Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er hensikten med å ha to dører i samme døråpning? (Slik vi ofte ser i amerikanske filmer)

 

Tipper det er for å få større ting gjennom dørene?

 

Han mener ikke flere dører i bredden, men oppå hverandre.

 

Den ytterste døren er ofte myggnetting, De bruker også glass, og det kan jeg tenke meg at er for at de skal kunne åpne døren uten å få trekk eller kulde/varme inn i huset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei jeg skjønner fremdeles ikke utsagnet, hvordan skulle man feks skrive komplekse tall ved å bare bruke tall tatt fra pi?
Vel, det var der det stoppet for meg.Slik jeg ser det vil pi inneholde alle mulige kombinasjoner, men ingen andre irrasjonale tall. Det kan riktignok inneholde deler av det, slik simen1 viste, men det er umulig at det kan inneholde hele.Opprinnelsen til dette var et utsagn fra mattelæreren min om at pi inneholder "alt". Syntes selv det hørtes urimelig ut, så bestemte meg for å se nærmere på det. Får høre med han om hvilke roller han mener andre irrasjonale tall har i denne sammenhengen.

Det er jeg jammen ikke sikker på. Pi har jo uendelig antall desimaler og da skal det også kunne inneholde uendelig lange sekvenser av alle irrasjonale tall. Tallet e og roten av 2 skal også inneholde uendelige lange sekvenser av alle irrasjonale tall. Jeg ser dillemmaet hvis du betrakter pi, e eller roten av 2 som et endelig tall eller med mengdelære, men matematisk uendelighet kan ikke beskrives på den måten. Det gir blåknute på den logiske sansen.

 

Hvor varmt er vannet i springen? Er det noen som sitter på en gjennomsnittlig temperatur? Det gjelder da når du skrur det på det varmeste. Jeg er veldig glad i grønn te, og vet at denne ikke trenger vann som holder 100 grader celcius, men aller helst bør trekke i rundt 70 grader. Er det da mulig for meg å fylle tevannet rett fra springen?

Rundt 65 grader tror jeg er vanlig. Er det høyere øker risikoen for skolding.

 

Kan jo selvfølgelig sjekke med termometer. Virker som om det vil gi best svar på spørsmålet.Hvorfor skulle det ikke? Det er jo greit å ta kaldt vann direkte fra springen. Regner ikke med at det er noe problem i Norge.
Normalt sett er det ikke noe problem med å ta varmt vann direkte fra springen, men husk at vannet har ligget i en varm og god varmtvannstank en god stund, ypperlig for bakterier og slikt om det f.eks er for lav temperatur.minst 65 grader er det som er anbefallt for å bli kvitt de fleste bakterier, de fleste er stillit inn på 75-80 grader.

Nyere (1990+?) varmtvannstanker har ofte 95 grader celsius og en blandeventil på toppen som blander varmtvannet med kaldt slik at varmtvannet ut i rørene "bare" blir rundt 65 grader. Det gir mer volumkapasitet (målt i 65 graders vann) i forhold til fysisk størrelse enn de eldre modellene. Varmetapet øker i forhold til eldre tanker med samme fysiske volum, men blir det samme som eldre tanker med samme 65-gradersvann-volum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I det jeg har lest av relativitetsteorien, så snakker man om såkalte geosidics-baner, altså korteste vei mellom punkt A og B.

Det sies at når en satelitt går i bane rundt et større legeme, er det pga. at rumtiden blir krummet, slik at den retteste veien for satelitten å reise, faktisk blir i en bane rundt det største legemet.

 

Hvorfor snakker man likevel om gravitoner og deres negative momentum?

Lenke til kommentar

I det jeg har lest av relativitetsteorien, så snakker man om såkalte geosidics-baner, altså korteste vei mellom punkt A og B.

Det sies at når en satelitt går i bane rundt et større legeme, er det pga. at rumtiden blir krummet, slik at den retteste veien for satelitten å reise, faktisk blir i en bane rundt det største legemet.

 

Hvorfor snakker man likevel om gravitoner og deres negative momentum?

 

Jeg har tenkt litt på dette med gravitoner. Hvorfor kan ikke gravitonene like godt ha en positiv momentum, dvs., hvorfor kan ikke gravitasjon være en dytte-mekanisme like godt som en trekk-mekanisme?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Når jeg er innom noen tråder her inne på forumet så kan man jo se hvilke andre brukere som leser tråden.

Men noen ganger står det bare Facebook der, og du kan ikke klikke på den som om det var en bruker.

Hvordan har det seg til?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik i matematikken at hvis man får et tall med komma (,) 5, så skal det rundes oppover?

F.eks. 3,5=4

Det er jo like langt ned til 3,0.

Det er ikke bare fordi vi trenger en standard og kunne ikke like gjerne vært omvendt. Det er gjort for enkelhetsskyld. Straks siste desimal starter med 5, enten det er bare nuller etter, eller noe annet etter så runder man oppover. Hadde det vært omvendt måtte man sjekket de resterende desimalene og vurdert retningen på avrundingen ut i fra resten av desimalene (bare nuller eller noe annet). Nå slipper man den vurderingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...