Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sæd består vel hovedsakelig av vann, fruktose, askorbinsyre, enzymer, proteiner og litt sink. Jeg vil anta at det er proteiner og enzymer i denne miksen som skaper "helvete".

 

Mye rart altså, men som alt annet biologisk materiale er den universale løsningen vann + klor etterfulgt av etanol.

 

Forøvrig håper jeg som McHalvorsen at du ikke deler dine eksperiment med resten av verden.

Lenke til kommentar

Leste den saken her Klikk her

Hvordan finner de ut at tanna er 400 000 år gammel så fort??

 

Edit: et spørsmål til

 

Når folk sier at feks en planet ligger 1500 lysår vekk, hvordan måler de det??!?

 

Absolutt datering

Her brukes forskjellige metoder som gir klare årstall. Den mest kjente og mest brukt av disse er Radiokarbondatering (C14-datering). Denne metoden kan brukes på alt som finnes i verden som en gang har vært levende, for eksempel planter, trær, dyr, fisk, mennesker osv. Alt som er eller har vært levende kaller vi organisk materiale. Alt levende tar opp i seg et radioaktivt stoff som heter karbon 14. Mens planten, dyret eller mennesket lever vil mengden av dette stoffet holde seg konstant lagret, men i det organismen dør stopper det også å ta opp karbonstoffet. Vi vet at karbon 14 har en fast nedbrytningstid, hvilket vil si at i løpet av ca. 5700 år vil mengden karbon være halvert. Ved å finne ut hvor mye karbon 14 som er igjen i materialet som undersøkes, kan man derfor se nøyaktig hvor gammelt det er.

 

KILDE

Lenke til kommentar

[...]Hvordan finner de ut at tanna er 400 000 år gammel så fort??[...]

Antakelig fordi den ligger i ett "jordlag" som er 400000 år gammelt. Selvfølgelig en metode som kan ha store feilkilder. Tannen kan være mye eldre, men ha ligget ett annet sted før den havnet der den ble funnet. Eller tannen kan være mye yngre, men f.eks blitt gravd ned i det aktuelle jordlaget ved en begravelse, ett dyr som gravde ned maten sin etc., men stort sett ender sånne dateringer med å være ganske nøyaktige.

Lenke til kommentar

Leste den saken her Klikk her

Hvordan finner de ut at tanna er 400 000 år gammel så fort??

 

Edit: et spørsmål til

 

Når folk sier at feks en planet ligger 1500 lysår vekk, hvordan måler de det??!?

 

Absolutt datering

Her brukes forskjellige metoder som gir klare årstall. Den mest kjente og mest brukt av disse er Radiokarbondatering (C14-datering). Denne metoden kan brukes på alt som finnes i verden som en gang har vært levende, for eksempel planter, trær, dyr, fisk, mennesker osv. Alt som er eller har vært levende kaller vi organisk materiale. Alt levende tar opp i seg et radioaktivt stoff som heter karbon 14. Mens planten, dyret eller mennesket lever vil mengden av dette stoffet holde seg konstant lagret, men i det organismen dør stopper det også å ta opp karbonstoffet. Vi vet at karbon 14 har en fast nedbrytningstid, hvilket vil si at i løpet av ca. 5700 år vil mengden karbon være halvert. Ved å finne ut hvor mye karbon 14 som er igjen i materialet som undersøkes, kan man derfor se nøyaktig hvor gammelt det er.

 

KILDE

Trodde ikke C-14 metoden kunne brukes på ting eldre enn ca. 60 000 år?

Lenke til kommentar

Big ass quote:

 

 

Leste den saken her Klikk her

Hvordan finner de ut at tanna er 400 000 år gammel så fort??

 

Edit: et spørsmål til

 

Når folk sier at feks en planet ligger 1500 lysår vekk, hvordan måler de det??!?

 

Absolutt datering

Her brukes forskjellige metoder som gir klare årstall. Den mest kjente og mest brukt av disse er Radiokarbondatering (C14-datering). Denne metoden kan brukes på alt som finnes i verden som en gang har vært levende, for eksempel planter, trær, dyr, fisk, mennesker osv. Alt som er eller har vært levende kaller vi organisk materiale. Alt levende tar opp i seg et radioaktivt stoff som heter karbon 14. Mens planten, dyret eller mennesket lever vil mengden av dette stoffet holde seg konstant lagret, men i det organismen dør stopper det også å ta opp karbonstoffet. Vi vet at karbon 14 har en fast nedbrytningstid, hvilket vil si at i løpet av ca. 5700 år vil mengden karbon være halvert. Ved å finne ut hvor mye karbon 14 som er igjen i materialet som undersøkes, kan man derfor se nøyaktig hvor gammelt det er.

