Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Blinde som surfer? Haha.

 

Greit nok med ett tastatur som noen taster står ut på, men når så og si alle tastatur har forskjellig oppsett, og mellomrom mellom tastene blir det litt vanskelig.

 

Og ikke minst det faktum at selv om tastene hadde vært greie og bruke for blinde, så er det fremdeles umulig for dme og lese noe på en helt flat skjerm ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blinde som surfer? Haha.

 

Greit nok med ett tastatur som noen taster står ut på, men når så og si alle tastatur har forskjellig oppsett, og mellomrom mellom tastene blir det litt vanskelig.

 

Og ikke minst det faktum at selv om tastene hadde vært greie og bruke for blinde, så er det fremdeles umulig for dme og lese noe på en helt flat skjerm ;)

9544497[/snapback]

Blinde som sufer? Pføh! Blinde på wakeboard er mye tøffere! :p

Endret av KoffeinKanin
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvorfor er det fysisk umulig å lage battericeller som er større enn 1,5V?

9543207[/snapback]

Det er ikke umulig. LiIon-celler er på 3,7V.

 

De bestemte spenningsverdiene kommer av kjemien i batteriet. Man kan finne ut hvilke spenninger ulike kjemiske reaksjoner gir ved å sjekke spenningsrekka og evt legge sammen flere ligninger fra den. Men merk at det ikke er alle disse reaksjonene som egner seg for batterier av en drøss med grunner: oppladbarhet, korrosjon, levetid, varmeutvikling, vanskelig/dyr produksjon, for høy vekt, for lav strømstyrke, for lav lading, giftighet, gassutviking, osv.

 

De vanlige batteritypene har enten 1,2V (Nikkel-baserte), 1,5V ("tørrceller" og sølvoksid), eller 3,7V (Litium-baserte)

9543313[/snapback]

Hvor høyt går de? Kan ikke tenke meg at Think-bilene går på usle 12V. De må da da være noe høyere enn det.

9543549[/snapback]

Vel, nå er det viktig å skille mellom hele batterier og battericeller. Et batteri kan bestå av mange battericeller. Mange battericeller seriekobles for å lage et batteri med høyere spenning. F.eks kan du åpne et vanlig firkantet 9V-batteri og finne 6 battericeller a 1,5V inni der. Blybatterier/bilbatterier med 12V er bygget opp på samme måten med 6 celler a 2,0V koblet i serie.

 

Think-bilene har så vidt jeg husker 120V-batteri. Altså 10 stk 12V-batterier koblet i serie. (Hvis jeg husker rett. Jeg finner ikke noen kilde på det i farta.) En annen bil med blant annet El-drift bruker 336V batteri.

Lenke til kommentar
Hvis man tar all røyken som blir pustet ut igjen fra sigaretter i verden på 10 sekunder, og putter all den røyken inn i en kube (10 meter hver vei) med glassvegger, vil man kunne se igjennom den?

 

(Tung setning :p)

9544835[/snapback]

Temmelig sikker pa at det er umulig. Altsa a se gjennom, ikke a utfore.

 

 

Ang blindetastatur. Alle tastatur er blinde. :p

 

Noen har flere sanne knotter. Og er mer beregnet for blinde. Jeg ser ikke ned pa tastaturet nar jeg skriver, og det gjor jo ikke mange andre heller.

 

blindentechnische_tastatur.jpg

Lenke til kommentar

Det finnes måter for blinde å surfe på. Egne nettlesere/programtillegg og spesialtilpassede tastaturer hjelper til.

 

Er derfor man bør legge til en "alt" i bilder som legges på nett, med en liten tekstbeskrivelse av bildet, slik at blinde og svaksynte sine programmer for text-to-speech kan lese opp.

 

EDIT: Mener å ha lest en sak en gang om et blindetastatur som hadde en ekstra linje nederst der blindeskrift ble generert. Husker ikke helt hva det var til men. ^^

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Hva skjer når man blander Natrium og vann? jeg har sett videoer hvor den lille natriumbiten brenner og flyr rundt på vannoverflaten :ermm:

9543700[/snapback]

Natrium er veldig reaktivt og oksiderer ekstremt lett. I kontakt med vann så er det faktisk så reaktivt at det klarer å spalte vann for å få frigjort oksygenet slik at det kan oksidere. Prosessen spalter altså vann: H2O -> O2 + H2 Oksygengassen reagerer med natriumet: Na + O2 = Na2O. Reaksjonen utvikler mye varme så hydrogengassen kan antenne. En bit med natrium vil altså "sveve" oppå vannet fordi det utvikles hydrogengass mellom biten og vannet. Biten får fart på grunn av gassutviklingen og fyker rundt, bobler og freser mens det smeller litt i hydrogenet i blant.

 

Finnes det tastatur for blinde? Sitter blinde å surfer?

