Gjest Slettet+9871234 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 EDIT: så en liten tabbe av Microsoft da? 9549897[/snapback] Ikke egentlig, de fant ut at det var smart å kalle 1024 for kilo lenge før microsoft. dessverre henger det igjen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Så det snedige spørsmålet er hvorfor kaller ikke MS det KiB? Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hva er det grønne greiene som noen ganger er i kanten på chipsflakene? 9549769[/snapback] Mugg? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Det virker lite sannsynlig ettersom chips er dyppet i salt og sopp liker generelt ikke det. Posen er jo også vakuumpakket ... Endret 22. september 2007 av Emomilol Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det er potetskall. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det er potetskall. 9550307[/snapback] Er det farlig? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det skulle det da ikke være. Jeg spiser poteter med skall hele tiden jeg. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det virker lite sannsynlig ettersom chips er dyppet i salt og sopp liker generelt ikke det. Posen er jo også vakuumpakket ... 9550146[/snapback] Vakuumpakket? Greit at det er beskyttende atmosfære inni der, men vakuumpakket er ikke potetgullposene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hva er det grønne greiene som noen ganger er i kanten på chipsflakene?9549769[/snapback] Det er potet. Når man dyrker poteter så hender det av og til at potetene ligger veldig nært overflaten. Poteter som ligger nært overflaten får sol på seg og blir grønne. Mulig det er klorofyll eller noe sånt. Jeg har hørt at det grønne ikke skal være sunt men vet ikke om det er gammel overtro på grunn av den mistenkelige fargen eller om det er hold i påstanden. Noen potetsorter er mer utsatt enn andre på grunn av måten rotsystemet sprer seg på. Potetgull er kanskje laget av en av de mest utsatte sortene. Matpotet som beate og pompernell er tydeligvis ikke så utsatt. Jeg får i hvert fall sjeldent sånne poteter som er grønn på en side. Mandelpotet tror jeg er ganske utsatt. Grønnfargen falmner forresten under koking så det er bare lett å se når potetene skrelles rå. Angående signaturen min så har jeg ikke kommentert det med forskjellen på kB og KiB her siden jeg ikke ser på det som snodig nok, men også fordi det er store forskjeller i meningene her på forumet. Det har tidligere blitt mange lange tråder ut av akkurat det spørsmålet. Tar vi det opp her så er jeg redd vi drukner noen sider eller titalls sider på diskusjon kun om dette spørsmålet. PS. Se ikke bort i fra at det dukker opp en artikkel om dette på forsiden til Hardware i nærmeste fremtid Jeg har så smått begynt på den allerede. Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Det virker lite sannsynlig ettersom chips er dyppet i salt og sopp liker generelt ikke det. Posen er jo også vakuumpakket ... 9550146[/snapback] Vakuumpakket? Greit at det er beskyttende atmosfære inni der, men vakuumpakket er ikke potetgullposene. 9550323[/snapback] Nei, det er vel strengt tatt overtrykk. Til Simen1: Jaja, jeg spiser jo ikke potetgull fordi det er sunt heller da. Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 en snedig ting jeg lå å tenkte på i natt: om man har en ball som er laget av dobbeltsidig speil og lyser inn, vil lyset bli fanget inni den da og man får en uendelig lyskule? om det ikke slipper noe lys ut av speilet. hva om man haar en bal, laget av speil på innsiden(ikke no dobbeltsidig for jeg tror at det slipper ut litt lys) og man lyser inn, og skulle klare å lukke balen med en fart raskere enn lyset, vil lyset bli fanget inni til man åpner den, eller vil lyset dø ut? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Veldig snedig indeed. Et annet, litt enklere spm kanskje; hvor mye tjener de som er avbildet i default-bilde i rammer man kjoper pa feks Rimi ? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 en snedig ting jeg lå å tenkte på i natt: om man har en ball som er laget av dobbeltsidig speil og lyser inn, vil lyset bli fanget inni den da og man får en uendelig lyskule? om det ikke slipper noe lys ut av speilet. hva om man haar en bal, laget av speil på innsiden(ikke no dobbeltsidig for jeg tror at det slipper ut litt lys) og man lyser inn, og skulle klare å lukke balen med en fart raskere enn lyset, vil lyset bli fanget inni til man åpner den, eller vil lyset dø ut? 9554278[/snapback] Jeg har tenkt på det samme, bare med en grønn laserstråle, og jeg lurer på om alt blir grønt inni Et spørsmål som kanskje burde vært i språkforumet, men here goes: Hvor er ord som beskriver forskjellige kroppslyder så forskjellig fra språk til språk? Et eksempel jeg har er ordet promp. på norsk fins det også fise, fjerte og dufe. på tysk er det furz, på finsk(?) er det prutt og på engelsk er det fart. hvorfor fins det ikke noe "internasjonalt" ord? lager folk fra forskjellige land forskjellige fiselyder? :!: Lenke til kommentar
ecko Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 fis - fart, ikke så forskjellig. er jo mange ord som ikke er helt like, og andre som er mer like hverandre. eneste internasjonale ordet må være at man lager lyden. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 hva om man haar en bal, laget av speil på innsiden(ikke no dobbeltsidig for jeg tror at det slipper ut litt lys) og man lyser inn, og skulle klare å lukke balen med en fart raskere enn lyset, vil lyset bli fanget inni til man åpner den, eller vil lyset dø ut? 9554278[/snapback] I teorien ville vel lyset bli fanget inni, men du ville ikke se det, fordi speil reflekterer nesten 100% av lyset. Kanskje når du åpnet ballen så ville lyse strømme ut. Interessant spørsmål! Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 en snedig ting jeg lå å tenkte på i natt: om man har en ball som er laget av dobbeltsidig speil og lyser inn, vil lyset bli fanget inni den da og man får en uendelig lyskule? om det ikke slipper noe lys ut av speilet. hva om man haar en bal, laget av speil på innsiden(ikke no dobbeltsidig for jeg tror at det slipper ut litt lys) og man lyser inn, og skulle klare å lukke balen med en fart raskere enn lyset, vil lyset bli fanget inni til man åpner den, eller vil lyset dø ut? 9554278[/snapback] Speil reflekterer ikke lys 100%, så lyse vil dø ut ganske fort. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hadde man hatt et perfekt speil som reflekterte 100% så hadde det kanskje fungert, men ingen speil reflekterer 100%. en bitteliten del blir omgjort til varme f.eks. og når lyset bare går frem og tilbake i "evigheten" så ville det nok ganske raskt nærme seg 100% av lyset som ble omgjort... Tror jeg Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Hvorfor er det merkelig å bevege på ting som snurrer? Litt diffust kanskje, tenker på f.eks. elektrisk høvel, en slik man høvler tre med, den har et "hjul" med et blad under. Hvis jeg beveger på den når hjulet går rundt så er det som om hjulet trekkes andre plasser. Kanskje litt elendig forklart men. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Jeg vet det har noe med gyroskop å gjøre, den snurrende gjenstanden vil holde seg på plass. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 23. september 2007 Del Skrevet 23. september 2007 Har du aldri reprarert sykler Xecuter? I alle fall ta av dekket, hold det ved hjelp av nevane på kvar side av sylinderen på hjulet og få ein kompis til å spinne dekket. Så tilter du det litt til kvar side, det var ein slik effekt du tenkte på? Men eg anar ikkje kva som gjer det slik.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå