Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Plassgarantien er ikke idiotisk. Jeg mener at alle bør være garantert å komme inn på noe de har bruk for. Og det er ikke slik at alle som har dårlige karakterer er useriøse drittsekker.

 

Det som er leit med plassgarantien er at det desverre går an å spekulere.

 

Hvis du VET at du ikke har karakterer nok til å komme inn på den linja du ønsker, kan du simpelthen sette den som tredjevalg, og sette to helt andre ting som første- og andrevalg.

Disse to tingene må selvsagt ha høyere inntakskrav.

 

Siden du er garantert ett av de tre valgene, får du det laveste... Som er den du egentlig ønsket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om jeg sier til en venn : jeg er utenfor kinoen cirka klokken 8 , kan det da bety at jeg er der både før og etter klokken 8 ?

Kort sagt, ja. Ordet cirka kommer fra det latinske ordet circus som betyr krets. Ordet sirkel stammer også fra dette latinske ordet. Cirka betyr derfor omkring/omtrent, og kan altså bety både før og etter.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=cirka&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

Lenke til kommentar

Jeg spiller nå ikke i et orkester eller band, men når jeg sitter og trykker for meg selv på pianoet merker jeg lett hvor greit det er å ha noter foran meg. Detter jeg ut klarer jeg sjelden å hoppe rett på igjen, og må begynne på nytt fra "nøkkelpunkter" jeg har satt meg i stykket. Så det er nok bare for sikkerhets skyld ja.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruker profesjonelle musikere, som spiller fiolin, trompet og andre instrumenter i ett orkester, noter? De har da musikerjobben på heltid, og å huske sangen man spiller er da et stort pluss? Eller er det ment som en liten "jukselapp" for sikkerhets skyld?

 

Orkestermusikere bruker som oftest ikke tid på å pugge musikken. De spiller veldig mye forskjellig, pluss at understemmer ofte ikke er så lett å huske. De har rett og slett bedre ting å bruke tiden sin på. Det er litt annerledes når man er solist dog.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva heter denne "tankenøtten"

 

post-199617-0-86215400-1293466528_thumb.jpg

 

Og mens jeg spør om noe, når jeg tar bilde/filmer med webkameraet, (som ble brukt nå) Hvorfor blir det så mye støy eller hva det som gjør at bildet blir mer eller mindre uklart? Har merket det på et av de digitale kameraene jeg bruker at inne i huset blir bildene forferdelige i forhold til ute. (bruker Microsoft LifeCam Cinema 720p)

Lenke til kommentar

@Lex: grunnet til at det som regel er mer bildestøy inne er mangel på lys. Ute har du ofte godt med lys og de fleste digitale kameraer har automatisk justering av ISO, så når det er nok med lys blir bildet tatt med lav ISO og du får ganske god bildekvalitet. Om du tar et bilde uten blits og det er ganske mørkt i rommet vil kameraet oppjustere ISO-verdien slik at bildet blir lysere. Sensoren blir altså mer følsom for lys for å forsterke det innkommende lyset og blir mer følsom for støy i samme slengen. Om man har et kamera hvor man kan justere lukkertiden så vil det ofte lønne seg å sette en lengre lukkertid for å få inn mest mulig lys, men det kan fungere ganske dårlig om objektet du tar bilde av er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Hvem bestemte at stor i, (som i India) skal se ut som liten L?

navnet for den amerikanske staten Illinois starter med ikke mindre enn tre vertikale streker som ser temmelig like ut.

 

dreaMz:

Et skikkelig lerret inneholder en slags reflekser, som reflekterer lyset fra projektoren bedre enn en hvitmalt vegg.

 

Nytt, relatert spørsmål:

Jeg har et lerret fra 1970-talet, beregnet på lysbilder og super-8 fremvisninger.

Er dette like godt som et moderne lerret?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Skikkelig lerret vs. et laken kan vel diskuteres, jeg vil tippe at laken kan godt holde mål til framvisning med projektor. Det blir nok noe i samme duren som Monster-kabler til høyttalerne som kan koste flere tusen vs. lampettledning. Om du er kjempenøye på toppkvalitet så kjøper du nok skikkelig lerret og dyre kabler til lydanlegget for filmrommet ditt, mens ganske mange hadde sikkert greid seg med lampettledning og laken.

 

PS: når jeg tenker på laken til projektering så vil det kanskje være en liten ulempe om det slipper gjennom for mye lys, mens en vegg kanskje ikke har den mest jevne overflaten.

Lenke til kommentar

Hva heter denne "tankenøtten"

Tankenøtt, puslespill. Tror ikke det finnes noe bedre navn. :)

 

Er det ikke egentlig litt unødvendig å kjøpe seg et svindyrt lerret, mtp at man kan male veggen hvit eller henge opp laken? Vil det på noen måte gi annen effekt eller ødelegge kvaliteten?

Jeg er ingen ekspert på dette området, men min intuisjon tilsier at det er to problemer med andre billigløsninger enn et proft lerret, for det første fordi andre løsninger absorberer eller slipper gjennom for mye lys, for det andre fordi grove overflater vil reflektere lys dårligere. Det gjelder også grovheter som er for små til å se sånn uten videre.

 

Så det man vil ha er en overflate som er helt glatt og reflekterer mest mulig lys. Det tror jeg er vanskelig å få til med laken eller vanlig, malt husvegg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...