Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei jeg skjønner fremdeles ikke utsagnet, hvordan skulle man feks skrive komplekse tall ved å bare bruke tall tatt fra pi?

 

Vel, det var der det stoppet for meg.

 

Slik jeg ser det vil pi inneholde alle mulige kombinasjoner, men ingen andre irrasjonale tall. Det kan riktignok inneholde deler av det, slik simen1 viste, men det er umulig at det kan inneholde hele.

 

Opprinnelsen til dette var et utsagn fra mattelæreren min om at pi inneholder "alt". Syntes selv det hørtes urimelig ut, så bestemte meg for å se nærmere på det. Får høre med han om hvilke roller han mener andre irrasjonale tall har i denne sammenhengen.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Om man fortsetter med å ekspandere desimalvidden til pi vil man nå enda opp med en rekke positive heltall, poenget med irrasjonelle tall er jo de ikke er "tellbare" slik at de ikke kan beskrives av denne rekken.

 

Man kan vel dermed si at man kan bruke strenger av tall tatt fra pi for å beskrive tall som er elment av den mengden som er andre positive heltall. Men det vil ikke være tilstrekkelig til å beskrive tall som er elementer av mengden med irrasjonelle tall.

Lenke til kommentar

Hvor varmt er vannet i springen? Er det noen som sitter på en gjennomsnittlig temperatur? Det gjelder da når du skrur det på det varmeste. Jeg er veldig glad i grønn te, og vet at denne ikke trenger vann som holder 100 grader celcius, men aller helst bør trekke i rundt 70 grader. Er det da mulig for meg å fylle tevannet rett fra springen?

Lenke til kommentar

Hvor varmt er vannet i springen? Er det noen som sitter på en gjennomsnittlig temperatur? Det gjelder da når du skrur det på det varmeste. Jeg er veldig glad i grønn te, og vet at denne ikke trenger vann som holder 100 grader celcius, men aller helst bør trekke i rundt 70 grader. Er det da mulig for meg å fylle tevannet rett fra springen?

Gå å se på varmtvannsbrederen din, det står der hvor varmt den varmer vannet til.

Du kan også stille inn temperaturen på den :)

 

edit: husk at temperaturen blir lavere når den går gjennom rørene.

Så om det står 70 på varmtvannsbrederen, så er det ikke sikkert du har 70 ut fra krana...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvor varmt er vannet i springen? Er det noen som sitter på en gjennomsnittlig temperatur? Det gjelder da når du skrur det på det varmeste. Jeg er veldig glad i grønn te, og vet at denne ikke trenger vann som holder 100 grader celcius, men aller helst bør trekke i rundt 70 grader. Er det da mulig for meg å fylle tevannet rett fra springen?

Om du har sånn termometer for kjøtt bør det være greit å måle i springen din. Kan evt. kjøpes billig på Bunnpris. Om du tenker på temperaturen på kaldtvann, altså som ikke har vært innom varmtvannstanken, tenker jeg det må være veldig forskjellig fra plass til plass.

 

Er det uansett ok å ta direkte varmt vann fra springen?

Lenke til kommentar

Kan jo selvfølgelig sjekke med termometer. Virker som om det vil gi best svar på spørsmålet.

 

Hvorfor skulle det ikke? Det er jo greit å ta kaldt vann direkte fra springen. Regner ikke med at det er noe problem i Norge.

Normalt sett er det ikke noe problem med å ta varmt vann direkte fra springen, men husk at vannet har ligget i en varm og god varmtvannstank en god stund, ypperlig for bakterier og slikt om det f.eks er for lav temperatur.

minst 65 grader er det som er anbefallt for å bli kvitt de fleste bakterier, de fleste er stillit inn på 75-80 grader.

Lenke til kommentar

Bedre ventilasjon på varme dager? Den ytterste er vel ofte bare dekket med myggnetting mens den innerste er solid.

Høres fornuftig ut det, har bare ikke sett at den innerste døra var solid, men du har nok rett.

 

 

Tipper det er for å få større ting gjennom dørene?

Tror du misforstod hva jeg mente. Mente to dører i en åpning som er like stor som åpningen til én dør. Ikke to dører på siden av hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...