SeaLion Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Når for eks stål/rustfritt stål blir oppvarmet. hvorfor blir den en oransje/lilla/blå farge på metallet etterpå? Tror han tenker på hvorfor det blir værende en permanent blåfarge på metallet også etter at det er nedkjølt igjen, og jeg siterer fra en lærebok i sveising: "Ved 220*C danner det seg et tynt glødeskall, som så blir tykkere etterhvert. Derfor endrer fargene seg." samt "Fargene oppstår på grunn av lysbrytningen gjennom et glødeskall som gradvis blir tykkere." I tillegg er det en figur som viser sammenhengen mellom farge og temperatur; fra gult ved ca. 220-240* C via oransje/lilla ved 240-270* til blått ved 270-290*C. Og glødeskallet oppstår fordi stålet reagerer med oksygen i lufta, stålet oksiderer lettere når det blir varmt nok. Man kan altså si at glødeskall er en slags høytemperaturvariant av rust. Fenomenet glødeskall er vanlig på eksosrør på biler og motorsykler. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 I forbindelse med ulykken står det i dagbladet.no (hvor mye det koster i antall kroner) - en dødsulykke: 73,3 millioner - en ulykke med hardt skadd person: 6,3 millioner - en ulykke med personskade: 2 millioner Jeg lurer på, hvordan i all verden koster en dødsulykke 73,3 millioner? Da bestemor døde betalte vi omlag 30 tusen for hele greia, inkludert gravstein. Det sies jo, en manns død er en annens levebrød... hvor er det de 73,3 millionene går henn egentelig...Det må jo være et jævla godt levebrød for noen der ute. Det står litt mer forklart i denne artikkelen: Veidøden kostet oss 6,3 milliarder Døden på veiene kostet det norske samfunn 6,3 milliarder i fjor. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Satser på at dette er snedig nok: Har pianolakk en overflate som oppfører seg som en typisk whiteboard-tavle? Kan man bruke whiteboard-tusjer og enkelt viske vekk? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hva er forskjellen på hasj og marihuana, rusmessig sett? Lenke til kommentar
soulless Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Inneholder de samme psykoaktive virkemidlene, da først og fremst THC, så ikke en nevneverdig forskjell hvis man sammenligner en like potent dose hasj med en like potent dose marihuana. Det som allikevel skal sies er at hasj ofte er blandet ut med andre stoffer for å øke vekten, så om du røyker hasj røyker du samtidig mye gummi og andre uhumskheter. Marihuana er sånt sett "renere" i den forstand at det ikke blandes ut like ofte (sikkert noen dealere som blander inn oregano eller andre krydder, men det er lettere å avsløre), og sånt sett slipper du ev. negative sideeffekter av gummi/skosåle-røyking. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hva er forskjellen på hasj og marihuana, rusmessig sett? Den der har vært debatert ganske lenge. Det er rusmessig sett en forskjell, men hvor stor den forskjellen ville vært hvis du laget det av samme plante og testet er ukjent. En teori er at visse deler av de psykoaktive stoffene forsvinner under produksjon av hasj, noe som gir marihuana en mer "perfekt" rus fremfor hasj som ofte mangler peaken. Tho ikke se for mye på hvordan det er i dag, nå er det så altfor mye som inneholder mye THC og lite annet, det gir en rus som mangler peak og kan for mange gjøre dem paranoide. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Satser på at dette er snedig nok: Har pianolakk en overflate som oppfører seg som en typisk whiteboard-tavle? Kan man bruke whiteboard-tusjer og enkelt viske vekk? Ut fra mine egne erfaringer: ja. Men husk på at også whiteboard-tusjer etterlater seg merker etter en tid. Så ikke skriv noe og la det stå i ukesvis. Edit: kan forsåvidt hende at de aktuelle merkene lar seg fjerne med litt vann, men det har jeg ikke testa. Whiteboard-tusj på klær forsvinner i alle fall ved vask, så vidt jeg husker. Endret 12. januar 2011 av cricket Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Herlig, da kan man jo spare tusener på å lage store tavler selv! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 sånt sett slipper du ev. negative sideeffekter av gummi/skosåle-røyking. Konge! Da kan eg jo røyke dette uten å tenke på noen sideeffekter! Digg! Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg lurer på om terrorister faster under ramadan, selv når det er tung krigføring og det forventes gode prestasjoner for å kunne overleve? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Når man er på en bensinstasjon og de luftpumpene de har der. På målerne så står det to tall. Tall til venstre og tall til høyre, der det er 1 i forskjell. Hvilket skal man så på? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Ene er i BAR og den andre i PSI? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Ulike måleenheter, omtrent som pund og kilo. PSI er Pounds per Square Inch, mens BAR måler antall atmosfæriske trykk. Endret 13. januar 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Riktig. Hvilken av dem skal man se på når man fyller luft i dekket? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Alle er like gode sålenge du holder deg til den samme hele tiden. Det henger vanligvis en plakat ved luftmaskinen, der trykket for forskjellige biltyper er angitt. Bruk samme enhet som tabellen bruker. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Nei men problemet er at det står to forskjellige tall på pumpen som tilsvarer to forskjellige lufttrykk. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Siden det er to tabeller, der den ene er nesten 10 ganger større enn den andre, skjønner du lett når trykket er riktig. Min bil måtte fylles i dag. Tabellen sa at riktig trykk på min bil er 2.3. Da fyllte jeg til en av skalaene på måleinstrumentet viste 2.3. Aner ikke hvilken tabell det var, men den andre skalaen viste et helt annet tall. Så langt unna tabellen, at jeg visste at dette var feil tabell. Hvis du også ser litt på dekket, og ikke pumper det som en ballong, er det selvforklarende hvilken tabell du bruker. Eller gå til Statoil. Statoil-stasjonene i dette området holder seg til en tabell, og har veldig lettfattelige fylleapparater, der du først taster inn ønsket trykk (sjekk tabellen på plakaten), og deretter fyller du til den piper. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Jaha, men da regner jeg med du mener man skal se på den siden som viser høyest måling? Satser på det. Som leder over på andre spørsmålet: Hvor mye luft må man fylle i et dekk(til bil) før det kan sprenges? Og hvis det eksploderer, blir man drept? Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hvor mye luft må man fylle i et dekk(til bil) før det kan sprenges? Varierer på gummien bildekket er lagd av. Hvor mye luft må man fylle i et dekk(til bil) før det kan sprenges? Og hvis det eksploderer, blir man drept? Ikke med mindre du har fjeset ditt presset inn mot bildekket. Dødsårsaken ville i så fall skyldes sprengte trommehinner og skader på det indre øret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå