Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir en hval sett på som et pattedyr?

Fordi hvaler er pattedyr. De har en regulert kroppstemperatur, de puster med lunger, føder levende unger som dier sin mors melkevorter (patter) de første månedene av livet. Og fordi hvalenes nærmeste slektninger i dyreriket genetisk sett er flodhester, som også er pattedyr.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til ;)

 

jeg har en sånn liten rund greie med et slags stoff i den og en liten rund metall greie som jeg kan "knekke".

Når jeg legger den i kokende vann, da blir dette stoffet i den helt flytende, men når jeg trykker på den lille metall greia når jeg har tatt den ut av vannet,så går det flytende tilbake til et fast stoff. og den holder seg varm i 30 min.

 

Litt dårlig forklart, men håper dere forstår ;)

 

Hva gjør den metall greia når jeg trykker på den?

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til ;)

 

jeg har en sånn liten rund greie med et slags stoff i den og en liten rund metall greie som jeg kan "knekke".

Når jeg legger den i kokende vann, da blir dette stoffet i den helt flytende, men når jeg trykker på den lille metall greia når jeg har tatt den ut av vannet,så går det flytende tilbake til et fast stoff. og den holder seg varm i 30 min.

 

Litt dårlig forklart, men håper dere forstår ;)

 

Hva gjør den metall greia når jeg trykker på den?

En varmepute med en eksoterm reaksjon som igangsettes av en støt fra en liten metallknapp du trykker på?

 

En eksoterm reaksjon er en reaksjon som gir fra seg energi til omgivelsene. Tingen er at selv om reaksjonen går av seg selv, så trenger den mer energi for å starte. Støten/slaget fra metallknappen som bøyes setter i gang reaksjonen.

 

Sammenlign det med et telys. Et telys brenner, og skaper nok energi for å holde seg selv gående og tilføre omgivelsene overskuddsenergi. Men du trenger en fyrstikk for å starte reaksjonen.

Metallknappen er som fyrstikken, tilførsel av energi som starter reaksjonen.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til ;)

 

jeg har en sånn liten rund greie med et slags stoff i den og en liten rund metall greie som jeg kan "knekke".

Når jeg legger den i kokende vann, da blir dette stoffet i den helt flytende, men når jeg trykker på den lille metall greia når jeg har tatt den ut av vannet,så går det flytende tilbake til et fast stoff. og den holder seg varm i 30 min.

 

Litt dårlig forklart, men håper dere forstår ;)

 

Hva gjør den metall greia når jeg trykker på den?

En varmepute med en eksoterm reaksjon som igangsettes av en støt fra en liten metallknapp du trykker på?

 

En eksoterm reaksjon er en reaksjon som gir fra seg energi til omgivelsene. Tingen er at selv om reaksjonen går av seg selv, så trenger den mer energi for å starte. Støten/slaget fra metallknappen som bøyes setter i gang reaksjonen.

 

Sammenlign det med et telys. Et telys brenner, og skaper nok energi for å holde seg selv gående og tilføre omgivelsene overskuddsenergi. Men du trenger en fyrstikk for å starte reaksjonen.

Metallknappen er som fyrstikken, tilførsel av energi som starter reaksjonen.

okei :-), men vet du hva selve reaksjonen er?

Lenke til kommentar

2. Er det mulig å utvinne olje fra havbunnen når dybden er opp mot 2000 meter? Hva slags teknikk blir brukt til boring av olje på steder der det er skikkelig dypt, og er det ikke vanskelig å beskytte seg mot eventuelle uhell?

Ser ut til at en rigg i Mexicogolfen er dypest pr. i dag med nesten 2500 m vanndybde. Kjenner ikke til metodene som blir brukt på slikt dyp, men finner kanskje mer informasjon her:

 

http://www.shell.com/home/content/aboutshell/our_strategy/major_projects_2/perdido/overview/

 

 

redigert: "the world’s deepest direct vertical access spar," dette tyder på at det kan finnes andre oljefelt som ligger enda dypere, men som bruker andre teknikker for å komme så dypt.

Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempe! :)

 

Står alt om det her, fortsettelsen på samme artikkel:

http://www.shell.com/home/content/aboutshell/our_strategy/major_projects_2/perdido/unlocking_energy/

 

Interessant lesing!

 

EDIT:

 

Perdido fast facts:

 

One day’s production from Perdido is equivalent to the energy needed to fuel 500 cars for 15 years

First commercial production from the Lower Tertiary reservoir in the Gulf of Mexico

First Gulf of Mexico full host subsea separation and boosting removes about 2,000 psi of backpressure from the wells

First spar wet tree Direct Vertical Access (DVA) wells in water more than two kilometers (1.2 miles) deep

The project achieved 10-million hours without a lost time injury

Located 320 kilometres (200 miles) from the Texas coast in Alaminos Canyon Block 857

The Great White field represents about 80% of Perdido’s total estimated production

Perdido’s project life is expected to be about 20 years

Construction of the Perdido host spar began in late 2006

Topsides were mated with the spar in a single lift in early 2009

Endret av Sheogorath
Lenke til kommentar

Jeg sitter å spiser kveldsmat og kom til å tenke på forskjellen mellom knekkebrød og brød. Hvor mange knekkebrød må man spise for å få tilsvarende mengde næring som med en skive ferskt brød?

 

Tipper at det er omtrent det samme. Hvis du fjerner alt vannet fra brødskiva, vil det nok ha like mye næring i forhold til masse.

 

Jeg har nemlig hørt at det går to knekkebrød pr. ferskbrød-skive. Kilde på denne plz, Khaffner?

Lenke til kommentar

Jeg sitter å spiser kveldsmat og kom til å tenke på forskjellen mellom knekkebrød og brød. Hvor mange knekkebrød må man spise for å få tilsvarende mengde næring som med en skive ferskt brød?

 

Tipper at det er omtrent det samme. Hvis du fjerner alt vannet fra brødskiva, vil det nok ha like mye næring i forhold til masse.

 

Jeg har nemlig hørt at det går to knekkebrød pr. ferskbrød-skive. Kilde på denne plz, Khaffner?

 

Har ingen kilde, det var bare antakelse. Du la kanskje merke til ord som "tipper", "omtrent" og "nok"? whistle.gif

 

Men hvis et knekkebrød og en brødskive har samme massetetthet, vekt, fiberinnhold og kornsort, antar jeg det ikke er store forskjellen.

Lenke til kommentar

Nja, havner vel i grenseland her. For eksempel de som er først ute med å dele nye musikkalbum har jo som regel kjøpt albumet, det gir dem ikke rett til å kopiere det og dele det ut til andre av den grunn.

I Norge har det vel vært "greit" å ta sikkerihetskopi for eget bruk, samt at om jeg husker riktig så var det også "greit" å dele f.eks sanger man har betalt for med venner. Så akkurat i tilfellet med én kopi av en film kan det gå greit, men kopierer du opp og 20 kopier for å stå på et gatehjørne og dele det ut til fremmede så hjelper det nok lite om du har betalt for det originale innholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...