Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er det i telefonen som kan spores opp av politiet, eventuelt folk med ressurser for det? Er det SIM-kortet?

IMEI-nummeret identifiserer telefonen. Via kunderegistere finner de ut navn og adresse du hadde på kjøpstidspunktet og sikkert telefonnummer også.

SIM-kortet identifiserer deg som abonnent og dermed hvem som betaler regningene på telefonbruken.

Telefonens signaler forteller om posisjonen din.

Alle disse tre tingene finner man ut så lenge telefonen er på og ikke i flymodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at det er en rekke forskjellige ting man kan angi, max lydtrykksnivå, ekvivlent lydtrykknivå, forskjellige typer vektinger osv.De fleste av disse har en tidskonstant (alle forannevnte eksempler har det feks). Det er rikitg at det er upresist å spørre om "høyere lydnivå", men kan man forvente god detaljkjenskap til fagfeltet blant vanlige folk? Nei, er mitt svar på det ihvertfall. Da må man tolke hva de egentlig spør om og mener. I mine øyne er det ikke peak lydnivå (som forøvrig ikke er det samme som max), som er den mest nærliggende tolkningen. Du står selvsagt fritt til å tolke det annerledes, men jeg er ikke enig i at den ene tolkningen er en fordummende forenkling, og den andre ikke. Det er bare to forskjellige tolkninger.

 

AtW

 

Blander du ikke litt mellom tidsbegrepene nå? Jeg synes i alle fall at det er litt drøyt å sammenligne tidsaspektet i ekvivalent lydtrykknivå for en reklamepause på 5-7 minutter med tidsaspektet for de forskjellige verdiene av tidskonstanten til Lmax som vel måles i millisekund.

 

De forskjellige typene av vekting har ingenting med tidsaspektet å gjøre da disse bare sier noe om hvilke frekvenser som skal vektlegges.

 

Mitt poeng, sakt med litt mer tekniske begreper, er fortsatt at det virker fordummende hvis lyd(tryks)nivå blir brukt for å mene noe annet enn gitte dB verdier. (Som på sin side kan sammenlignes med Lmax/Lpeak som begge sier noe om maksimalverdien til lyd(tryks)nivået.)

 

Forøvrig er jeg også glad i å påpeke når folk snakker om forhåndsregler eller bruker forfordeling feil, men det er en annen diskusjon.

 

Poenget er bare at det foregår en tidsmidling i de fleste måter å oppgi lydtrykknivå på. Det er langt på vei det vanligste å bruke verdier som er midlet over tid. Ellers beklager jeg om jeg har gitt inntrykk av at vektingen har noe med tidskonstanten å gjøre, det har den som du sier ikke. Det var kun ment som et eksempel på lydnivå ikke er et entydig begrep.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "gitte dB-verdier" i denne setningen? Når man feks måler med en lydtrykksnivå-måler, så er det jo som regel en tidskonstant involvert. Som sagt, det kan argumenteres for å bruke max-nivå men jeg er ikke uten videre enig i at det er fordummende å bruke et nivå som er midlet over lengre tid i en slik sammenheng, faktisk mener jeg det er mer treffende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skal sende en liten pakke på 50 gram.

Det tilsvarer porto på 13 kroner, ifølge posten.no

 

Jeg har noen frimerker, men de er ikke påskrevet noen pris.

Det står bare

A INNLAND NORGE

Hvor mange kroner tilsvarer et slikt?

 

PS. Jeg er ikke sent ute med julegavene. Dette er ikke julepost, selv om det er jul nå.

 

 

Billedrørs-TVer og lystoffrør inneholder fosfor.

Fosforet skaper synlig lys når det utsettes for annen stråling.

Fosforet kan lades opp med lys og avgi det langsomt, akkurat som enkelte klokker, leketøy, nødutgangskilt osv. som selges som selvlysende.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg skal sende en liten pakke på 50 gram.

Det tilsvarer porto på 13 kroner, ifølge posten.no

 

Jeg har noen frimerker, men de er ikke påskrevet noen pris.

Det står bare

A INNLAND NORGE

Hvor mange kroner tilsvarer et slikt?

 

Et slikt frimerke er verdsatt for 8,5 idag, og 9 kroner over nyttår.

Har du også et frimerke det står "A verden" så kan du bruke et slikt istedenfor 2x8,5 ;).

