Munty Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hvorfor bølger vann som renner nedover gata når det har regnet eller snø smelter? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Med "finnes" så mener jeg om orbitalene eksisterer i virkeligheten, eller om de bare er matematiske modeller som beskriver det som skjer. Det kan jo tenkes at den fysiske mekanismen er annerledes enn det vi vet i dag. Jeg tror orbitaler er målt/bevist på ett eller annet vis uten at jeg finner noen kilder i farta. Orbitalene er nok bare "skyer" med sannsynlige steder for elektronene, og elektronene påvirker nok hverandre sånn at et elektron ikke er hvor som helst i sin sky/orbital til en hver tid. Det er nok et sirlig komplekst matematisk system de beveger seg etter. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Å se bilder på en skjerm i ekstremt rask rekkefølge, for å registrere bildene, og dermed huske dem. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer, hva er grunnen? Det er en TV-serie liksom, og selv om metoden kan forklares grunnleggende, er de noe som hindrer oss i å gjennomføre dette. Hvordan begrenses informasjonen vi lagrer? Jeg skjønner ikke helt hva du mener ikke fungerer? Folk kan ekstrhere informajdon fra bilder som vises i kort tid, også om de er etter hverandre. Hva mener du med at det ikke fungerer? At vi vanligvis ikke lagrer masse unødvendig informasjon om bilder vi ser? Informasjonen begrenses jo av hjernen, som foretar en "vurdering" av hva som bør lagres, og ikke minst i hvor lang tid. AtW Hvorfor ikke se pilotavsnittet av chuck? Slik intersectet fungererer i chuck, så ser han på en lang rekke med bilder i veldig raskt tempo (flere bilder i sekundet). I hvert eneste bilde er det lagret forholdsvis store mengder data, f.eks en bilde av en blomst kan inneholde data om spioner, eller forskjellige operasjoner som har blitt utført osv. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er jo forholdsvis urealistisk at noe sånt skal fungere, fordi det å skjule informasjon i et bilde, gjør at sanseinntrykket blir veldig lite, om bilde ikke fungerer på en spesiell måte. Da begynner vi å snakke om ting som faktisk bare går an på TV. På den annen side, kunne vi vist bilder direkte som hjernen klarer å knytte til andre ting, du ser et bilde av en postkasse med et navn på, og så husker du navnet. Hvis man kan klare å fremstille informasjon på denne måten, raskt nok, kan vi jo gå gjennom medisinstudie på 20 minutter, dette må selvsagt repeteres ofte slik at det går over i langtidsminne, men potensielt kan dette fungere. Mitt spørsmål er da, hvorfor fungerer det ikke? Hva har vi ikke fått til ennå? Hadde dette vært gjennomførbart, ville vel noen ha prøvd for lenge siden. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Så vidt jeg husker fra forklaringene ligger informasjonen "kryptert" inn i bildene, med en biometrisk kryptering som hjernen klarer å dekryptere og hente ut dataene fra. Men det begynner å bli noen sesonger siden de forklarte det grundig, men tror det var hele prinsippet. Men det er nok science fiction, foreløpig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er jo i såfall to froskjellige problemstillinger 1. Hvorfor kan man ikke "kryptere" informasjon i bilder lettere 2. Hvorfor er det begrensinger i hvor raskt og hovr mye informasjon vi kan huske over lengre sikt? Det er jo ingen spesielle ting med å se på bilder som tilsier at man klarer å innhente samme informasjon raskere enn ved å feks lese tekst. AtW Lenke til kommentar
betaomega Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Orbitalene er nok bare "skyer" med sannsynlige steder for elektronene En sky laget av en sannsynlighetsfordeling? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Det er litt av greia. Hjernen husker i bilder, så det å knytte ting opp til bilder, gjør det lettere å huske. Det tar for lang tid å oppfatte teksten, men et bilde kan registreres, og hvis det påvirker deg kraftig nok, husker du det. Det gjør ikke tekst. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En sky laget av en sannsynlighetsfordeling? ja Lenke til kommentar
betaomega Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En sky laget av en sannsynlighetsfordeling? ja Nei, det går ikke! Skyen består av ett eller to elektroner. Disse elektronene kan oppholde seg på bestemte steder som følger en sannsynlighetsfordeling. Hva som forårsaker sannsynlighetsfordelingen vet vi ikke. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Til seksjon 2 av innkallingen min til forsvaret idag. Og har ett spm, var det verdt det? 1 år av livet ditt i skogen og delt med andre menn? Var det virkelig verdt det? Når du svarer vil jeg helt også at du inkluderer hvilke seksjon av forsvaret du var plassert i. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Til seksjon 2 av innkallingen min til forsvaret idag. Og har ett spm, var det verdt det? 1 år av livet ditt i skogen og delt med andre menn? Var det virkelig verdt det? Når du svarer vil jeg helt også at du inkluderer hvilke seksjon av forsvaret du var plassert i. Jepp! Kunne egentlig ønsket jeg hadde kunne søke jobb på det jeg drev med(resepsjonist på Briggen ved Haakonsvern) Og hvor har du hentet "1 år i skogen" fra? Jeg var på Vatne-leiren(ved Madla i stavanger) i 7 uker, og sov kanskje 3-4 døgn ute i skogen men hadde det knallgøy fordeom. Etter 7 uker, blir det straks kjekkere siden du da blir sendt til det du har søkt på. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg har også fått «ja» til sesjon del 2 (92-kull her), men jeg vet ikke om jeg vil, rett og slett. Jeg tror kanskje ikke jeg klarer å forholde meg til de fysiske kravene som forventes. Samtidig har jeg litt lyst, men et helt år er litt overkill føler jeg. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Er forøvrig nok av tråder rundt dette her. Og ikke forvent noen vettuge svar; De som har vært i forsvaret vil på ingen måte innrømme for seg selv at de har kastet bort et år selv om det kan være faktum. Mens de som ikke har vært der ikke vet hva de har gått glipp av. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Du trenger ikke å være trent for å joine armyen. Jeg hadde normal bmi men ingen muskler, og det var flere i min tropp sim var ganske så store, og de kom seg gjennom i live de også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En reklame lover 10 nummer av Donald for 199 kroner. Bare send SMS "donald" til 2340. Jeg gjorde det på inpuls. Ett millisekund senere fikk jeg en SMS som sa at bestillingen var bekreftet på følgende navn og adresse. Og den stemte. Hvordan vet Donald hvilken adresse som følger med mobilnummeret mitt? Jeg trodde de ville ringe meg for å få adressen. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nei, det går ikke! Skyen består av ett eller to elektroner. Disse elektronene kan oppholde seg på bestemte steder som følger en sannsynlighetsfordeling. Hva som forårsaker sannsynlighetsfordelingen vet vi ikke. Skyen består vel strengt tatt av n antall elektroner som fordeles på m antall lag, men vi er kun interesserte i de som er tilgjengelige for å enten inngå i bindinger eller spaltes av gjennom en elektronoverføring (f.eks 1s2 2s1 for Li, hvor det kun er det ene elektronet i 2s som i første rekke vil være "aktivt"). Under er 2s-orbitalet avbildet (blått), legg merke til at 1s ligger innfelt i rødt. Samtlige orbitaler (enten molekyl eller atom) kan sees på som et resultat av at vi har plottet samtlige mulige posisjoner i Euklidsk 3-rom hvor elektronene kan oppholde seg. Denne sannsynlighetsfordelingen er vel et resultat av de ulike bølgeligningene som følger de diskrete energinivåene som elektronene innehar. PS: Det skal nevnes at det er lenge siden jeg har hatt om dette. Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En reklame lover 10 nummer av Donald for 199 kroner. Bare send SMS "donald" til 2340. Jeg gjorde det på inpuls. Ett millisekund senere fikk jeg en SMS som sa at bestillingen var bekreftet på følgende navn og adresse. Og den stemte. Hvordan vet Donald hvilken adresse som følger med mobilnummeret mitt? Jeg trodde de ville ringe meg for å få adressen. Gule sider. Lenke til kommentar
Razorlight Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) En reklame lover 10 nummer av Donald for 199 kroner. Bare send SMS "donald" til 2340. Jeg gjorde det på inpuls. Ett millisekund senere fikk jeg en SMS som sa at bestillingen var bekreftet på følgende navn og adresse. Og den stemte. Hvordan vet Donald hvilken adresse som følger med mobilnummeret mitt? Jeg trodde de ville ringe meg for å få adressen. Gule sider. Jeg gjorde akkurat det samme, bare med Billy. Var bare ei tekstmelding unna 36(?) utgaver av Billy og 699,- mindre i lommeboka. Endret 10. desember 2010 av dreaMz Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Hvorfor er det sånn at når jeg føler at det kommer en nys, så ser jeg på sola eller noe lyst, Hva gjør lyset som får meg til å nyse? Endret 10. desember 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå