Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Men vet du noe om kloner? Jeg har prøvd å finne noe mere informasjon, og jeg spurte også i denne tråden men det var ikke noe svar å få.

Jeg vil gjerne høre tanker om hvor langt kloning har kommet; både i henhold til dyr og i forhold til mennesker. Rent hypotetisk, selvsagt.

Ankerpunktet er vel om problemene med tidlig død er løst osv.

Forskning.no har en del stoff om kloning, bl.a:

http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254458 (oppsummering)

http://www.forskning.no/artikler/2009/februar/211207 (klonede danske griser får avkom helt naturlig)

http://nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.7463062 (mammuten kan gjenfødes om 4 år, via kloning)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet. Jeg lurer på hva DU synes om saken og ikke linkene dine.

Fortsatt i forhold til kloning på mennesker, gitt denne nye informasjonen finner her. Uten å ha lest alle linkene stiller jeg meg fortsatt undrende til om det er noen vesentlige barierer igjen i forhold til levetid, "yield" pr. befruktning osv, osv. Hadde liksom håpet på litt fortelling. ;)

Endret av Balthier842
Lenke til kommentar

Straw man er veldig vanlig. For eksempel: "USAs helsevesen er dårligere enn Norges. Derfor vil kapitalisme føre til at Norge får et dårligere helsevesen".

Stråmann er nok den vanligste, men som nevnt før i tråden så er ikke dette eksepelet en stråmann (selv om det riktignok er en fallacy).

Her har du litt mer info om stråmann, med eksempler: Straw man

Anbefaler også resten av listen på denne siten, garanterer deg at du vil kjenne igjen (nesten) samtlige fallacies.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De 4 (5) sirklene i bakgrunnen av denne CD-en har jeg sett et par ganger i Fallout. Og nå så jeg det også i en av skjermene i CoD: Black Ops. Har det opphav i virkeligheten? Eller er det bare en referanse til Fallout?

Kan være noe gammelt 50-60-talls greier i forhold til analog bildeoverføring?

Fallout-3-Game-Of-The-Year-Edition-Cd-Cover-32144.jpg

Lenke til kommentar

Hva i all verden er en "ylv", som i Sykkylven og Vanylven, og hva er en "rud" som i Manglerud, Trosterud, Grorud, Ellingsrud og så videre?

Quote fra info om Sykkylven.

" The last element (Old Norse: -iflir) is also found in the names Sunnylven and Vanylven and the meaning is probably "fjord". The name was written Søkelven before 1889. From 1889 until 1917, it was spelledSøkkelven, and then since 1918 it has been written Sykkylven."

Lenke til kommentar

Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet. Jeg lurer på hva DU synes om saken og ikke linkene dine.

Fortsatt i forhold til kloning på mennesker, gitt denne nye informasjonen finner her. Uten å ha lest alle linkene stiller jeg meg fortsatt undrende til om det er noen vesentlige barierer igjen i forhold til levetid, "yield" pr. befruktning osv, osv. Hadde liksom håpet på litt fortelling. ;)

Det går fint ann å klone mennesker, mest sannsynlig har det allerede skjedd uten å bli offentlig rapportert. Hvorvidt det er etisk riktig er en annen ting.

Kloning brukes i oppdrett hele tiden, hvis du har et prakt eksemplar av en ku, da kloner du den, gitt at du har pengene som kreves.

Hvis du er milliardær og vil ha en kopi av deg selv så ja, sier seg selv.

Btw jeg gadd ikke å lese i lenkene over, kan godt hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Det finnes allerede menneskekloner som lever i beste velgående. De kalles éneggete tvillinger. De er faktisk kloner av hverandre.

Hvis du er milliardær og vil ha en kopi av deg selv så ja, sier seg selv.

Hvis vedkommende er 40 år når vedkommende kloner seg, så blir ikke klonen en 40 år gammel kopi, men et foster, 40 år yngre. Klonen ville blitt et nytt selvstendig menneske, like individuelt som en énegget tvilling som vokser opp separert fra den andre. Hva skulle poenget med en sånn klone være?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å klone kompliserte dyr. Sau er det vanskeligste og mest komplekse som har blitt klonet som er offentlig kjent. Jeg tviler på at man har med suksess klonet mennesker, ettersom dette er ganske så mye vanskeligere enn det igjen. Dessuten tror jeg at hvis noen først klarer dette med suksess vil det bli publisert innen rimelig tid. En ting er å drive med forskning på dette, mens det er noe helt annet å faktisk klare å fullføre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det er veldig vanskelig å klone kompliserte dyr. Sau er det vanskeligste og mest komplekse som har blitt klonet som er offentlig kjent.
b

Hvorfor? Hva er forskjellen mellom å klone en rotte og en sau? Begge deler da visserlig samme cellestruktur som resten av dyreriket, og forsåvidt også mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på kloning og skal lete etter kilder, men mener å huske at det har med arvestoffet å gjøre. Antall kromosomer, lengde osv. og sikkert en hel del andre ting.

Men spørsmålet ditt fikk meg til å lete litt på nettet, og på Wikipedia fant jeg ut at man har klart å klone mennesker flere ganger. Man har tatt celler fra voksne mennesker og fått til å lage klonede menneskeembryoer, men av etiske grunner blir disse destruert innen noen dager/uker etter de blir laget. Så det er fult mulig at det har vært noen "uærlige" forskere som ikke har destruert slike celler og latt det gå. Nå skal det sies at det ikke er sikkert at disse ville endt opp med en fødsel engang. Selv Dolly tok mange forsøk, over 237 egg ble laget, som endte opp med 29 embryoer, som igjen endte opp med tre fødsler der kun Dolly overlevde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cloning#Human_cloning

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har lest wikien. Som sagt, det står ikke så mye der, synes jeg :p

Dolly begynner å bli en god stund siden (1996). Jeg er klar over at det tok voldsomt mange forsøk, og selvom jeg ikke forstår helt prosessen med hvorfor så mange embryo døde, så er jeg av en eller annen grunn sikker på at det må finnes en eller annen fremgang på akkurat dette felt. Jeg hadde håpet noen kunne sette lys over en slik ev. fremgang og sette dette i perspektiv vis-a-vis f.eks menneskeceller. :)

Lenke til kommentar

Har lest wikien. Som sagt, det står ikke så mye der, synes jeg :p

Dolly begynner å bli en god stund siden (1996). Jeg er klar over at det tok voldsomt mange forsøk, og selvom jeg ikke forstår helt prosessen med hvorfor så mange embryo døde, så er jeg av en eller annen grunn sikker på at det må finnes en eller annen fremgang på akkurat dette felt. Jeg hadde håpet noen kunne sette lys over en slik ev. fremgang og sette dette i perspektiv vis-a-vis f.eks menneskeceller. :)

Det er jo akkurat dette jeg gav deg. Jeg viste at menneskekloning er noe man på mange måter har fått til (mer enn én gang). Problemet er at det er kontroversielt, og hver gang man faktisk har fått det til, har forskerne valgt å selv ødelegge embryoet som begynner å utvikle seg etter kort tid. Det fungerer altså, men forskerne lar det ikke vokse opp, med vitende vilje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...