Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Scenario: Solen forsvinner plutselig, i det ene øyeblikket er den der og i det neste er den bortevekk. Det vil ta ~8 minutter fra solen forsvinner til vi faktisk ser det, men hva med gravitasjonen? Vil jorden og alt annet som påvirkes av solens gravitasjon umiddelbart slutte å bli påvirket, eller har gravitasjonen også en slags "hastighet" som gjør at vi vil kjenne gravitasjonen fra solen også en liten stund etter at den er borte?

Lenke til kommentar

Scenario: Solen forsvinner plutselig, i det ene øyeblikket er den der og i det neste er den bortevekk. Det vil ta ~8 minutter fra solen forsvinner til vi faktisk ser det, men hva med gravitasjonen? Vil jorden og alt annet som påvirkes av solens gravitasjon umiddelbart slutte å bli påvirket, eller har gravitasjonen også en slags "hastighet" som gjør at vi vil kjenne gravitasjonen fra solen også en liten stund etter at den er borte?

Vi "kjenner" ikke gravitasjonen fra solen. Solen har ingenting å gjøre med tyngdekraften på overflaten av Jorden.

 

Men hadde jorden opphørt å eksistere, ville jorden og de andre planetene opphørt å gå i elliptiske baner og blitt slynget rett ut i det tomme rom.

 

EDIT: Jeg ser jeg misforsto spørsmålet ditt, men men. Uansett har jeg rett i den forstand at vi ikke vil merke stort når jorden slutter å gå i en elliptisk bane (annet enn at lyset fra solen forsvinner, og at nattehimmelen endrer seg noe).

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

 

 

Men hadde jorden opphørt å eksistere, ville jorden og de andre planetene opphørt å gå i elliptiske baner og blitt slynget rett ut i det tomme rom.

 

 

Det er dette jeg mener. Jeg snakker om at jorden som planet blir påvirket, ikke nødvendigvis at "vi" som i mennesker og dyr kjenner det direkte. Men dette er uansett ikke relevant for spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

 

 

Men hadde jorden opphørt å eksistere, ville jorden og de andre planetene opphørt å gå i elliptiske baner og blitt slynget rett ut i det tomme rom.

 

 

Det er dette jeg mener. Jeg snakker om at jorden som planet blir påvirket, ikke nødvendigvis at "vi" som i mennesker og dyr kjenner det direkte. Men dette er uansett ikke relevant for spørsmålet mitt.

 

Det vil være en forsinkelse på det også, som ved lyset.

 

AtW

Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det mulig at liv har oppstått fra "ikke-liv" flere ganger på jorda, og dermed at enkelte livsformer vi kjenner til i dag IKKE er i slekt? Eller har vi så god oversikt over hierarkiet at vi ser at alt kan spores ned til den samme stamcellen?

Helt umulig er det ikke. Foreløpig er det dog ikke funnet noen sånne livsformer. Kanskje livet oppstår hele tiden, men at det er sånn at nyere livsformer straks blir utkonkurrert av de livsformene som allerede finnes på stedet.

 

Vitenskapen om livets opprinnelse, abiogenesis, har foreløpig ikke avslørt hvordan slikt protoliv kan oppstå, men de har forlengst oppdaget at mange av de såkalte organiske molekylene som finnes i alle celler relativt enkelt kan oppstå fra livløs materie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis

Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det mulig at liv har oppstått fra "ikke-liv" flere ganger på jorda, og dermed at enkelte livsformer vi kjenner til i dag IKKE er i slekt? Eller har vi så god oversikt over hierarkiet at vi ser at alt kan spores ned til den samme stamcellen?

Helt umulig er det ikke. Foreløpig er det dog ikke funnet noen sånne livsformer. Kanskje livet oppstår hele tiden, men at det er sånn at nyere livsformer straks blir utkonkurrert av de livsformene som allerede finnes på stedet.

 

Hmm, ok. Det var ikke alt om abiogenesis som var så intuitivt lett å få tak i for en lekmann, merket jeg. Men det kan altså hende at f.eks skilpadder og primater (tilfeldig eksempel) stammer fra ulike forfedre, og at de tilhører to ulike slektstre? Vet du forresten om det finnes en oversiktlig internettside over hvordan man tror hierarkiet ser ut, der man kan se bevismateriale for hver forgrening?

Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det mulig at liv har oppstått fra "ikke-liv" flere ganger på jorda, og dermed at enkelte livsformer vi kjenner til i dag IKKE er i slekt? Eller har vi så god oversikt over hierarkiet at vi ser at alt kan spores ned til den samme stamcellen?

Helt umulig er det ikke. Foreløpig er det dog ikke funnet noen sånne livsformer. Kanskje livet oppstår hele tiden, men at det er sånn at nyere livsformer straks blir utkonkurrert av de livsformene som allerede finnes på stedet.

