Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

USA er redde for terror. De kjøper olje fra Saudi-Arabia, som er en nasjon en ikke kan unngå å assosiere med terror.

Hvorfor kjøper de ikke heller olje fra Norge?

Saudi-Arabia har vel noen av de største oljefeltene i verden, om jeg ikke husker helt feil, så hvis du vil kjøpe mye olje, som USA gjør, så er det nok vanskelig å komme utenom å kjøpe "noe" fra de. Mener å huske at det er litt forskjell på nordsjø olje og oljen som finnes i midt østen, og jeg tror de prises forskjellig, så både pris og kvalitet(?) må nok regnes med. Med USAs forbrukk av olje, så det spørs om de har den luksusen at de kan velge bort leverandører og likevel dekke behovet sitt. Så spørs det hva de er mest redd for, mangel på olje eller terror? Vil tippe det første.

 

Edit: Så lenge myndighetene i Saudi-Arabia ikke driver med terror, eller støtter terrorister o.l., så ender ikke de pengene USA handler olje for opp hos terrorister.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA, som alle andre, kjøper oljen sin der det er billigst, og forsøker å selge sin egen olje dyrest mulig.

 

Siden midtøsten står for en stor del av oljeproduksjonen i verden (west qurna 2 i Irak vil produsere like mye pr dag som den norske kontinentalsokkelen totalt når feltet er oppe og går), er det uungåelig at mye av oljen vil komme fra midtøsten.

 

Oljen omsettes av oljetradere, slik som disse: BBC, what is it like to be an oil trader, og mesteparten gjøres via Yahoo messenger (believe or not).

Lenke til kommentar

Hvorfor brukes vekt enheten forskjellig innen vitenskap og dagligtale?

SI enheten for krefter er jo newton, mens for masse er det gram. Sånn jeg har forstått det brukes da newton som mål for vekt innen vitenskapen, mens gram brukes i dagligtale.

 

 

Jeg fant disse to utsagnene i Wikipedia artikkelen om vekt:

 

In most modern scientific work, physical quantities are measured in SI units. The SI unit of force (and hence weight in the mechanics sense) is the same as that of force: the newton (N) – a derived unit which can also be expressed in SI base units as kg·m/s2 (kilograms times meters per second squared).

 

In commercial and everyday use, the term "weight" is usually used to mean mass, and the verb "to weigh" means "to determine the mass of" or "to have a mass of". Used in this sense, the proper SI unit is the kilogram (kg).

 

Hadde det ikke vært enklere om vitenskapen og menigmann brukte det samme fra starten av?

Det offisielle målesystemet i Norge er SI, men innebærer det at vekt egentlig skal være newton, eller er det som det står på Wikipedia g eller kg som skal brukes? Om jeg hadde brukt newton som måleenhet for vekt i et offisielt dokument, hadde det da vært feil, eller kan begge brukes i offisielle sammenhenger?

 

En tenker tydeligvis for mye når en sitter hjemme syk på en lørdagskveld :p.

 

 

 

Lenke til kommentar

OV-103:

Her blander du epler og litt bananer.

 

SI-enheten for kraft arbeid er Joule.

SI-enheten for effekt er Watt.

SI-enheten for *tyngde* er Newton.

SI-enheten for kraft er også Newton.

SI-enheten for masse er Gram.

 

Hvorfor vi sier at vi "veier x antall kilo" er vel en, tja - hva skal vi kalle det?, "forenklet felles misforståelse og sammenblanding av enheter med rot i gammeldagse enheter".

 

Det er vel ingen jenter som vil vedkjenne seg å veie 650 (Newton)? Mensamtidig har de ikke problemer med å si de veier 65.000 (Gram) 65 Kilo(=1.000). Så blir "gram" droppet.

 

Men vi har jo flere gammeldagse enheter. Vi sier jo fortsatt "sprek bil på 200 hester", mens det korrekte ville vært "sprek bil på 147.099,8 watt" (eller forenklet 141 KW).

 

Edit:

Her skjedde det litt av hvert under internettkrøllet ombord.

I tillegg til at jeg rotet til SI-enhetene bittelitt. Skal være rettet opp nå :)

 

Edit2:

Henrik B kom meg i forkjøpet grunnet den forp*lt elendige satellittinternettmøkka vi har ombord her :(

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Du vil veie forskjellig på månen og jorda men massen må nødvendigvis være den samme. SI enhet for masse er gram mens vekten finner du ved å multiplisere massen med tyngdens akslerasjon. Derfor er vekten din definert som den kraften som du blir tiltrukket jorda. Ergo er du vektløs i verdensrommet (mer eller mindre).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig hadde det vært en fordel om dagligtalen hadde samsvart med vitenskaplig nomenklatur, men siden dagligtalen praktisk talt alltid refererer til vekten på/nær jordoverflaten er vanligvis ikke forvekslingen av vekt- og masseenheter noe problem.

