig å male teflon på glatte overflater, men har ikke sagt noe om hvordan det gjøres ;)

Lenke til kommentar

Ja. Teknisk sett må det være en eller annen mekanisk fokusering. Det kan gjøres med å justere posisjonen til en eller flere linser eller med endring av linsens form. Sistnevnte er en kuriositet som ikke er i noe særlig kommersiell bruk. I mobiltelefonkameraer er det mekanisk justering av linseposisjon som er trikset. Sannsynligvis kun en enkelt linse som flyttes på. Det kan f.eks gjøres med å rotere en linse med en ørliten motor. Når linsen er har skruegjenger og roteres så endres avstanden mellom skrue og bildebrikken.

 

Eksempel på kamera med autofokus: Alps FP85

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...