Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å lage stemmen til et piano er vel ganske vanskelig?

 

Kan tenke meg at det å sitte inne i pianoet og etterligne pianolydenene heller ikke er spesielt lett. Eller behagelig. Krever nok lang trening både for å lage piano stemmene, og å sitte inne i pianoet. Selvfølgelig også lage riktig note når personen trykker på strengene...

 

"Snedig spørsmål"

 

Hvilke butikker får holde åpen på søndager, og hvilke butikker får holde oppe på søndagene før jul. Og hvorfor er egentlig butikkene stengt på søndager?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan man forklare mobbing på evolusjons nivå? Hvilken nyttig funksjon har det?

 

Mobberen eliminerer potensielle konkurrenter?

 

Selv om alle menneskelige egenskaper kan forklares evolusjonært, betyr ikke det at all menneskelig aktivitet er/har vært egnet til å spre våre gener.

Sosiale fenomen som mobbing kan ha hjulpet våre forfedre til å sende sine gener videre, men det kan også være et biprodukt av 'egnede' egenskaper som feks gruppetilhørighet.

 

På den annen side: I hvor stor grad er mobbing et resultat av genetikk? De sosiale omgivelsene har jo helt klart en stor rolle å spille. Vi mennesker har uten tvil en latent evne til mobbing, men hvis vi hadde levet i et samfunn der mobbing var svært uvanlig (Hvis et slikt samfunn er mulig) ville kanskje spørsmålet virket fjernere.

De fleste dyr jeg kjenner har evne til mobbing og konkurranse.  Uansett hva eventuelle fagevolusjonister måtte mene er jeg enig i mokkos hypotese. Noe jeg også har tenkt ut, mest sannsynlig er det slik at ved eliminere de som er litt annerledes unngår man konkurranse fra en annen gruppe som er ganske lik en selv. I grenseområdene og overlappingsområdene blir det konkurranse om ressurser. Det kan man unngå ved å mobbe ut de som er annerledes slik at de ikke får noen god start, og mobbingen blandt enkelte dyr er ganske grusom, man risikerer å bli helt alene og ikke ha sjanse til å klare seg. Enkelte dyr går også så langt at de dreper de som er annerledes og i noen tilfelle blir det også kannibalisme. Ellers har selvfølgelig evolusjonen ingen hensikt eller mening med det hele. Det er bare slik og det fungerer. 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Hvorfor er såkalt Lucid Dreaming så lite forsket på, eller har lite/ingen oppmerksomhet i media? Sett fra mitt ståsted har jeg selv opplevd det, opptil flere ganger, og det er helt utrolig gøyt å kunne skape sin egen drøm sin egen verden der man kan leve ut sine villeste/våteste drømmer. :new_woot:

 

Skulle gjerne hatt muligheten til å kunne oppleve dette oftere :tease:

 

Hvordan har du fått til det :D ? Er ikke det en risiko i det?

 

Har vært litt sånn at når man drømmer så vet man plutselig at man drømmer, og da gjelder det å ikke bli alt for opprømt for da våkner man :p har opplevd dette flere ganger.

 

Men i selve drømmen kan det noen ganger virke litt for merkelig at det kan være virkelig, og da spør man seg selv, er dette en drøm? Og da kan du prøve å teste det ved å prøve å "summone" hva det enn måte være, også plutselig dukker det opp. Det hele er ufattelig tøft, synest synd på de som ikke har opplevd det i det hele tatt.

 

Har tenkt å skrive slik drømmedagbok selv, og da må man begynne å skrive hva du drømte om rett etter du våknet, for etter hvert så glemmer man mer og mer. Noen forskere mener allerede etter 10 minutter så har du glemt 90% av handlingen i drømmen din. Etter hvert vil drømmene dine bli klarere og du vil huske mer og oppleve flere lucide drømmer

Lenke til kommentar

Når menneskeøyne eller dyr å for den saken skyld filmes med kamera satt på night vision, hvorfor er pupilen knall hvit?

 

Mener det er IR lyse som brukes på "Night shot" kameraer som reflekteres av pupillen, og siden kameraet tar opp i svart hvit og det er ekstra lyssensitivt så vil pupillene bli hvite.

 

(Ikke fakta, bare jeg som sier det jeg er bra sikkert på at stemmer)

Lenke til kommentar

Jeg sitter å spiser kveldsmat og kom til å tenke på forskjellen mellom knekkebrød og brød. Hvor mange knekkebrød må man spise for å få tilsvarende mengde næring som med en skive ferskt brød?

 

Tipper at det er omtrent det samme. Hvis du fjerner alt vannet fra brødskiva, vil det nok ha like mye næring i forhold til masse.

Lenke til kommentar

Å lage stemmen til et piano er vel ganske vanskelig?

 

Kan tenke meg at det å sitte inne i pianoet og etterligne pianolydenene heller ikke er spesielt lett. Eller behagelig. Krever nok lang trening både for å lage piano stemmene, og å sitte inne i pianoet. Selvfølgelig også lage riktig note når personen trykker på strengene...

