Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Grunnen til at jeg spør er bare at jeg kom til å tenke på det er at jeg alltid syntes det er så fasinerende at det aller meste virker som om er til for en grunn og fungerer for en grunn. Alt er til slutt nyttig for noen eller noe. Men at regn blir til snø når det er kaldt forstår jeg på en måte ikke grunnen til, hva er på en måte funksjonen til at vann kan bli til snø/is? Er det bare en "tilfeldighet" (igjen i gåseøyne), eller er det noe nytte i snø og is annet enn at vi kan stå på ski om vinteren og ta flotte vinterfotografier.

Jeg vet ikke helt om du forstår helt hva jeg mener, eller om jeg klarer å forklare helt hva jeg selv egentlig lurer på. Hvis du ikke forstår får dette spørsmålet bare bestå som et ubesvart snedig spørsmål fra min side. :blush:

Lenke til kommentar

Tror du blander ting her. Livet er veldig godt tilpasset jorden, mange veldig lure løsnigner som passer perfekt med naturen rundt.

Jorden i seg selv er rimelig upraktisk, og det er jo vanskelig å si at alle "døde" elementer har noen direkte funksjoner. Hva er vitsen med salt. Hva er vitsen med radio-aktive stoffer. Hva er vitsen med lava, you get it.

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke ett batteri på 7,4V 700mAh eller 850mAh når standaren er 7,4V 800mAh?

Edit: Billig videokamera som bare slenger.

Hvis det batteriet leverer nok strøm så går det fint.

Trikset med å blande batterier er igrunn veldig enkelt.

Spenningen må være lik på batteri og enhet

Strømmen batteriet kan levere må være lik eller høyere enn det enhet krever.

mAh sier ingenting om noe av dette, det forteller bare om kapasiteten til batteriet. Hvor lenge kan du trekker f.eks 700mA ut av dette batteriet, jo en time. Men det forteller dessverre ikke det du trenger for å kunne bruke batteriet.

Spenningen er lik, kjør på. Verste som kan skje er at batteriet blir overbelastet. Slå av hvis det blir veldig varmt.

Hva er den "praktiske" nytten av snø, hvis det finnes noen?

Den isolerer bakken når det kaldt.

Den "lagrer" vann om vinteren slik at det kommer masse vann om våren, noe som er positivt for planter som trenger vann når de skal vokse. Dette vannet trengs ikke når det er kaldt.

Lenke til kommentar

Hva er den "praktiske" nytten av snø, hvis det finnes noen?

Det gjør at det blir lysere (lyset blir bedre reflektert regner jeg med), noe som merkes veldig godt med menneskeskapte lyskilder i nærheten. Dette er jo ganske praktisk når snø kommer på den mørke delen av året ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor virker placebo-effekten på sykdommer? Jeg skjønner jo hvorfor det virker mot psykologiske forstyrrelser, men det virker jo som om det fungerer mot sykdommer forårsaket av bakterier og viruser også?

Hjernen har mulighet til å påvirke immunforsvaret, så ved at man tror ting vil fungere osv så får immunforsvaret best mulig forhold å fungere i. Tror dette kan være noe av forklaringen.

Du har også Nocebo som er det motsatte, hvor du f. eks kan tro deg selv syk.

Lenke til kommentar

I forbindelse med ulykken står det i dagbladet.no (hvor mye det koster i antall kroner)

- en dødsulykke: 73,3 millioner

- en ulykke med hardt skadd person: 6,3 millioner

- en ulykke med personskade: 2 millioner

Jeg lurer på, hvordan i all verden koster en dødsulykke 73,3 millioner?

Da bestemor døde betalte vi omlag 30 tusen for hele greia, inkludert gravstein.

Det sies jo, en manns død er en annens levebrød... hvor er det de 73,3 millionene går henn egentelig...Det må jo være et jævla godt levebrød for noen der ute.

Lenke til kommentar

Begravlse er dyrt. Det skyldes vel at folk ikke er så opptatt av å prisshoppe i en slik situasjon...

Det er jo uansett ikke begravelsen som har noe å si i slike beregninger. Kostnaden av et dødsfall er jo sterkt avhengig av når det skjer, det dyreste for samfunnet er vel at en som akkurat er ferdig med høy utdannelse umiddelbart etterpå dør. At en pensjonist dør er ikke noen kostnad for samfunnet.

AtW

Lenke til kommentar

Ingen som har noe nyttig å komme med ang. kloner? JEg er veldig intresert i kloner. :roll:

Om du er veldig interessert, så kan du jo google litt og se på wikipediaartiklene, og komme tilbake etter det. Det virker lite meningsfyllt å bare spørre ut i denne tråden og se om den tilfeldige informasjonen du får tilbake er nyttig. Minst ett av spørsmålene dine krever minimalt med innsats å finne ut av.

AtW

Lenke til kommentar

det dyreste for samfunnet er vel at en som akkurat er ferdig med høy utdannelse umiddelbart etterpå dør. At en pensjonist dør er ikke noen kostnad for samfunnet.

Det er riktig under dagens system. Jeg har hørt noen argumentere for at gamle mennesker bør skyves bak unge mennesker i helsekøene av denne grunn. Det er et sorteringssamfunn jeg ikke har lyst til å leve i.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Hvorfor valgte USA seg ut akkurat Hiroshima og Nagasaki da de bombet Japan?

De var strategisk valgt i og med at de ikke er så store eller viktig at det ville hatt ødeleggende betydning for landet om de ble bombet, men samtidig store nok til at det ble en merkbar advarsel til Japan om hva som ville komme hvis de ikke overga seg snarest mulig.

Først ble Hiroshima bombet, og da Japan ikke overga seg bombet de Nagasaki også.

Ein kan og legga til at skadene på Hiroshima blei veldig større enn i Nagasaki, grunna at området stort sett er flatt. Dette gjer og at ein lettare kan sjå korleis atombomber virkar på byar.

Nagasaki, derimot, ligg meir med fjella, derfor blei ikkje skadene dei same.

Lenke til kommentar

Nagasaki var faktisk i utgangspunktet ikke hovedmålet. Det var dårlig vær over den byen som egentlig skulle bombes.

Hvilken by hadde de tenkt å ta i stedet?

Kokura, men det var for overskyet.

By the time they reached Kokura a half hour later, a 70% cloud cover had obscured the city, prohibiting the visual attack required by orders. After three runs over the city, and with fuel running low because a transfer pump on a reserve tank had failed before take-off, they headed for their secondary target, Nagasaki.

Wikipedia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...