 

KILDE

Trodde ikke C-14 metoden kunne brukes på ting eldre enn ca. 60 000 år?

 

 

 

Sorry, my bad, kan vist kun datere 11.000 år tilbake.

Lenke til kommentar

Det finnes lignende metoder som er mer nøyaktige utenfor intervallet til C-14. De andre metodene tar rett og slett i bruk andre isotoper.

Men de metodene tar stort sett "lang" tid. Må nok la en prøve ligge å telle i noen dager, eller kanskje uker, før det blir særlig utslag utover bakgrunnsstrålingen. Artikkelen sier "denne tanna som ble funnet i Israel i dag", derfor tipper jeg de har brukt "den lå i avsettning nummer 109, derfor er den 400000 år"- metoden. Serlig siden den metoden er veldig rask, selv om den kan være usikker.

Lenke til kommentar

Når folk sier at feks en planet ligger 1500 lysår vekk, hvordan måler de det??!?

Avstanden måles stort sett ved hjelp av parallakse, altså hvor mye det ser ut til at stjernen flytter seg på grunn av at jordens bevegelse rundt solen gjør at vi ser den fra litt forskjellig vinkel på forskjellige tider av året. De beste parallaksemålingene som gjøres i dag kan brukes til å måle avstander opp til ca 1600 lysår. ESA sin Gaia-satelitt som skal skytes opp i 2012 vil flytte denne grensen til over 10000 lysår.

 

 

Avstanden til objekter som ligger for langt borte til å måles ved hjelp av parallakse, må måles ved andre teknikker - vanligvis basert på standardlyskilder. Du finner litt om dette i Wikipedia.

 

 

Lenke til kommentar

Man kjenner ikke til alle primtall mellom 1 og det høyeste kjente. Det er fordi det er relativt enkelt å finne primtall ut i fra 2n-1 men mye vanskeligere å finne de som ligger i mellom, rett og slett fordi det er uhorvelig mange tall i mellom.

 

Man kan bidra til å kartlegge primtall ved hjelp av programmet Prime 95. Dette fungerer litt som Seti@Home og Folding@Home, men har altså et matematisk/kryptografisk formål i stedet for søken etter intelligent liv i rommet eller medisinsk forskning.

Lenke til kommentar

Man kjenner ikke til alle primtall mellom 1 og det høyeste kjente. Det er fordi det er relativt enkelt å finne primtall ut i fra 2n-1 men mye vanskeligere å finne de som ligger i mellom, rett og slett fordi det er uhorvelig mange tall i mellom.

Altså jeg kan ikke bruke Li(x) for å svare på det orginale spørsmålet mitt hvis det er riktig som du sier. Har du noen kilde på det, eller kan du elaborere?

 

Og hvorfor er det "relativt enkelt" å finne primtal på formen 2n-1? (Jeg går utifra at du mener n er primtall), men mye vanskligere å finne de i mellom?

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at igår, når jeg gikk ute i rundt -12 (eller kaldere), begynte øynene mine å renne?

 

Teori: Øyenvippene dine har fått is på seg, grunnet damp fra munnen og nesa.

 

Trener en del med buff nå, da vil mye varm pust gå mer rett opp og i øynene. Da limer faktisk vippene seg sammen når eg blunker, så fort fryser det. "Svære" isklumper i vippene når eg kom hjem :p

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at igår, når jeg gikk ute i rundt -12 (eller kaldere), begynte øynene mine å renne?

 

Teori: Øyenvippene dine har fått is på seg, grunnet damp fra munnen og nesa.

 

Trener en del med buff nå, da vil mye varm pust gå mer rett opp og i øynene. Da limer faktisk vippene seg sammen når eg blunker, så fort fryser det. "Svære" isklumper i vippene når eg kom hjem :p

 

hmm, er nok ikke det... kan ikke huske de frøs, hehe :p

 

buff? uansett hva det er; hvordan kan du trene ute i denne kulden !? :ohmy:

Endret av handerrre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...