Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes to typer totalfargeblindhet, eller monokromatisme.

1. Stavmonokromatisme (man har kun staver, og ingen (funksjonelle) tapper).

2. Tappemonokromatisme (man har kun én (funksjonell) form for tapper, og kan derfor ikke skille fargenyanser)

Tappemonokromatisme kan videre deles inn i blåtappemonokromatisme, rødtappemonokromatiske og grønntappemonokromatisme, alt ettersom hvilken tappe som er intakt.

Mange dyr er monokromater. De fleste fargeblinde mennesker er imidlertid enten dikromater eller anomale trikromater.

I dyreriket er menneskets nærmeste slektninger stort sett trikromater. Men det finnes også en spesiell type trikromater som i stedet for rød, grønn og blå, har tapper for grønn, blå og ultraviolette.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Faktisk er det veldig uvanlig med fullt fargesyn i dyreverdenen. Det er vel nesten bare primater (inkludert mennesker) og en del fugler som kan se alle fargene i regnbuen. Hunder har såvidt jeg husker kun evnet til å se den gul-blå delen av spekteret, og altså ikke rød-grønne farger. Førerhunder må derfor lære seg den inbyrdes posisjonen mellom lysene i trafikklys, i og med at de ikke kan se forskjell på rødt og grønt (arrestér meg om jeg tar feil).

Lenke til kommentar

Ja, hunder er dikromater, noe som betyr at fargene de ser er dannet av to primærfarger. Mennesker med normalt fargesyn er trikromater, mens fargeblinde er enten monokromater (svært sjeldent), dikromater, eller anomale trikromater (som regel). Noen dyr er faktisk tetrakromater, det vil si at fargene de ser dannes av fire forskjellige primærfarger. En av tappene til fuglene ligger i det ultraviolette spektrumet. Jeg vet ikke hvordan denne ekstra tappen påvirker fargesynet til disse dyrene i den delen av spektrumet som er synlig for mennesker, men jeg antar at de kan skjelne mellom farger som for mennesker ser helt like ut.

Her er noen eksempler på tetrakromater.

Sebrafisk

zfish3.jpg

Stær

2.3-Jameson-Kimberly-A-Human-Potential-for-Tetrachromacy_clip_image014_0000.jpg

Kneler

Squilla_Mantis_Shrimp_Prawn.jpg

Endret av ape i båt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...