Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Apropo bruken av laser som tjuverialarm i filmer:

Finnes dette IRL, altså typen som brukes i Entrapment f.eks.

Og er de virkelig satt opp så latterlig som de er i denne serien? Ville det ikke være mer fornuftig å sette de mye tettere slik at ingen slanke damer kunne åle seg rundt i rommet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres riktig ut. Men hva skjer i et speil da?

Lyset reflekteres i eksakt samme vinkel (bare motsatt) som det kom inn i + at lite lys blir absorbert av overflaten (jo mindre lys som absorberes, jo bedre speil)

Ser du på et hvitt laken (som reflekterer mye lys), vil lyset reflekteres mer eller mindre tilfeldig, slik at man står igjen med en samling av alle fargene som traff - og det fremstår som hvitt.

Lenke til kommentar

Apropo bruken av laser som tjuverialarm i filmer:

Finnes dette IRL, altså typen som brukes i Entrapment f.eks.

Og er de virkelig satt opp så latterlig som de er i denne serien? Ville det ikke være mer fornuftig å sette de mye tettere slik at ingen slanke damer kunne åle seg rundt i rommet?

Laser blir ikke brukt i tyverialarmer.

Det er vel hovedsakelig IR som blir brukt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør et materiale gjennomsiktig?

1) Enten fordi ingen elektroner i stoffet blir eksitert av fotonene i lyset

2) eller at ingen av elektronene blir eksitert med den energien som vil tilsvare synlig lys. Du kan da godt f.eks ha absorpsjon i UV-spekteret, men stoffet forblir gjennomsiktig.

Litt kort sagt.

Det høres riktig ut. Men hva skjer i et speil da?

Et tynt metallag limes fast på baksiden av glasset, som reflekterer lyset tilbake gjennom glasset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
En termisk insulator bør da ha sterke bindinger med lokaliserte elektroner, eller? Gjerne også høy reflektivvitet, siden varme kan transporteres som stråling?

Isolator som det heter på norsk.

Det stemmer. Men refleksjonsevnen spiller liten rolle innad i det faste stoffet siden ledningsevne er dominerende for de aller fleste stoffer. Overflaten kan man lett kle med f.eks reflekterende lakk eller noe annet og på den måten minke utstråling.

Lenke til kommentar

Du har ikke lyst til å forklare hvordan det fungerer i serien da?

Jeg har aldri hørt om serien engang...

Entrapment er en film med zeta jones og sean connery.

Der hun tøyer og bøyer seg unna IR stråler som er satt opp på kryss og tvers.

Synest det høres lurt ut, men skulle eg først brukt penger på noe slikt hadde eg satt de litt tettere. Så eg lurte litt på hvordan dette gjøres i virkeligheten, og om det da er mulig å gjøre som MacGyver gjør, å bruke et speil til å nøytralisere denne alarmen :p

Lenke til kommentar

Synest det høres lurt ut, men skulle eg først brukt penger på noe slikt hadde eg satt de litt tettere. Så eg lurte litt på hvordan dette gjøres i virkeligheten, og om det da er mulig å gjøre som MacGyver gjør, å bruke et speil til å nøytralisere denne alarmen :p

Det er ikke slik i det hele tatt, det er gjerne/alltid(?) en IR bevegelses-sensorer, som oppdager endringer i rommet, ikke bare en stråle som blir brutt...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er ikke slik i det hele tatt, det er gjerne/alltid(?) en IR bevegelses-sensorer, som oppdager endringer i rommet, ikke bare en stråle som blir brutt...

Eg vet igrunn godt hvordan det funker i private hjem. I filmer er dette som oftest brukt i velv etc.

Slik som dette:

http://www.the-reel-mccoy.com/movies/1999/images/entrapment1.jpg

Lenke til kommentar

Meg bevisst er det slik at jo større en masse er, jo større tiltrekningskraft er det. Og den er vel konstant. Men dette er langt utenfor mitt område, så ikke skyt meg om jeg tar feil.

"Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, men kun endre form." Det er umulig at vi kan fortsette å tappe strømmen fra tidevannet uten at det noen gang går tomt.

Tenk på tyngdekraft som en strikk som du spenner opp og slipper. Når du løfter en gjenstand og slipper den igjen, tar jorden tilbake energien du brukte på å løfte den. Jeg klarer bare ikke helt å se hvordan det blir med månen og jorda...

Lenke til kommentar

Hvor er det energien til bølgekraftverk egentlig kommer fra? Hvordan kan månen fortsette å gå i bane rundt jorden uten å stoppe, samtidig som den drar med seg verdenshavene frem og tilbake? Hvor kommer energien fra?

Gravitasjon er ikke en kraft som krever energi. Det er krumning i selve rommet som skaper gravitasjon. Den trenger ingen kilde av energi for å oppstå.

Tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...