Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På hvor lang avstand merker man trykket fra en atombombe?

Spørs på energi, hvor den blir detonert (atmosfærisk, underjordisk, undervann), og terrenget du befinner deg i (flatt terreng kontra fjell f.eks).

Men for å besvare spørsmålet sånn noenlunde så ta den største bomben noensinne detonert, Tsar Bomba.

Trykkbølgen fra tsar bomba testen var målbar av seismiske apparat til og med den tredje runden rundt jorda, og forårsaket mindre ødeleggelser (knuste vinduer) så langt borte som i Norge og Finland.

Tatt i betrakting avstanden fra Norge, så er dette ganske vilt:

Ivan_bomb.png

Lenke til kommentar

Jeg har alltid fulgt med på ski, og har lagt merke til at det ser ut som de alltid bruker de samme draktene når de står på ski, samme om det er plussgrader eller -15. Er det da klær de bruker under draktene når det er skikkelig kaldt`?

Lenke til kommentar

På hvor lang avstand merker man trykket fra en atombombe?

Spørs på energi, hvor den blir detonert (atmosfærisk, underjordisk, undervann), og terrenget du befinner deg i (flatt terreng kontra fjell f.eks).

Men for å besvare spørsmålet sånn noenlunde så ta den største bomben noensinne detonert, Tsar Bomba.

Trykkbølgen fra tsar bomba testen var målbar av seismiske apparat til og med den tredje runden rundt jorda, og forårsaket mindre ødeleggelser (knuste vinduer) så langt borte som i Norge og Finland.

Tatt i betrakting avstanden fra Norge, så er dette ganske vilt:

Ivan_bomb.png

Trykkbølgen gjennom jorda ja, jeg tviler på at en trykkbølge i luft vil være målbar på i nærheten av så lang distanse. (3 ganger rundt jorda). Det er også viktig merke seg at knuste vinduer osv på lange avstander er forårsaket av endringer i atmosfærens beskaffenthet, som gjør at man kan få fokuserte trykkmaksimum. Det er bare noen få steder som vil få høyt trykk i den avstanden.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da vulkanen Krakatoa eksploderte i 1883:

The explosion is still considered to be the loudest sound ever heard in modern history, with reports of it being heard nearly 3,000 miles (4,828 km) from its point of origin. The shock wave from the explosion was recorded on barographs around the globe.

Avstanden fra midten av Novlia Semlia til Norge og Finland er omtrent 500 km.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for presisering Atw, men jeg vil fortsatt hevde at sprengte vinduer i Norge er en god indikasjon på en merkbar trykkbølge (som jo var spørsmålet) :)

Nytt snedig spørsmål (som jeg ikke fant ut via google):

Hvor mye masse ble omgjort til energi når tsar bomben ble detonert?

Nagasaki (fat man bomben) mener jeg var mindre en et gram, til sammenligning.

Lenke til kommentar

Takk for presisering Atw, men jeg vil fortsatt hevde at sprengte vinduer i Norge er en god indikasjon på en merkbar trykkbølge (som jo var spørsmålet) :)

Nytt snedig spørsmål (som jeg ikke fant ut via google):

Hvor mye masse ble omgjort til energi når tsar bomben ble detonert?

Nagasaki (fat man bomben) mener jeg var mindre en et gram, til sammenligning.

Hmm, en kilo TNT er 4,184 gigajoule ifølge wikipedia. Mao er det 2,09 * 10^17 Joule i 50 Megatonn. Om man setter det inn i E=mc^2 og løser for E så får man (c er omlag 3'10^8) 2,3 kg (omlag).

EDIT: om mine beregninger er riktige, så kan vi utifra det se at fatman på 21 kilotonn vile mistet omtrent akkurat ett gram.

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

USA er redde for terror. De kjøper olje fra Saudi-Arabia, som er en nasjon en ikke kan unngå å assosiere med terror.

Hvorfor kjøper de ikke heller olje fra Norge?

Og hvem selger egentlig Norge olja si til?

http://www.nationmaster.com/graph/ene_oil_pro-energy-oil-production

Saudi-Arabia produserer ca 5 ganger så mye olje som Norge. Jeg antar da at oljelagrene deres blir kjapt fylt opp, noe som gjør oljen der billigere enn Norsk olje.

Norge Ekporterer også mer olje enn vi produserer for tiden, noe som øker prisen ytteligere antar jeg. (Link), mens Saudi-Arabia står igjen med 1.350.000 bbl/day, noe som senker prisen. (Link)

Så siden alt dreier seg om penger, så er det nok derfor USA kjøper av Saudi-Arabia.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...