 

Jeg føler at ordet "Hæ?" kommer i rett bruk her...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler at ordet "Hæ?" kommer i rett bruk her...

Det er nok et litt dårlig forsøk på sarkasme. :)

 

Fant følgende på hjemmesiden til "Norges Pianostemmer og Teknikerforening" (sic):

 

"De to hovedgrunnene til at pianostemming er blitt en profesjon er for det første at det må foretas en temperering, noe som krever spesiell innsikt og øvelse, og for det andre trengs det et øvet håndlag med verktøy, nagler og strenger for å få stemmingen til å holde.

 

Grunnen til at pianoer og flygler må tempereres er måten det musikalske tone og klangsystemet vårt er definert og fundert på. Allerede i antikken ble det av Phytagoras konstatert, da han gjennom praktiske og teoretiske forsøk prøvde å komme fram til en matematisk kartlegging og systematisering av musikken, - at det oppstår uregelmessigheter når man vil ha renstemte intervaller i kombinasjon med renstemte oktaver. I dag er vanligvis den likesvevende tempererte stemming, der oktaven deles i 12 like store halvtoneskritt, den som blir foretrukket og praktisert. Ingen intervaller er helt renstemt. Det såkalte phytagoreske komma og forskjellen på store og små halvtoneskritt er utlignet. For at man skal kunne spille like godt i alle tonearter blir dette ansett for et akseptabelt kompromiss.

 

For å imøtekomme kravene til stadig kraftigere, rikere og mer dynamisk klang har pianoer og flygler utviklet seg til å bli tunge konstruksjoner som kan tåle et samlet strengespenn på ca. 18 – 20 tonn. Mye av utfordringen for en pianostemmer er å balansere denne energien slik at stemmingen holder seg over lengre tid og at den tåler strekt spill."

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Har søkt på nettet, men tror jeg er en elendig søker, så 2 spørsmål:

 

1. Hvor mange % av Norges årlige inntekter kommer fra salg av olje, hvor mye fra gass, og hvor mye for kull? Jeg trenger altså å vite for hver enkelte faktor. Forskjellige nettsider nevner bare "fossilt brennstoff".

2. Er det mulig å utvinne olje fra havbunnen når dybden er opp mot 2000 meter? Hva slags teknikk blir brukt til boring av olje på steder der det er skikkelig dypt, og er det ikke vanskelig å beskytte seg mot eventuelle uhell?

 

Sorry hvis det er litt rotete :)

Lenke til kommentar
1. Hvor mange % av Norges årlige inntekter kommer fra salg av olje, hvor mye fra gass, og hvor mye for kull? Jeg trenger altså å vite for hver enkelte faktor. Forskjellige nettsider nevner bare "fossilt brennstoff".

SSB (Statistisk sentralbyrå) har diverse tabeller og oversikter om både det ene og det andre i Norge, f.eks en tabell over eksportvarer:

http://www.ssb.no/emner/09/05/uhaar/tab-11.html

 

Søk på ssb.no, så finner du nok nesten alt du lurer på. En annen måte er å sende en epost til olje- og energidepartementet og få svarene direkte. Hva som er kjappest og greiest finner du nok ut av.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Takker så mye for raskt svar :) Trodde kull var "større" enn det.

 

Tenker at det blir vanskelig for folk som ikke jobber med olje å svare på spørsmål 2, så får vel vurdere å sende et spørsmål til energidepartementet og se om de er behjelpelige, eller eventuelt leie en bok som kan fortelle noe om dette.

 

Det er ikke helt min nisje, så det er litt halvspekulasjon, men man kommer jo st stykke ned med oljeboring, vet ikke om man kan nå 2000 meter i dag, men jeg tipper teknologien ihvertfall ikke er langt unna. Det medfører jo ihvertfall økt vanskelighet når det er så dypt, ingen mennesker kan i praksis jobbe på det dypet, så man er nødt til å bruke fjernstyrte kjøretøy uansett. Jeg vet dog ikke hvor mye det har å si i praksis. Har inntrykk av at det stort sett brukes uansett. I tillegg må jo utstyret der nede tåle mer. Jeg ville tro en BOP er omtrent like sikekr selv om det er dypt vann? Ellers brukes det vel ikke så veldig mye annerledes teknikk mtp på selve boringen vil jeg tro, er jo stort sett rør som kobles sammen :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ideen med oljeboring på en såpass stor dybde virker bare enormt risikabelt. Hvis en lekkasje først skjer der nede, lurer jeg på hvordan dette kan fikses :/ Er dog vanskelig å ordlegge meg på dette temaet, da jeg har absolutt null peiling på hvordan dette foregår :p Får sende inn et spørsmål og håpe på svar :)

 

Den Navnestatistikken var litt morsom :D

 

 

Du søkte på mannsnavnet: Kåre Bård

Det er 11415 menn som har Kåre som første fornavn.

Det er 5 menn som har Kåre Bård som fornavn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...