9544400[/snapback]

Ja. Jeg "kjenner" (venners venner) ei som er blind og har surfet på nettet i 10 år. Tastaturet har blindeskrift og "skjermen" er en spesiell stripe på det spesielle tastaturet med små stifter som danner blindeskrift. Skriften oppdaterer seg altså etter hvert som man trykker seg ned til neste linje. Man kan også velge å få teksten lest opp med en datastemme. Det er også spesielle nettsider for blinde med en slags erstatning for de gamle lydavisene som kom på kassett.

 

Så nettet kan brukes av blinde også. Det er bare litt mer begrenset på hvordan man får kommunisert.

 

Jeg skulle fikse noe elektrisk for henne en gang og da kom jeg i forglemmelsen i skade for å sende henne en SMS. Huff, det var litt korttenkt. Jeg ringte henne da jeg kom på at hun ikke kunne lese SMS.

Lenke til kommentar
Har 2 spennende spørsmål:

1:Hva er øreflippens oppgave® ?

2:Hvor mye snott kan et menneske produsere på et døgn?

9543731[/snapback]

Det er to kvalitets-snodige spørsmål :)

 

1. Den er muligens bare et anheng som har noe å gjøre med attraktivitet for det motsatte kjønn. Den kunne kanskje vært et "termometer" som varsler om at nå er det på tide å kle på seg bedre når man fryser, men det virker bare idiotisk siden den også gir større fare for livsfarlige forfrysninger som koldbrann.

 

Det andre spørsmålet har jeg heller ikke noe godt svar på.

 

Hvis man tar all røyken som blir pustet ut igjen fra sigaretter i verden på 10 sekunder, og putter all den røyken inn i en kube (10 meter hver vei) med glassvegger, vil man kunne se igjennom den?

 

(Tung setning :p)

9544835[/snapback]

Etter å ha tenkt litt på det så har faktisk ikke tykkelsen av kuben noe å si. Så lenge en viss mengde røk pustes inn i den spiller det ingen rolle om man ser gjennom f.eks 10 meter "tynn" tåke eller 1 meter gjennom 10 ganger så tykk tåke. Men over til spørsmålet: Daglig røykes det over 15 milliarder sigaratter (PDF fra WHO). Dvs. 1,7 millioner sigaretter hvert 10. sekund.

 

En kube på 10*10*10m inneholder 1 million liter luft.

 

Se for deg at du klarer å røyke inn hele 1,7 sigaretter i bare en liter luft. Det blir nok rimelig tett og ugjennomsiktig. Men en liter er jo bare 0,1*0,1*0,1 meter. Hvis du skal se gjennom hele kuben med 10 meters tykkelse så kan du like gjerne sette 100 stk 0,1m store gjennomsiktige litersbokser på rekke og prøve å se gjennom det. Med så tett luft som 1,7 sigarett per liter gir så tror jeg det er plent umulig å se noe gjennom den digre kuben med 10 meter sider. Selv med en diger lyskaster i andre enden har jeg ingen tro på at man kan skimte lys gjennom kuben.

 

Redigert: Hvis du stabler de 1,7 millioner sigarettene opp mot den ene siden av den 3-4 etasjer høye kuben så vil de dekke hele den 100 kvadratmeter store veggen. Fyr på samtlige og la lufta trekkes sakte inn i kuben til kuben er full og sigarettene tomme.. Regner med det blir ganske tett inni der da :yes:

Lenke til kommentar
Blinde som surfer? Haha.

 

Greit nok med ett tastatur som noen taster står ut på, men når så og si alle tastatur har forskjellig oppsett, og mellomrom mellom tastene blir det litt vanskelig.

 

Og ikke minst det faktum at selv om tastene hadde vært greie og bruke for blinde, så er det fremdeles umulig for dme og lese noe på en helt flat skjerm ;)

9544497[/snapback]

 

Sant nok. Da er kanskje de "greiene" til noe annet da, men hva?

Men hva er det de kalles?

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forvirret av en liten del av signaturen til Simen1:

 

1kB = 1000Byte, 1KiB = 1024Byte

 

Når jeg da ser på egenskaper på en mappe i Windows så står det f.eks:

 

Størrelse: 47.0 kB (48 128 byte).

Ifølge signaturen hans så skulle det da ha stått 47 000 byte.

Er det noe jeg blander sammen her? Siden det går i to talls tabellen ikke sant? 2^10 = 1024. Men hvorforfor står det da 1000Byte og ikke 1024Byte.

Lenke til kommentar

Hva veier en sigarett når filteret er fjernet?

- Aner ikke..

 

Hvor mange mg nikotin gir hver sigarett?

- Er 0,9 mg nikotin i en 10 pakning med Prince ifølge innpakningen. (eller er det 0,9 mg per sigarett?)

 

Hva er dødelig dose for nikotin?

- 40–60 mg kan være dødelig for mennesker, og er dermed "farligere" enn kokain.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...