Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Er det ikke egentlig litt unødvendig å kjøpe seg et svindyrt lerret, mtp at man kan male veggen hvit eller henge opp laken? Vil det på noen måte gi annen effekt eller ødelegge kvaliteten?

 

Lerret er jevne, uten skrukker og med ensartede, påvist og dokumenterbare egenskaper. Et laken er antakelig erm jevnt, og man vet ikke hva man får. I tilelgg har man jo ting som at lerret har mekanismer for å rulles opp osv

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes rom som er bortimot totalt lydtette og er HELT stille. Finnes det slike rom i Norge, og hvis, hvor? Jeg har hørt at man kan bli ganske gal av å være der. Man hører blodet pumpe gjennom årene. Ingen andre lyder overhodet.

 

Det finnes ja. Spørs litt hvor høyt du legger lista da. Feks ekkofritt rom på NTNU er ganske stille. Ekkoefrie rom er slitsomme å være i, men det er snok mest fordi det ikke er noen klang, og ikke fordi det ikke er små bakgrunnstøy. Er det stille nok kan man høre endel "interne lyder" fra kroppen ja. Men føler ikke at man blir så umiddelbart gal av det.

 

AtW

 

NRK har noen svært lydtette rom, bygget på en tid da mikrofonene var så sensitive at slike tiltak var nødvendige.

 

De er temmelig lydtette, men jeg vet ikke om de er så tette at de oppfyller de egenskapene du nevner.

 

Jeg kan ikke helt forstå at mikrofonene var mer sensitive i gamle dager? Heller motstatt, det var et problem å få sensitive mikrofoner nok til endel oppgaver. Sikker på at det ikke er en annen egenskap med mikrofonen som var problemet? For lite direksjonalitet eller noe?

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmål om drømmer:

 

1) Hvordan fungerer drømmer?

2) De gangene jeg husker akkurat hva jeg har drømt om, betyr det at jeg har drømt senere i søvnfasen enn andre netter?

3) Jeg har ellers en veldig god hukommelse. Hvorfor glemmer jeg drømmer så utrolig fort (10-20 minutter) dersom jeg ikke noterer dem?

 

Vil bli veldig takknemlig for gode svar! :)

Lenke til kommentar

Spørsmål om drømmer:

 

1) Hvordan fungerer drømmer?

2) De gangene jeg husker akkurat hva jeg har drømt om, betyr det at jeg har drømt senere i søvnfasen enn andre netter?

3) Jeg har ellers en veldig god hukommelse. Hvorfor glemmer jeg drømmer så utrolig fort (10-20 minutter) dersom jeg ikke noterer dem?

 

Vil bli veldig takknemlig for gode svar! :)

 

Drømmene oppstår i REM fasen av innsovningen. Disse varer i ca 15 min om gangen og hjernen sirkulerer gjennom REM og dypsøvnsfaser gjennom hele natta. De gangene du husker hva du har drømt, er det svært sannsynlig at du har våknet i, eller veldig tett opp til REM fasen av søvnen. Hvorfor du glemmer drømmer er vel hjernens måte å plukke søppel. Tenk så slitsomt å måtte huske på alle de tusen drømmer du måtte ha gjennom en halv års periode.

Lenke til kommentar

Når det står på et elektrisk prudukt "2000 Watt". Hva betyr det egentelig?.. at den bruker 2000 Watt per time?

Nei. Du blander enheter her.

 

Et elprodukt som krever "2000 Watt" bruker/krever 2000 joule pr sekund.

 

Det er en enhet som beskriver effekten til produktet. Enheten "Watt" (P) er det samme som Joule/Sekund

 

Dersom du bruker dette produktet i én time vil du ha forbrukt 2000 Wattimer, eller 2Kwh som er den enheten kraftselskapene tar betalt for (og som koster pr nå ca kr 1,50).

Lenke til kommentar

Er det ikke egentlig litt unødvendig å kjøpe seg et svindyrt lerret, mtp at man kan male veggen hvit eller henge opp laken? Vil det på noen måte gi annen effekt eller ødelegge kvaliteten?

 

Vil spørs litt på hva du skal bruke dette til (powerpoint eller 1080p?)

 

Selv har jeg et kinorom hvor "lerretet" er en gipsvegg som jeg har grunnet og malt med screen goo fra goo systems. Rammen er også fra samme produsent, og er en veldig matt sortfarge.

 

Dette fungerer veldig bra, og jeg kan definitivt se forskjell (kontrast/farger/refleksjon/sortnivå) fra de første testene jeg hadde med en ren gipsvegg, grunnet gipsvegg og hvitmalt gipsvegg. Forskjell mellom lerret og screen goo klarer jeg dog ikke se, utover det at lerret er mer skjemmende designmessig (pga teatergardinene mine :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...