Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@ løk problemet

 

Søkte litt rundt men fant ikke serlig interessant, man gråter pga man reagerer på en gass(den stiger lett) som blir sluppet ut av løken når vi kutter den. Så vernebriller kansje^^?

8862507[/snapback]

 

Dykkermaske burde gå.

 

Denne er lagd for å holde ute vann, så litt "løkgass" burde gå fint.

Lenke til kommentar
Rappelleringstauet mitt holder 17K/N (kilonewton - vet ikke forkortelsen). Hva vil det si?

8866889[/snapback]

Tauet ditt tåler ca 1.73 tonn.

8866912[/snapback]

Vel og merke dersom tygdekrafta er 9,81 m/s^2. Tar du tauet med seg til månen så vil det tåle ca 10,48 tonn.

 

Massen som tauet tåler = kraft / tyngefeltets aksellerasjon av massen.

 

Massen som tauet tåler = 17.000 N / 9,81 m/s^2 = 1733 kg.

 

På jorda er tyngdens aksellerasjon 9,81 m/s^2 +/- ca 1%.

På månen er tyngdens aksellerasjon 1,622 m/s^2.

Lenke til kommentar
kanskje litt rar spørsmål, men hvem/når ble "sossestilen" tatt i bruk, hvem fant ut at "merkeklær" var sossete? og hvorfor er akkarut bærum det stedet som er det stedet hvor ja... :S

 

person1: jeg bor i bærum, pappan min er rik

person2: jeg bor også i bærum, pappan min er også rik

person3-osv: Jeg bor i bærum,,,,

er det sånn det begynte eller?:p

8866724[/snapback]

 

Går du tilbake før olje ble funnet, var forskjellen mellom øst og vest i Oslo ganske stor kontra hva det er i dag. Det at merkeklær er "sossette" tipper jeg går på prisen

Lenke til kommentar
Hvordan regner du det ut?

8866984[/snapback]

 

 

1 N = 1 kg * m/s^2

 

EDIT:

 

Gjøre det litt lettere.. 1 newton = 102 gram (ca)

 

1700 (kN) * 0,102 (kg) = 173,4 kg

8867035[/snapback]

 

17KN er ikke 1700N, altså.

De første utregningene dine var korrekte.

Endret av Road11
Lenke til kommentar

@ løk : Det er garantert placebo!! :p

 

Neida... Når man skjærer i en løk, blir det frigitt visse enzymer i løken, såkalte allinaser. Allinasene reagerer med svovelholdige aminosyrer i løken og danner stoffet syn-propanethial-S-oksid. Det er denne kjemiske substansen som fremkaller tårer i øyet. Når stoffet kommer i kontakt med øyets hornhinne, sendes det elektrokjemiske signaler til hjernen, som gir tårekjertlene beskjed om å produsere tårer. Dette er en naturlig reaksjon når øyet blir utsatt for en kjemisk substans som virker irriterende på det. Vanligvis er den sviende følelsen i øynene verst til å begynne med. Det skyldes at syn-propanethial-S-oksid får maksimal konsentrasjon etter cirka 30 sekunder, og deretter blir den gradvis redusert. Tårene kan unngås på flere måter, for eksempel ved å varme opp løken før den blir skåret. Dermed endrer enzymene egenskaper slik at det ikke lenger kan dannes syn-propanethial-S-oksid.

Endret av Lord-of-the-End-Times
Lenke til kommentar
Dette har jeg hørt av en ikketroverdig kilde

8867786[/snapback]

Dette sier det meste.

 

Det er selvfølgelig ikke sant. En annen ting er at under huden er det ikke kjøtt men et fettlag. En tredje ting er at "avfall" er en sær betegnelse på saltvann som bare egner seg for å skape et dårlig bilde av hva svette er.

Lenke til kommentar

Joda, det stemmer. Men bare reklame uønsket reklame og reklame som man ikke har bedt om og unyttige ting som plakater (som ikke en gang kan brukes som dopapir) . Dersom folk vil ha slikt og velger selv å forsyne seg synes jeg det er helt greit. Særlig når det er såpass nyttige ting som penner og øljekker. (Det står forsåvidt i den reklametråden jeg linker i signaturen).

Lenke til kommentar
Joda, det stemmer. Men bare reklame uønsket reklame og reklame som man ikke har bedt om og unyttige ting som plakater (som ikke en gang kan brukes som dopapir) . Dersom folk vil ha slikt og velger selv å forsyne seg synes jeg det er helt greit. Særlig når det er såpass nyttige ting som penner og øljekker. (Det står forsåvidt i den reklametråden jeg linker i signaturen).

8869634[/snapback]

Trafikklæraren min har sånne blå penner med firmanamn og kontaktpersoner med nummer.. Slike du tenker på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...