Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål 2) Hvilke begrensninger gjelder på lengden/ant. vogner til godstog på norsk bane? Er det totalvekt som setter grensen? I teorien vil jo toget kunne ha nærmest uendelig lengde, men da blir akselerasjonen upraktisk liten, eller tar jeg feil?

Totalvekt i forhold til lokomotivet/enes trekkraft, og lengden på krysningssporene på strekningen om den ikke er dobbelsporet. Selv om det er mulig for to lengre tog å møtes, så involverer det en tidkrevende til/frakobling av vogner og rangering frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Gjøres vurderingen av trekkraft vs vekt basert på en enkelt formel, eller gjøres det lokale tilpasninger? (feks kan man tenke seg at amn bruker maksmal helling langs distansen som en beregningsparameter, alterntivet er at man har så lette tog at det går greit, også med maksimal helniing selv om det ikke skulle være det på akkurat distansen som kjøres).

AtW

Lenke til kommentar

Gjøres vurderingen av trekkraft vs vekt basert på en enkelt formel, eller gjøres det lokale tilpasninger?

Jeg vil tro (har ingen fagkompetanse på området, om noen skulle tro det) at hver lokomotivtype er godkjent (av Jernbanetilsynet?) for en viss togvekt, på samme måte som biler har en maks tillatt tilhengervekt/vogntogvekt, og at det kan gjøres lokale tilpasninger/begrensinger (med tanke på friksjon, hellingsforhold osv) ned fra denne maksverdien, men aldri oppover.

Lenke til kommentar

Spørsmål 2) Hvilke begrensninger gjelder på lengden/ant. vogner til godstog på norsk bane? Er det totalvekt som setter grensen? I teorien vil jo toget kunne ha nærmest uendelig lengde, men da blir akselerasjonen upraktisk liten, eller tar jeg feil?

Første treff på Google ved søk på "maksimal vekt tog norge" ledet til et rammeskriv (.doc) og jeg siterer det essensielle (dog gjelder dette Meråkerbanen)

Togspesifikasjoner

Gruppe 3

Maks toglengde, Meråkerbanen: ca 500 m

Maks vekt på tog: Max aksellast er for tiden 20,5 tonn.

Maks bruttovekt av en fireakslet vogn: 82 tonn

Nødvendig lokomotiv: Di 8, trekker 600 tonn brutto togvekt i 19 promille stigning med en hastighet på 32 km/t.

Transporttid til Østersund: Ca 6,5 timer

Ellers er jo Google en fin ting. Man kan jo f.eks prøve "maksimal vekt tog nordnorgebanen", evt "bergensbanen" osv.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tygget en hasselnøtt som smakte forferdelig stygt. Jeg spyttet den ut i hånda med en gang, skylte munnen og pusset tennene. Jeg har fått det for meg at de hasselnøttene som smaker så stygt også han være giftige. Er det noe i det eller bare fri fantasi?

Har tenkt i samme baner selv, så lurer litt på dette. Ser på det som ganske logisk at det er noe i det, da det som smaker direkte vondt sjelden er bra.

Lenke til kommentar

Jeg tygget en hasselnøtt som smakte forferdelig stygt. Jeg spyttet den ut i hånda med en gang, skylte munnen og pusset tennene. Jeg har fått det for meg at de hasselnøttene som smaker så stygt også han være giftige. Er det noe i det eller bare fri fantasi?

Opplevde det samme med en pistasjnøtt en gang. Smakte jord av den, helt fryktelig. Spørs om det er så mye annet enn at de har blitt dårlige? Dårlig mat er ikke sunt uansett. :)

Lenke til kommentar

Er vedlagt video ekte? Og hvordan gikk det da med vedkommede? Håper ikke han ble lenket til en rullestol for å si det slik....

Impatient .wmv

Tror den er fake.

Om du ser i refleksjonene til heisen, så står det 3 stk ett stykke forran heisen, tilsynelatende helt upåvirket av det som skjer.

De hadde i hvert fall reagert på bråket som rullestolen hadde lagd...

Lenke til kommentar

Nja... Se litt nøye etter, det står noen å ser på ja. Hva ville du gjort? Stormet frem for å se hva som skjer? Det klippes rett etter han kjører nedi.

Men det titter en fyr frem rett før det klippes....

Men enig med du, kan vel neppe være ekte. Var noen skikkelig sløve heisdører hvertfall.

Lenke til kommentar

Er vedlagt video ekte? Og hvordan gikk det da med vedkommede? Håper ikke han ble lenket til en rullestol for å si det slik....

Impatient .wmv

Tror den er fake.

Om du ser i refleksjonene til heisen, så står det 3 stk ett stykke forran heisen, tilsynelatende helt upåvirket av det som skjer.

De hadde i hvert fall reagert på bråket som rullestolen hadde lagd...

Nja... Se litt nøye etter, det står noen å ser på ja. Hva ville du gjort? Stormet frem for å se hva som skjer? Det klippes rett etter han kjører nedi.

Men det titter en fyr frem rett før det klippes....

Men enig med du, kan vel neppe være ekte. Var noen skikkelig sløve heisdører hvertfall.

Lenke til kommentar

Da NASA først begynte å sende opp astronauter, de raskt oppdaget at kulepenner ikke ville fungere i null gravitasjon. For å bekjempe problemet, brukte NASA forskere et tiår og $ 12000000000 å utvikle en penn som skriver i null gravitasjon, opp ned, under vann, på nesten alle overflater, inkludert glass og ved temperaturer fra under frysepunktet til 300 ° C.

Russerne brukte en blyant.

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Da NASA først begynte å sende opp astronauter, de raskt oppdaget at kulepenner ikke ville fungere i null gravitasjon. For å bekjempe problemet, brukte NASA forskere et tiår og $ 12000000000 å utvikle en penn som skriver i null gravitasjon, opp ned, under vann, på nesten alle overflater, inkludert glass og ved temperaturer fra under frysepunktet til 300 ° C.

Russerne brukte en blyant.

Stemmer dette?

Nei.

http://www.truthorfiction.com/rumors/s/spacepen.htm

http://swfoundry.wordpress.com/2007/09/15/the-us-space-pen-and-russian-pencil-urban-legend-well-sorta/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...