 

PS For å være litt pirkete: SI-enheten for masse er faktisk kg ikke g.

 

 

Lenke til kommentar

Hvorfor vi sier at vi "veier x antall kilo" er vel en, tja - hva skal vi kalle det?, "forenklet felles misforståelse og sammenblanding av enheter med rot i gammeldagse enheter".

Det er kun en enkel forkortelse, noe vi mennesker i er glad i. Fult ut så blir det "veier x antall kilogram". I ferskvaredisken så blir det ofte bestilt x hekto i stedet for hektogram. Med ymse data relaterte ting så snakker vi stort sett om kilo, mega, giga og terra, men dropper byte eller bit. Så vi oppgir kun mengden, og måleenheten er underforstått.

Ett "artig" lite lure spørsmål er "Hvor mye er en hekto liter?" Se hvor mange som svarer 0,1 liter eller en desiliter ;)

 

Edit:

SI-enheten for masse er faktisk kg ikke g

Det er jo akkurat det samme, det er gram. Blir bare at man oppgir det pr 1000 enhet i stedet for hver enkelt som blir forskjellen ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

PS For å være litt pirkete: SI-enheten for masse er faktisk kg ikke g.

Men k er jo 1000, altså 1000 gram. Hva er da gram? Er SI enheten 1000 av en anen enhet?

For meg virker det litt rotete og ulogisk. Ikke at jeg benekter at det du sier er sant, jeg skjønner bare ikke tankegangen bak det...

Lenke til kommentar

Jepp, det er litt inkonsistent. Ikke bra, men det er nå sånn det er og jeg ser ikke helt hensikten eller fordelen med å gjøre om på det nå.

 

Andre vanlige misforståelser/feil i dagligtale vs SI er:

- Toppfarten til bilen er 180 km. (Riktig skal være 180 km/t)

- Banan har 83 kalorier per 100 gram. (Riktig skal være 83 kilokalorier = 83 000 kalorier)

- 1 kB (kilobyte) = 1024 Byte. (Riktig skal være 1000 Byte. Det er 1 KiB (kilobinær byte) som er 1024 Byte, men dette er IEC-systemet og ikke SI)

- Varme måles i grader Celsius. (Riktig er at varme måles i Watt og at Temperatur måles i grader Celsius)

- Temperaturer under frysepunktet måles i minusgrader. (Riktig skal være at de måles i helt normale grader celsius. Minusgrader er ikke en egen enhet. Man bruker samme enhet som for positive grader celsius men med negativt fortegn foran tallet.)

- Tommer brukes f.eks på TV-er selv om det ikke er en SI-enhet og vi skal holde oss til SI i hele Europa.

- Ikke helt SI-relatert, men "femogtjue" er feil måte å si tjuefem på. Man skal alltid lese det laveste sifferet sist.

- En lyspæres lysstyrke måles i Watt. Riktig skal være at lyspærens lysstyrke måles i candela. Watt er den elektriske effekten pæren forbruker. Det er ikke et fast forhold mellom Watt og candela.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

- En lyspæres lysstyrke måles i Watt. Riktig skal være at lyspærens lysstyrke måles i candela. Watt er den elektriske effekten pæren forbruker. Det er ikke et fast forhold mellom Watt og candela.

 

Lamper og lommelykter og slikt har ofte en verdi oppgitt i lumen. Jeg trodde det var et mål på lysstyrken, men hvis det er candela som er enheten for det, hva vil da lumen si?

Lenke til kommentar

Lumen er også et annet mål på lysstyrke og det kan også brukes.

 

Candela er den totale mengden lys lyspæren sender ut. (Summen av lys i alle retninger)

Lumen er lysmengde per stearadianer (et slags vinkelmål) og avhenger ikke av avstand til pæra.

Lux er lysmengde per kvadratmeter og avhenger av avstand til pæra.

 

Tenk deg en spotlight. Den er veldig intens i en retning men gir ikke lys i andre retninger. Den kan ha stor lysstyrke i lumen og Lux uten at den har noe særlig mye candela.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lux

http://no.wikipedia.org/wiki/Lumen

http://no.wikipedia.org/wiki/Candela

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Lysfluks

http://no.wikipedia.org/wiki/Luminans

http://no.wikipedia.org/wiki/Lysstyrke

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...