Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det dyr som har mer enn fire bokstaver i DNA-koden sin?

Det finnes 5 forskjellige baser som brukes i arvestoff. ATCG i DNA og ATCGU i RNA. RNA er for ustabilt til å kunne brukes som arvestoff i høyere organismer. Som regel er det bare virus som bruker RNA pga den korte lengden som trengs. Hypotetisk sett kunne DNA ha inneholdt flere forskjellige baser, men i naturen brukes bare 4 fordi det har vist seg å fungere best. I laben er det flere forsøk på å lage forskjellige kunstige nye typer DNA, slik at flere typer aminosyrer skal kunne brukes og diverse andre grunner, eksempler er PNA og XNA.

I fremtiden kan det godt hende at en syntetisk celle bruker et modifisert arvestoff som muliggjør helt nye typer proteiner. Grey/Green goo hvem vet?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan finner man ut seertall på TV-programmer og hvor nøyaktige er disse?

Et utvalg av den norske befolkningen har en boks under TV-en sin som registrerer hvem som ser på TV, og hva de ser på. Siden dette er ganske mange, og et representativt utvalg av den norske befolkning, så blir resultatene veldig nøyaktige.

Hvordan finner man ut seertall på TV-programmer og hvor nøyaktige er disse?

Et utvalg av den norske befolkningen har en boks under TV-en sin som registrerer hvem som ser på TV, og hva de ser på. Siden dette er ganske mange, og et representativt utvalg av den norske befolkning, så blir resultatene veldig nøyaktige.

Hehe, så det er slik ennå? Hørte om dette for kanskje 10 år siden, og da var det 1000 nordmenn som hadde en slik boks. Hvor mange har det idag? 1000 stykk er ikke imponerende spør du meg og langt ifra nøyaktig.

Lenke til kommentar

Hehe, så det er slik ennå? Hørte om dette for kanskje 10 år siden, og da var det 1000 nordmenn som hadde en slik boks. Hvor mange har det idag? 1000 stykk er ikke imponerende spør du meg og langt ifra nøyaktig.

Jeg regner med du har noe statistisk teori for å bygge opp dine påstander om nøyaktighet?

AtW

Lenke til kommentar

1000 stykk vil være ganske representativt så lenge disse er valgt mer eller mindre tilfeldig. Om du hadde gitt alle boksene til pensjonister så ville du antaglivis fått en statistikk som tilsier at nesten alle i Norge kun ser på NRK, men nå har vel de som delte ut boksene tatt dette i betraktning.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du har noe statistisk teori for å bygge opp dine påstander om nøyaktighet?

AtW

Hvorfor trenger jeg en statistisk teori for å ha en formening om noe? Hvis du leser hva jeg skriver står det "spør du meg". Det er altså MIN egen mening. Spør jeg deg har du tydeligvis en helt annen mening og det skal du bare ha. Jeg går ikke rundt å har bakgrunnsteorier og grundig forskning over alt jeg mener. Jeg synes bare 1000 virker som et lavt tall i forhold til antall nordmenn.

Ellers lurer jeg fortsatt på hvor mange det er idag som har en slik boks. Er det fortsatt 1000 eller flere?

Endret av Ninjahamster
Lenke til kommentar

Hvorfor er aldri lysbryteren for toalettet plassert på toalettet, men utenfor?

Har ikke elektrikere storesøsken?

Dette er det reglene for elektriske anlegg i våtrom som avgjør. Størrelsen på bad er avgjørende etc. Det er veldig vanlig å plassere brytere på utsiden.

Fordelen er at gjester vet hvor badet er.... :p

Det er ingenting galt med bryteren inne på badet, hvis den er langt nok borte fra dusjsonen/badekaret.

Lenke til kommentar

AtW

Hvorfor trenger jeg en statistisk teori for å ha en formening om noe? Hvis du leser hva jeg skriver står det "spør du meg". Det er altså MIN egen mening. Spør jeg deg har du tydeligvis en helt annen mening og det skal du bare ha. Jeg går ikke rundt å har bakgrunnsteorier og grundig forskning over alt jeg mener. Jeg synes bare 1000 virker som et lavt tall i forhold til antall nordmenn.

Ellers lurer jeg fortsatt på hvor mange det er idag som har en slik boks. Er det fortsatt 1000 eller flere?

Vel, når du uttaler at 1000 er lite og gir unøyaktig statistikk så tar du jo feil. Selv om det er din "personlige mening". Slek verkar statistikk.

Hvor mange trodde du de ringte til på valgdagen for valgdagsmålinger? Som de jo foretar x antall av på EN dag. 100 000? Høres 400 000 ut som nok for deg?

Lenke til kommentar

AtW

Du skrev "1000 er ikke imponerende spør du meg", og at det er "langt ifra nøyaktig", hvordan kan du uttale det siste om du ikke har noen som helst formening om nøyaktigheten? Du trenger ikke statistisk teori for å ha en formening om noe, poenget mitt er dog at du bør være forsiktig med å uttale deg så bastant om ting som du ikke har god nok bakgrunnskunnskap til å vite noe sikkert om.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Vel, når du uttaler at 1000 er lite og gir unøyaktig statistikk så tar du jo feil. Selv om det er din "personlige mening". Slek verkar statistikk.

Hvor mange trodde du de ringte til på valgdagen for valgdagsmålinger? Som de jo foretar x antall av på EN dag. 100 000? Høres 400 000 ut som nok for deg?

Skal sies at når de tar de politiske målingene, så er jo ikke de nøyaktige nok til å gi ett riktig bilde. Når det gjelder alle slike statistiske undersøkelser, så vil de ikke bli helt riktige når man spør et utvalg av mennesker, men forholdsvis riktig.

Lenke til kommentar

Hvorfor er aldri lysbryteren for toalettet plassert på toalettet, men utenfor?

Har ikke elektrikere storesøsken?

Dette er det reglene for elektriske anlegg i våtrom som avgjør. Størrelsen på bad er avgjørende etc. Det er veldig vanlig å plassere brytere på utsiden.

Fordelen er at gjester vet hvor badet er.... :p

Det er ingenting galt med bryteren inne på badet, hvis den er langt nok borte fra dusjsonen/badekaret.

En annen fordel er at det er atskillig enklere å borre et hull (eller fler) med hullsag i gips eller tre (som de fleste har i gangen utenfor) enn å skjære til runde hull i fliser. Jeg tør også gjette på at vanndamp ikke er spesielt fordelaktig for elektronikken i regulatoren og/eller dimmeren. Sistnevnte er nok litt tettere, men regulatoren har bare et plastdeksel med riller foran elektronikken. Vil tro at noen måneder med fukt kan gjøre spennende ting med dens funksjonalitet.

Det er vel snakk om at et toalett er plassert på et våtrom. Gamle lysbrytere var ikke veldig vanntette, så de ble plassert utenfor våtrom. Nå er det en helt annen sak, og nyere toalett/våtrom har bryterne på innsiden

Toalett er jo noe av minst sprutfarlige man får tak i. Springen på kjøkkenet utgjør jo større fare enn det og det er ingen spesielle regler for hva slags type armaturer/spoter man har lov til å montere rett over springen (under overskap).

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Hvorfor må man absolutt skrive FIRE speilvendt på brannbiler (utenlands altså)? Er folk så dumme at de ikke skjønner at en stor, rød lastebil med blålys og stige på taket er en brannbil og at det tar for lang tid å prosessere at ERIF blir Fire rettvendt? Er det et aspekt ved dette jeg har oversett eller er det pga den jevne bilists intelligens?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...