Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de?

Jeg har ikke sett F&F, men regner med at tenker på noe sånt som dette:

68_maro_blower_vt_001.jpg

Det som stikker opp av panseret er to ting. Trakten øverst er rett og slett et såkalt raminnsug, idéen er at fartsvinden skal gi ekstra fart på luftstrømmen inn i motoren. Under denne innsugstrakten sitter det en kompressor som drives av motoren (det er altså ikke en turbo, som drives av eksosgassen). Dess mer luft man kan dytte inn i motoren, dess mer bensin kan man forbrenne per forbrenningstakt, og dess mere dreiemoment/effekt kan man få ut på bakhjulene (for slike biler som dette er stort sett alltid bakhjulsdrevne).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spør dumt her, har ikke peiling på bil så. Men, det er bedre og spør dumt, en og forbli dum :)

Er det slik at når du bruker lystgass(nitro) til motoren at det da kommer flamme ut av eksosrøret, slik det gjør på film, eller gjør det ikke det? Er det lovlig me nos-system i norge?

Lenke til kommentar
Er det noen som noen gang har regnet på ytelsen man tjener på et raminnsug kontra den økte luftmotstanden?

Antagelig, de brukes også på Formel-1-biler, og de gutta der pleier ikke å overlate noe til tilfeldigheter. ;)

Jo, det brueks jo på motorsykler også, men jeg tenkte mer av typen "stor stygg ting som stikker opp av panseret" :)

AtW

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha en nos-flaske i bagasjen og kjøre rundt i byen nei.

En kompressor er ikke ulovlig, men om du har selv mekka på bilen din og endt opp med en kompressor som har et luftinntak over panseret så er det vel en god sannsynlighet for å ikke få det godkjent.

Kjører du på en privat avstengt vei (som du eier selv eller har tillatelse til å bruke) så kan du vel kjøre hva du vil.

Lenke til kommentar

Spør dumt her, har ikke peiling på bil så. Men, det er bedre og spør dumt, en og forbli dum :)

Er det slik at når du bruker lystgass(nitro) til motoren at det da kommer flamme ut av eksosrøret, slik det gjør på film, eller gjør det ikke det? Er det lovlig me nos-system i norge?

det er ikke lov på vei i hvert fall.

på bane kan man jo gjøre nesten hva man vil, så der er det nok lov.

en liten tommelfinger-regel når det gjelder bil i norge er at alt som er morro er ulovlig eller ekstremt latterlig dyrt å få godkjennt

Lenke til kommentar
Når det slippes bomber fra et bombefly, type gammel måte å bombe på.

Får man da denne vinelyden man ser på spill, ala civ5 og filmer etc? Kan liksom ikke helt klare å se for meg hva som lager denne karakteristiske "bombe faller" lyden.

The bombs don't whistle, the air passing over them at high velocity does.

The whistles are the product of high velocity air current eddies making sound vibrations. Airplanes and whips also make the same types of noises.

Lenke til kommentar
Er det slik at når du bruker lystgass(nitro) til motoren at det da kommer flamme ut av eksosrøret, slik det gjør på film, eller gjør det ikke det?
Flammer ut av eksosrøret kommer av at ikke alt drivstoffet (bensinen) er oppbrent, og at denne antennes i det den kommer ut i det varme eksosrøret og møter friluft (oksygen) i enden.

Årsaken er at man har sprøytet inn for mye drivstoff i forhold til luftmengden. På vanlige bilmotorer er det begrensing på hvor mye drivstoff man kan pøse på med, men innen racing hender man heller pøser litt for mye drivstoff enn litt for lite, og overskuddet flammer altså opp i enden av eksosrøret.

Jeg hadde tidligere en blodtrimmet Bertone X1/9 med 1,5-liters sugemotor, utstyrt med digert K&N racingluftfilter og to doble 40 mm DCNF Weberforgassere. Når jeg slapp opp etter fullt gasspådrag glimtet det flammer av uforbrent bensin ut eksosrøret. I mørket så det hårete ut, men på fullt pøs var bilen ganske tørst.

Er det lovlig me nos-system i norge?
Ja, men ikke på gateregistrerte biler. Det blir som radarvarslere, det er lov å kjøpe de og eie de, men det er forbudt å bruke de i et kjøretøy.

Grunnen at noen bruker nitrogenoksid (lystgass) i motorer er forøvrig at denne gassen inneholder mer oksygen enn vanlig luft. Dermed kan forbrenne mer drivstoff og dermed øke effekten. Effekten minner derfor litt om kompressor/turbo, men bare med den forskjellen at lystgasstanken tar fort slutt. Jeg har sett løsninger der de bruker progressiv ventil, dermed øker pådraget paralellt med gasspådraget. Med flat pedal tar tanken like fort slutt, men ved forsiktigere gasspådrag varer lystgasstanken litt lengre.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvorfor glemmer jeg ALLTID det snedige spørsmålet?

Omg. Skjer alltid det sama her.

Kva hadde skjedd om ein injiserte alkohol rett i blodet? Korleis ville kroppen reagert?

man hadde blitt full på vanlig måte...

man kan så klart ikke gå på polet og kjøpe en vinflaske og sette det rett i blodet, men det finnes medisinsk alkohol for behandling av bla. metanolforgiftning som settes intravenøst...

edit: mulig det funker med vanlig, ren sprit blandet med salt-vann intravenøst, det er minimalt med dritt som ikke bør komme i blodet i det...

i ekstremt små mengder så klart, så vidt jeg kan regne, så tilsvarer 4 milliliter 100% sprit 1 i promille hos en vanlig person

Endret av aklla
Lenke til kommentar

man hadde blitt full på vanlig måte...

man kan så klart ikke gå på polet og kjøpe en vinflaske og sette det rett i blodet, men det finnes medisinsk alkohol for behandling av bla. metanolforgiftning som settes intravenøst...

edit: mulig det funker med vanlig, ren sprit blandet med salt-vann intravenøst, det er minimalt med dritt som ikke bør komme i blodet i det...

i ekstremt små mengder så klart, så vidt jeg kan regne, så tilsvarer 4 milliliter 100% sprit 1 i promille hos en vanlig person

Kvifor skal ein blande det med ei saltløysing?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...