Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fant ut at jeg skulle vaske bildekkene i kveld, med avfettingsmiddel også skylte jeg med vann. Det frøs selvfølgelig is på alle dekkene. :wallbash: Men går isen bort hvis bilen står å går en stund eller, at dekkene blir varme?

Dekkene blir ikke varme om bilen står på tomgang.

Er det mye is, så vil den falle av seg selv om du kjører med bilen.

Strengt tatt så tviler jeg på at det gjør noe om det er is på (siden av)dekkene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Dekkene blir ikke varme om bilen står på tomgang.

Er det mye is, så vil den falle av seg selv om du kjører med bilen.

Strengt tatt så tviler jeg på at det gjør noe om det er is på (siden av)dekkene.

 

Ok, er ikke sånn mye is, men et lite tynt lag på en måte, og det er ikke bare på sidene men over hele overflaten. Blir det veldig glatt å kjøre? er en 17.18 minus her, skal kjøre langt i morgen.

Lenke til kommentar

Så hvorfor fryser astronauter til is dersom romdrakten sprekker?

Det er ikke absolutt vakuum i rommet.

Uavhengig av det, så fryser de heller ikke, men koker, hvorfor?

Jo lavere trykk, jo mindre temperatur koker vann i.

I rommet er det ekstremt lavt trykk, og dermed ekstremt lav koketemperatur.

I tillegg produserer kroppen varme, men med tilnærmet vakuum vil ikke kroppen klare å avkjøle seg selv i det hele tatt.

 

Edit: men etter kroppen har kokt vil den antagelig fryse om den er i skygge pga den lave temperaturen.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/ask_astro/answers/970603.html

"You do not explode and your blood does not boil because of the containing effect of your skin and circulatory system. You do not instantly freeze because, although the space environment is typically very cold, heat does not transfer away from a body quickly."

 

"The subject later reported that he could feel and hear the air leaking out, and his last conscious memory was of the water on his tongue beginning to boil. "

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

 

Ok, er ikke sånn mye is, men et lite tynt lag på en måte, og det er ikke bare på sidene men over hele overflaten. Blir det veldig glatt å kjøre? er en 17.18 minus her, skal kjøre langt i morgen.

 

Kjør litt rundt der bilen står i lav fart og prøv å brems.

Merker du det ikke da, så hadde jeg kjørt som vanlig i morgen.

Lenke til kommentar
Er det mulig på en snedig måte å spore en bruker via IP adresse og sperre for denne dersom denne konstant oppretter nye irriterende tråder med et annet nick?

Jepp. De fleste forum-administratorer har muligheten for å spore IP-adressen for hvert enkelt innlegg, sjekke om samme IP-adresse har vært brukt for å skrive flere innlegg, eventuelt om flere brukere har brukt samme IP-adresse og eventuelt sperre for enkeltadresser eller adresseserier, f.eks ved å sette inn en asteriks i stedet for et eller flere av leddene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Dette er sikkert et rart spørsmål, men satt å lurte på det her om dagen.

 

Hvorfor er det slik at teknologisk (og annen sikkert) utvikling skjer så jevnt? For eksempel regner man at prosessorhastighet dobles i løpet av 2 år. Hvorfor skjer det aldri at noen finner en ny måte å lage prosessorer på som revolusjonerer ting og hundredobbler hastigheter på et år? Alt skjer i en jevn, stigende kurve virker det som.

 

Og ja, vet at det må forskes lenge på for å utvikle noe, men at det er en så jevn utvikling er rart.

Lenke til kommentar

Hvorfor har alltid reklamen høyere lydnivå enn programmet? (Radio, tv)

 

Reklamen har ikke høyere lydnivå, den har bare et høyere opplevd lydnivå. Dette skyldes at reklamene sendes med mye lavere grad av dynamikk i lydbildet.

 

Det som altså skjer er at reklamene sender en større andel av lyden på den høyest tilatte effekten for i større grad kunne fange din oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Hvorfor har alltid reklamen høyere lydnivå enn programmet? (Radio, tv)

 

Reklamen har ikke høyere lydnivå, den har bare et høyere opplevd lydnivå. Dette skyldes at reklamene sendes med mye lavere grad av dynamikk i lydbildet.

 

Det som altså skjer er at reklamene sender en større andel av lyden på den høyest tilatte effekten for i større grad kunne fange din oppmerksomhet.

 

Er ikke det høyere lydnivå? Det kan jo selvsagt argumenteres for begge deler, men jeg vil si det er varmere når tempraturen er 30 grader døgnet rundt, enn når det er 30 grader ett minutt av dagen, og 15 grader resten av døgnet. Lydnivå kan midles over en rekke forskjellige tidsområder når man oppgir det. I denne sammenheng mener jeg det er mest meningsfylt å si at lydnivået er høyere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...