Du kan og bruke B-post frimerker, men da kan det hende det kommer senere fram.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle kommer dessverre inn på videregående grunnet en idiotisk plassgaranti. Plassgarantien er en forbannelse siden de som ikke burde hatt plass kommer inn på en linje de ikke er interessert i å gå på og bruker tid på å ødelegge klassemoralen og spolere for de som er interessert i å gå der. Før plassgarantien skjerpet elevene seg bedre på ungdomskolen og holdt et høyere nivå gjennom videregående fordi de måtte prestere for å komme videre. Nå kan man bare flyte gjennom systemet, samme hvor uinteressert man er.

 

Det er også et spørsmål om skjebnefilosofi: Tror man at fremtiden er bestemt og man bare flyter langs en elv av tid til forutbestemte plasser eller tror man at man skaper veien selv etter hvert som man går?

 

Poenget mitt er at man må ta initiativ selv til å skape sin egen fremtid. Fagene på videregående er ganske annerledes fra ungdomskolen. Folk som er lei ungdomskolefag kan oppdage at videregående er mye mer interessant og få motivasjonen tilbake og gjøre det bra både i videre utdannelse og arbeidsliv. Det er bra å tenke godt gjennom sine mål, hvordan man skal klare de og hvem man vil være som voksen. Både økonomisk, sosialt, karrieremuligheter, osv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I luft under atmosfærisk trykk skal det omtrent 31,7kV til for at en lysbue skal dannes, så wikipedia.

Det jeg derimot lurer på, er hvordan dette ligger an i vakuum/luftett rom?

I luften her på jorda mener jeg det er gassene elektronene går igjennom, men i vakuum/luftett rom er det jo ikke noe gasser?

 

Er ikke god nok i engelsk til å forstå hva wikipedia mener om dette dessverre:(

Lenke til kommentar

Jeg stusset litt nå, siden du vil kunne lage lysbuer ved langt lavere spenninger enn 31,7kV.

 

Wikipedia-artikkelen sier:

I vanlig luft kreves det ca 31,7 kV (volt) vekselspenning for å få gjennomslag over 10 mm i et kulegap, noe fallende med økende avstand. Dette er gjennomslagsspenningens toppverdi ved normalbetingelser. Det er ulike faktorer som bestemmer dette. Luftfuktighet, gassatmosfære, temperatur og trykk er avgjørende faktorer.[1] Når plasmaet er etablert kan strømmen vedlikeholdes ved lavere spenning.

 

Normal sier man at man får et overslag ved avstander mindre enn 10mm pr. 10kV.

Dette stemmer ganske bra for spenninger i fra 22kV og oppover, hvor dette er mest aktuellt.

Men du vil også kunne lage deg lysbuer med 230V'en i stikkontakten din hjemme ;)

 

Det stemmer som du sier at strømmen trenger elektroner for å kunne skape en lysbue, så i et vakum vil det aldri kunne oppstå en lysbue.

Lenke til kommentar

Jeg stusset litt nå, siden du vil kunne lage lysbuer ved langt lavere spenninger enn 31,7kV.

 

Wikipedia-artikkelen sier:

I vanlig luft kreves det ca 31,7 kV (volt) vekselspenning for å få gjennomslag over 10 mm i et kulegap, noe fallende med økende avstand. Dette er gjennomslagsspenningens toppverdi ved normalbetingelser. Det er ulike faktorer som bestemmer dette. Luftfuktighet, gassatmosfære, temperatur og trykk er avgjørende faktorer.[1] Når plasmaet er etablert kan strømmen vedlikeholdes ved lavere spenning.

 

Normal sier man at man får et overslag ved avstander mindre enn 10mm pr. 10kV.

Dette stemmer ganske bra for spenninger i fra 22kV og oppover, hvor dette er mest aktuellt.

Men du vil også kunne lage deg lysbuer med 230V'en i stikkontakten din hjemme ;)

 

Det stemmer som du sier at strømmen trenger elektroner for å kunne skape en lysbue, så i et vakum vil det aldri kunne oppstå en lysbue.

 

Huff, urutt av meg å glemme å skrive 10mm :blush: Var opprinnelig det jeg mente:)

 

Interessant fakta egentlig, har du noen kilder eller er det kun generell knowledge?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker, men tror at poenget er:

Ved høyere temperaturer vil mindre oksygen løses opp i havet. Dette gjør at artsmangfoldet i havet kan synke, pga. dårligere leveforhold. Dette fører igjen til utslag andre steder i næringskjeden, f.eks for mennesker som bor nær ekvator.

 

Edit: Uff, jeg påstod at en temperatur kan være varm. :blush:

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...