A-Jay Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Har lurt på en ting i evigheter. Hvordan kunne man tegnet opp verdenskart i gamle dager uten satelittbilder? I virkelig gamle dager var det nok mer en kunst enn en vitenskap, som antydet over. Hvis man har en sekstant (enkelt måleinstrument som bruker solen) og en presis klokke (disse tingene har man hatt siden 1700-tallet) har man alt man trenger for å bestemme lengdegrad/breddegrad. Da kan man lage veldig presise kart ved å tegne opp punkter på deres respektive lengdegrad/breddegrad. Men når man skal lage relative store europakart eller verdenskart støter man fortsatt på problemet med hvordan man skal tegne en rund jordklode på ett flatt papirark. Det er faktisk fortsatt et stort problem når man skal lage verdenskart per i dag. Endret 30. desember 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hva er/var verdens mektigste selskap (kommersiell bedrift) noen gang? Jeg kan se for meg at det er Ostindiske kompani som er på toppen? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hva er/var verdens mektigste selskap (kommersiell bedrift) noen gang? Jeg kan se for meg at det er Ostindiske kompani som er på toppen? Både det britiske og det nederlandske østindiske kompani er mulige kandidater. Jeg vil også nominere Google som en mulig kandidat. Aldri har ett selskap hatt større kontroll over tilgangen til verdens kollektive informasjon. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Pavekirken i middelalderen vil jeg tro er den mektigste bedrift noen gang. De fikk religiøse folk i store deler av verden til å betale skatt til Roma, og definerte folks leveregler. Selv om det er en religiøs bevegelse, har de blitt kalt verdens første multinasjonale selskap. Endret 30. desember 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hvor mange døvespråk finnes det i verden? Har det blitt gjort noen forsøk på å internasjonalisere dette? I tillegg, kan døve utvikle lokale "dialekter"? For dem som blir født døve, hvor gamle er de i snitt når de lærer å "snakke"? Mange spørsmål på en gang, men har lenge lurt på dette. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hva er/var verdens mektigste selskap (kommersiell bedrift) noen gang? Jeg kan se for meg at det er Ostindiske kompani som er på toppen? Ostindisk er en god kandidat, men toppes muligens av Standard Oil. Standard Oil ville, om det ikke hadde blitt splittet opp, være verdt ca 1000 milliarder dollar den dag i dag. For å sette det litt i perspektiv er det 3,3 ganger mer enn det finnes stjerner i vår galakse. Til sammenligning er Google verdt ca 192 milliarder dollar, Statoil 75 milliarder. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Hva er/var verdens mektigste selskap (kommersiell bedrift) noen gang? Jeg kan se for meg at det er Ostindiske kompani som er på toppen? Ostindisk er en god kandidat, men toppes muligens av Standard Oil. Standard Oil ville, om det ikke hadde blitt splittet opp, være verdt ca 1000 milliarder dollar den dag i dag. For å sette det litt i perspektiv er det 3,3 ganger mer enn det finnes stjerner i vår galakse. Til sammenligning er Google verdt ca 192 milliarder dollar, Statoil 75 milliarder. Ja, lånte ikke herr rockefeller penger direkte til staten? AtW Endret 30. desember 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
soulless Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har hørt at han visstnok gjorde det under depresjonen, men har aldri sett noen bekreftelse av dette, så antar at dersom det skjedde, så skjedde det ikke i all offentlighet. Derimot vet jeg at han skal ha satt inn penger i banker for å garantere bankenes kreditt i 1907, kanskje derfra denne historien stammer..? Uansett hadde han definitivt nok penger til å gjøre noe, justert for inflasjon ville Rockefellers formue i dag utgjort 300 milliarder dollar, noe som får Bill Gates på sitt ypperste til å fremstå som "average" Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Har man klart å lage en plante som kan klare å vokse på mars? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Har man klart å lage en plante som kan klare å vokse på mars? Nei, og jeg tviler noen har prøvd. Det er tross alt tilnærmet ingen atmosfære på Mars.. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor heter det visdomstann? Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor heter det visdomstann? They are generally thought to be called wisdom teeth because they appear so late – much later than the other teeth, at an age where people are presumably "wiser" than as a child, when the other teeth erupt Altså siden man får dem når man ganske gammel, så regnes vi som visere - dermed visdomstann Lenke til kommentar
Jonas2k Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor ser gran/furu-skog blå ut på lang avstand? Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Har man klart å lage en plante som kan klare å vokse på mars? Nei, og jeg tviler noen har prøvd. Det er tross alt tilnærmet ingen atmosfære på Mars.. Vel, det var et problem Carl Sagan tok for seg i serien Cosmos han lagde på 70-tallet. Tenkte at så mange år etter, og hvor vi er så mye nærmere en tur til mars med bemannede romfartøy, så måtte det ha vært noen fremgang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Virker som det kun var basert på erfaringer og utforsking, iogmed at eldre kart er relativt upresise. http://antiquehistoricalmaps.com/images/Europe/Europe1600LOC72SM.jpg Breddegrad var enkelt å måle presist lenge før lengdegraden ble mulig å måle relativt presist. Derfor er kartene ofte mye mer unøyaktige i øst-vest retningen enn i nord-sør retningen. Det gjelder særlig på store flate områder (Finland) og åpne hav (Plasseringen av Azorene, Island osv). Steder med mange fjelltopper var enklere å få ganske presise ved hjelp av triognometri. Hvilke kameraer bruker kriminalteknikere? Vanlige speilreflekskamera eller skikkelig fancy utstyr? Helt ordinære speilreflekskamera, ofte med ekstern blits. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Hvorfor ser gran/furu-skog blå ut på lang avstand? Dette er ikke så veldig spesielt for gran/furuskog, og er sannsynligvis av samme grunn som himmelen ser blå ut på lang avstand. Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Var nede å kjøpte doughnuts på ica isted, men mistet en jeg ville ha på gulvet. Dersom jeg hadde kjøpt den, hadde det vært trygt å spise den ? (hvis ikke, hva kunne isåfall skjedd ?) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Mat som mistes på gulvet, plukker opp bakterier fra gulvet. Klissete mat plukker opp mer bakterier enn tørr mat (kjeks, flatbrød osv) En donut er klissete og fettete, og kan plukke opp mye. Om du blir syk, og hvor syk du blir, er avhengig av hvilke bakterier som var på gulvet der donuten landet, om disse satte seg fast i donuten, og om bakteriene overlever lenge nok til å infisere deg. Mest sannsynlig var det ingen spesiellt farlige bakterier på butikkgulvet, og sannsynligvis har du perfekt immonforsvar, så det hadde ikke gjort så mye om du spiste donuten. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Snedig spørsmål: Hva er galt med ordet smultring? 4 Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 30. desember 2010 Rapporter Del Skrevet 30. desember 2010 Snedig spørsmål: Hva er galt med ordet smultring? I "min" verden brukes smultring om de ringene som faktisk er stekt i smult, med en spesiell type deig. Donuts/doughnuts er større, av en annen type deig, og så vidt jeg vet ikke stekt i smult (i alle fall ikke på samme måten). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå