Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er p-- og n+-doping?

+ betyr relativt sterkt dopet, - betyr relativt svakt dopet.

 

EDIT: Husket litt feil, rettet opp.

Er det ikke dopinga av silisiumlagene i solcellepaneler det her tenkes på. Det ene laget er dopet med N-atomer (+) og det andre laget med P-atomer (-). Det går altså på elektronegativitet i forhold til Si-atomene. Det ene laget vil altså avgi elektroner lettere enn det andre og sende dem videre ved lysets påvirkning av fotoner (energi tas opp og blir til strøm). Vet ikke om elektronegativiteten er så avgjørende, men det fosfordopede laget slipper inn lys som sender elektronene avgårde til det nitrogendopede laget. Nei, det er jo bor som er i det ene laget, det har færre elektroner i ytre skall enn silisium (og mindre elektronegativt) enn fosfor i det andre laget. Altså ikke nitrogen men bor-dopet.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ville man spart strøm om man hadde plassert kjøleskapet\kombiskapet ute nå når det er minusgrader?

 

Ja, du verden så mye strøm man ville spart. Men upraktisk og allikevel dyrt i lengden. Maten ville jo fryse, og ikke all mat egner seg til frysing. Dessuten ville utstyret oftere ryke og måtte byttes. Ikke alle fryse/kjøleskapssystemer tåler å stå (særlig lenge) i kulda.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Bør man etter hårklipp/barbering kaste håret i bio-avfallet, eller restavfallet?

 

Grønne eller hvite poser her. Det bør jo være de grønne posene fordi hår som er protein vil bidra med viktig nitrogen til jorda. Men de forskjellige avfallsselskapene kan vel ha forskjellige regler. Vi skal f eks ikke legge en ullgenser i grønn pose, men i resteavfallet. Og ull er jo som kjent hår fra forskjellig dyr.

Lenke til kommentar
Ville man spart strøm om man hadde plassert kjøleskapet\kombiskapet ute nå når det er minusgrader?

Ja, men kjøleskapdelen ville ikke holdt 4 plussgrader, men relativt raskt blitt like kaldt inni som utetemperaturen. Så melka, brusen, ølet, pålegget og grønnsakene ville fryse. Kjøleskapdelen slår seg nemlig av når temperaturen inni er mindre enn 4 grader, og det blir det fort med en temperatur utenfor som er enda lavere. Fryserdelen ville imidlertid fått en lettere jobb med å holde frysevarene dypfryst, så denne ville fungert etter hensikten.

Lenke til kommentar
Han er leder av verdens mektigste stat.
Russland er i min menig verdens mektigste stat, både ekonomiskt og militaert
Hvordan er det mulig å mene noe så radikalt om fakta?

Det er ikke noe faktum på nivå med fysiske/matematiske fakta, men synsinger fra folk som mener de har peiling. Forbes magazine er blant de mest respekterte synserne på dette området og de har nylig utarbeidet årets oppdaterte liste over verdens mektigste personer. Link. Rangeringen deres er selvsagt grundig diskutert internt, gjennomtenkt og godt begrunnet. Her er topp 10:

 

1. Jintao Hu

2. Barack Obama

3. Abdullah bin Abdul Aziz al Saud

4. Vladimir Putin

5. Pope Benedict XVI

6. Angela Merkel

7. David Cameron

8. Ben Bernanke

9. Sonia Gandhi

10. Bill Gates

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer den målestreken på batterier hvor du trykker hardt så du kan se hvor mye strøm det er igjen?

Batterispenningen synker litt når batteriet brukes. Dermed er det så enkelt som å måle spenningen på batteriet og sjekke det mot en tabell som forteller om gjenværende kapasitet for den målte spenningen. Tabellen utarbeides hos telefonprodusenten i samarbeid med batteriprodusenten.

Lenke til kommentar
Ville man spart strøm om man hadde plassert kjøleskapet\kombiskapet ute nå når det er minusgrader?
Ja, men kjøleskapdelen ville ikke holdt 4 plussgrader, men relativt raskt blitt like kaldt inni som utetemperaturen. Så melka, brusen, ølet, pålegget og grønnsakene ville fryse. Kjøleskapdelen slår seg nemlig av når temperaturen inni er mindre enn 4 grader, og det blir det fort med en temperatur utenfor som er enda lavere. Fryserdelen ville imidlertid fått en lettere jobb med å holde frysevarene dypfryst, så denne ville fungert etter hensikten.

Jeg vil bare legge til noe. Jeg så i et blad for noen måneder siden, muligens Teknisk Ukeblad, at en gruppe studenter hadde tegnet konseptmodeller for framtidens hvitevarer. Det var blant annet en modell der som skulle være integrert i veggen på kjøkkenet og kunne bruke uteluften til å kjøle matvarene når det var kalt ute. Kanskje dette konseptet utvikles, kommer i salg og blir populært?

 

Redigert: Det er bilde nr 2 her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvordan fungerer den målestreken på batterier hvor du trykker hardt så du kan se hvor mye strøm det er igjen?

Batterispenningen synker litt når batteriet brukes. Dermed er det så enkelt som å måle spenningen på batteriet og sjekke det mot en tabell som forteller om gjenværende kapasitet for den målte spenningen. Tabellen utarbeides hos telefonprodusenten i samarbeid med batteriprodusenten.

Det blir vel ikke sjekket mot en "tabell". Vi snakker om en tynn stripe som viser en "skala" på hvor fullt batteriet er, som vist på bildet.

 

post-51689-0-99988800-1293016939_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan være du har rett, men ut fra det jeg har lært brukes + og - til å angi hvor sterkt stoffet er dopet, dvs hvor mange dopantatomer man har brukt per cm2. Dette gjelder generelt i halvlederfysikk, inkludert solceller.

 

Ja, det er sikkert også rett. Men jeg tenkte det bare det kanskje var en litt upresis skriving fordi p-dopet iallfall i de bøkene jeg har om dette er det laget hvor Si er dopet med bor hvor det blir "positive hull" (bor mer elektropositivt og færre ektroner i ytre skall) mens laget hvor Si er dopet med fosfor er det flere elektroner (og mer elektronegativt). Derfor tenkte jeg at man bruker p og n-dopet om dette.

 

 

Ellers har du jo selvfølgelig rett i at dette gjelder all halvlederfysikk.

 

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fant ut at jeg skulle vaske bildekkene i kveld, med avfettingsmiddel også skylte jeg med vann. Det frøs selvfølgelig is på alle dekkene. :wallbash: Men går isen bort hvis bilen står å går en stund eller, at dekkene blir varme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...