 

Hmm, ok. Det var ikke alt om abiogenesis som var så intuitivt lett å få tak i for en lekmann, merket jeg. Men det kan altså hende at f.eks skilpadder og primater (tilfeldig eksempel) stammer fra ulike forfedre, og at de tilhører to ulike slektstre? Vet du forresten om det finnes en oversiktlig internettside over hvordan man tror hierarkiet ser ut, der man kan se bevismateriale for hver forgrening?

Det ble funnet en ny type livsform på jorda for en liten stund siden.

http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/271934

Denne er antagelig utenfor vårt slektstre.

 

Så hvis dekkprodusenten hadde utviklet en bedre gummi, så kunne dekkene på fly hatt bedre veigrep og bremseeffekt om de fikk ha bilmønster?

Jeg tar sjansen på å si nei her.

Jo mer av gummien som har kontakt med bakken, jo bedre bremseegenskaper.

Grunnen til at man har det mønsteret man har i dekkene på bil er fordi de skal funke best under alle mulige forhold, f.eks regn, sørpe, is, jord, osv...

Det eneste flyene trenger å ta hensyn til er vann og snø/is.

På de vertikale stripene gjør at vannet har ett sted å forsvinne når gummien fortrenger vannet.

Hvordan de fungerer på snø og is er jeg usikker på, men tipper man behandler rullebanen for å få best mulig grep.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spørsmål: Er det mulig at liv har oppstått fra "ikke-liv" flere ganger på jorda, og dermed at enkelte livsformer vi kjenner til i dag IKKE er i slekt? Eller har vi så god oversikt over hierarkiet at vi ser at alt kan spores ned til den samme stamcellen?

Helt umulig er det ikke. Foreløpig er det dog ikke funnet noen sånne livsformer. Kanskje livet oppstår hele tiden, men at det er sånn at nyere livsformer straks blir utkonkurrert av de livsformene som allerede finnes på stedet.

Hmm, ok. Det var ikke alt om abiogenesis som var så intuitivt lett å få tak i for en lekmann, merket jeg. Men det kan altså hende at f.eks skilpadder og primater (tilfeldig eksempel) stammer fra ulike forfedre, og at de tilhører to ulike slektstre?

Neppe. Hvis nye uavhengige livsformer oppstår, så er det kun snakk om encellede organismer. Selv vi stammer opprinnelige fra encellede organismer, faktisk er vi i grunnleggende slekt med både dyr, bakterier, sopp og planter.

 

Det ble funnet en ny type livsform på jorda for en liten stund siden.

http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/271934

Denne er antagelig utenfor vårt slektstre.

Den neppe utenfor vårt slektstre, denne bakterien har bare tilpasset seg et fosforfattig habitat og funnet et annet grunnstoff som fungerer som erstatning for fosfor, nemlig arsen. Det eneste dette eksemplet viser er at det kan finnes liv selv steder der det meste av livet på Jorda ikke ville overlevd, livet ser ut som det kan velge de stoffene som fungerer der livet er. Det gjør at astrobiologene kan lete etter liv også på planeter som ikke ligner så voldsomt mye på Jorda, f.eks Saturn-månen Titan, som er dekt av et vannislag som har overflatestrukturer som tyder på at det finnes et hav av flytende vann under.

 

Det er forøvrig en annen bakterie som ble lansert som mulig utenomjordisk for noen år siden, nemlig den såkalte Conan-bakterien, som det ble hevdet at kunne stamme fra Mars. Men DNA-sekvensen er forholdsvis lik den som finnes i andre organismer på Jorda, så sannsynligheten for at dette er en fremmed livsform er ikke særlig stor.

http://www.forskning.no/artikler/2006/desember/1166709894.99

Lenke til kommentar

Kanskje også fordi når flyet lander så kjører det hovedsakelig rett fram, mens en bil pleier å svinge mye mer enn et fly i løpet av kjøreturen.

Mønsteret har kun med grep å gjøre, altså både svinging, akselerasjon og bremsing.

Med dårlig grep vil ingen av de fungere særlig bra.

Hvis man ser bort ifra en hel del praktiske problemer(høyt tyngdepunkt, ujevn hjul-plassering, osv), så vil flyet ha like bra sving-egenskaper som bremse-egenskaper, fordi begge deler er kun avhengig av grep.

Lenke til kommentar
Neppe. Hvis nye uavhengige livsformer oppstår, så er det kun snakk om encellede organismer. Selv vi stammer opprinnelige fra encellede organismer, faktisk er vi i grunnleggende slekt med både dyr, bakterier, sopp og planter.

 

Ja, det skjønner jeg selvsagt. Det jeg mener er om det er mulig at, for millioner av år siden, det oppstod livsformer uavhengig av hverandre, og at disse livsformene har evolvert uavhengig av hverandre. Med andre ord, at mennesker og f.eks skilpadder ikke har noen felles slektning uansett hvor langt tilbake vi går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...