Cucumber Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) I serier som Mad Men og lignende, hvordan fikser de at skuespillerene røyker hele tiden? Det må jo gå utrolig mye tobakk i løpet av en opptaksdag. Hva tenker du med hvordan de fikser det? FOr skuespillerenes del, eller innkjøpsmessig? Tobakk er jo lovlig å kjøpe i vanlige butikker, og ikke spesielt vanskelig å få tak i. AtW Tenkte mer på at de må røyke hele tiden (=upraktisk, usunt etc). Og hvem vil vel røyke 100 om dagen om de er ikke-røykende personer? Jeg tror heller ikke at de røyker uten å trekke inn etter som de må blåse ut. All whiskyen de drikker kan enkelt byttes ut med eplesaft, men røyking er litt vanskeligere problem. Endret 6. januar 2011 av Cucumber Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Blir vel ikke så mye som 100 om dagen... Det er ikke så mange opptak som blir tatt i løpet av en vanlig dag. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor slukker vann branner så bra?For at ting skal brenne kreves det tre ting: oksygen, varme og brennbart materiale. Vann fjerner tilgangen til oksygen og avkjøler, og fjerner dermed to av disse tingene.Oppfølgingsspørsmål: Er det kvelningen eller avkjølingen som har størst effekt? Er det f.eks. vanskelig å slukke en brann med varmt vann, eller vil det fremdeles funke ganske bra? Jeg tror det er avkjølingen som er mest effektiv, men vannet både fjerner tilgang til brennbart materiale ved å dekke brennbare flater som gulv, benker og bord. I tillegg fjerner det delvis tilgangen til oksygen ved at vannet fordamper og fortrenger lufta. I vanntåke slukkeannlegg er det fordampningen som både avkjøler og kveler brannen. Hvor kald kan en væske være før den blir skadelig for kroppen ved inntak? Det kommer litt an på varmekapasitet og mengde, men det skal ikke være så veldig mye kaldere enn frysepunktet til vann før man kan få alvorlige frostskader på slimhinnene i munn og svelg. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hvorfor glemmer jeg ALLTID det snedige spørsmålet? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Om man rapporterer en moderator/admin, kan den moderatoren/adminen lese rapporten? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Om man rapporterer en moderator/admin, kan den moderatoren/adminen lese rapporten? Jepp edit: om du bruker "rapporter medlem" vil jeg tro de også kan lese det, usikker på hvem som har tilgang til å lese de rapportene. Klager og slikt på moderator-teamet tas her: Private forumhendelser Endret 6. januar 2011 av aklla Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg vet det er umulig å dø ved å holde pusten; da pusterefleksen vil slå inn til slutt, eller du vil besvime og begynne å puste igjen. Men er det mulig å få skade seg på noen som helst måte? Tenker da på hjernen f.eks., som tar skade om den ikke får tilgang til (nok?) oksygen. Er det helt ufarlig å holde pusten så lenge man klarer (over vann)? Nei, det er ikke helt ufarlig å holde pusten til man besvimer. Det vil alltid oppstå en liten hjerneskade. Det er lite trolig at man merker noen mén etter en enkelt gang, men hvis man gjentar dette ofte nok vil man skade hjernen merkbart. Redigering: Det overstrøkne har jeg ingen grunnlag for å hevde. Endret 6. januar 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg vet det er umulig å dø ved å holde pusten; da pusterefleksen vil slå inn til slutt, eller du vil besvime og begynne å puste igjen. Men er det mulig å få skade seg på noen som helst måte? Tenker da på hjernen f.eks., som tar skade om den ikke får tilgang til (nok?) oksygen. Er det helt ufarlig å holde pusten så lenge man klarer (over vann)? Nei, det er ikke helt ufarlig å holde pusten til man besvimer. Det vil alltid oppstå en liten hjerneskade. Det er lite trolig at man merker noen mén etter en enkelt gang, men hvis man gjentar dette ofte nok vil man skade hjernen merkbart. At å besvime pga oksygenmangel ikke er ufarlig er det liten tvil om, de fleste måter å gjøre det på innebærer risiko for skade på hjernen eller dødsfall. Men har du noen kilder på at man får hjerneskade hver gang? Jeg trodde det skulle litt til før man fikk celledød av oksygenmangel alene, gjerne en stund lengre enn det som skal til for å besvime. AtW Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Om man holder pusten til man "føler at man absolutt ikke greier mer" da, uten at man besvimer eller pusterefleksen egentlig slår inn? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg vet det er umulig å dø ved å holde pusten; da pusterefleksen vil slå inn til slutt, eller du vil besvime og begynne å puste igjen. Men er det mulig å få skade seg på noen som helst måte? Tenker da på hjernen f.eks., som tar skade om den ikke får tilgang til (nok?) oksygen. Er det helt ufarlig å holde pusten så lenge man klarer (over vann)? Nei, det er ikke helt ufarlig å holde pusten til man besvimer. Det vil alltid oppstå en liten hjerneskade. Det er lite trolig at man merker noen mén etter en enkelt gang, men hvis man gjentar dette ofte nok vil man skade hjernen merkbart. At å besvime pga oksygenmangel ikke er ufarlig er det liten tvil om, de fleste måter å gjøre det på innebærer risiko for skade på hjernen eller dødsfall. Men har du noen kilder på at man får hjerneskade hver gang? Jeg trodde det skulle litt til før man fikk celledød av oksygenmangel alene, gjerne en stund lengre enn det som skal til for å besvime. Dessverre jeg har ingen kilder for at man får hjerneskade hver gang. Jeg trekker derfor den påstanden tilbake. Men man kan faktisk dø hver bidige gang (bare én gang er nok), fordi besvimelsen også kan føre til hjertestans. http://en.wikipedia.org/wiki/Autoerotic_asphyxiation http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/vestfold/1.7365617 Endret 6. januar 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Munty Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Har akkurat forandret abonnementet på mobiltelefonen min. Hvor lang tid tar det før det nye abonnementet trer i kraft? Det er NetCom. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Har akkurat forandret abonnementet på mobiltelefonen min. Hvor lang tid tar det før det nye abonnementet trer i kraft? Det er NetCom. Spør netcom. AtW Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Er det ikke intercooleren som stikker opp der? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Er det ikke intercooleren som stikker opp der? luftfilteret/luftinntaket mener du? det kalles vel ikke noe spesiellt når det stikker over panseret, det er bare det at det er begrenset med plass i motor-rommet, samt at den får bedre tilgang til luft over panseret... Endret 6. januar 2011 av aklla Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Er det ikke intercooleren som stikker opp der? luftfilteret/luftinntaket mener du? det kalles vel ikke noe spesiellt når det stikker over panseret, det er bare det at det er begrenset med plass i motor-rommet, samt at den får bedre tilgang til luft over panseret... altså denne BDS, er det luftfilteret???? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Er det ikke intercooleren som stikker opp der? luftfilteret/luftinntaket mener du? Mente supercharger Men det er kanskje heller ikke riktig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Hva kalles en slik motor som stikker over panseret på bilen? Slik som i fast & furious. Er vel en V8, men er jo ikke normalt at de stikker gjennom panseret. Men kult der det. Men hva kalles de? Er det ikke intercooleren som stikker opp der? luftfilteret/luftinntaket mener du? det kalles vel ikke noe spesiellt når det stikker over panseret, det er bare det at det er begrenset med plass i motor-rommet, samt at den får bedre tilgang til luft over panseret... altså denne BDS, er det luftfilteret???? Det er luft-inntaket ja, regner med at luft-filteret er inni der ett sted. Noe usikker på plasseringen av filteret i ett slikt oppsett, men det er helt klart luft-inntaket... Lenke til kommentar
KKake Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Det er nok luftinntaket til en supercharger ja. Som kort sagt mater den motoren med mer luft enn det den ville fått uten en supercharger, noe som gjør at trykket under forbrenningen blir høyere og motoren yter bedre. Altså det samme formålet som en turbolader har. Supercharger. Turbocharger. Endret 6. januar 2011 av KongKake Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 6. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2011 Mer luft + mer bensin = mucho effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå