Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg dusjet og så at dusjforhenget tiltrekkes av meg. Hvorfor?

Det er et eksempel på såkalt aerodynamisk løft: Dusjspruten drar med seg lufta innenfor dusjforhenget slik at det oppstår en (nedoverrettet) vind på innsiden av dusjforhenget. Den økte farten på lufta gir et aerodynamisk sug på innsiden av forhenget av samme type som løfter flyvinger opp i lufta og drar seilbåter over vannet, fordi den raskere luftstrømmen på oversiden av flyvingen og på innsiden av dusjforhenget gir et undertrykk.

Hold et papirark i den ene kanten, hold kanten horisontalt litt foran munnen din og blås på oversiden av det så vil du se at bakkanten løfter seg, dess kraftigere du blåser dess mer retter papiret seg ut, dette er samme effekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lift_(force)

Karman_trefftz.gif

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er forklaringen SeaLion. Hvis man f.eks dusjer i et badekar som står i en nisje så har man et ganske bredt forheng. Har man den halvdelen av forhenget som er ved andre enden av badekaret åpent, så får man ikke noe særlig dragsug av forhenget inn mot dusjen.

Forklaringen skal vist være at damp (H2O gassform, ikke de synlige hvite tåkeskyene) er lettere enn luft. Den lette gassen utgjør en såpass stor andel av totalt lufttrykk at det skaper et svakt sug mot nederste del av forhenget. Dersom man i eksemplet over har halve forhenget åpent vil man føle en svak kjølig vind inn mot bena og opp langs kroppen. Det er tørrere og kjøligere luft som trekkes inn og blir fuktet og varmet slik at den stiger opp.

Legg også merke til at suget i forhenget avtar etter hvert som baderommet blir mettet på fukt. (speilet dugger ned). Det betyr at lufta nærmer seg like fuktig i hele rommet. Hadde det vært "vingeeffekten" ville trekket vært like kraftig når rommet ble mettet med fuktighet.

Lenke til kommentar

Menneskerettighetene påpeker blant annet at alle mennesker har rett til liv og frihet.

Hvorfor er det at et rettferdig rettsvesen dømmer en person til døden et brudd mot menneskerettighetene når det ikke er et brudd på disse når et rettferdig rettsvesen dømmer en person til fengselsstraff (dvs. fangenskap, ufrihet, etc.)?

Årsaken til at jeg spør er at jeg nesten ble skjelt ut av læreren bare for å lufte denne tanken under en samf.fagtime for to år siden, under en diskusjon vi hadde i klassen. Fikk aldri noen oppklaring.

Selv er jeg imot dødsdom, om noen lurte.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Har du mer informasjon om lumosity slik at det blir lettere å hjelpe deg? Vil ikke registrere meg eller bruke for lang tid på det nå.

Uansett: For logisk tenking kan jeg anbefale Griddlers, som er en form for tenkespill der man skal fylle et brett med farger utifra hint. Finnes forskjellige versjoner med trekanter osv., så alt fra helt basic til veldig avansert.

http://www.griddlers.net/griddlers/-/griddlers/102412

En jeg har laget, der figuren ender opp med å bli Homer Simpson pluss litt annet. :)

Lenke til kommentar
Hvor gammel må en bil være for at den blir sett på som en veteranbil og er det slik at de er skattefrier? Hva slags skatter er det du liksom slipper?

• Som Flimzes nevnte så er 30 år grensen for at et motorkjøretøy (motorsykkel/bil/buss etc) blir ansett som veterankjøretøy.

• Veterankjøretøy får lavere årsavgift, som for elbiler betaler man kun trafikkskadeforsikringsandelen av årsavgiften. Dette er under firehundre kroner.

• Mange forsikringsselskap tilbyr gunstig veteranforsikring. I de fleste tilfellene er dette full kaskoforsikring med en begrenset årlig kjørelengde på f.eks 6000 km. For å få veteranforsikring kreves det dog at man har et annet helårs brukskjøretøy (trøsykkel holder ikke). Veteranforsikring koster under tusenlappen i året.

• Veterankjøretøy skal sjekkes på EU-kontroll hvert andre år som de fleste andre kjøretøy. Kjøretøy registrert før 1/1-1960 er dog fritatt for EU-kontroll.

• Ved import bortfaller importavgiftene bortsett fra et standardbeløp som for tiden er på under totusen kroner. Det er altså ingen vektavgift, motorvolumavgift, effektavgift eller CO2-avgift for å importere veteranbiler, og det koster det samme å importere en 30 år gammel Rolls Royce som å importere en 90 år gammel T-Ford. Bortsett fra momsen på importverdien, som man ikke slipper unna.

Lenke til kommentar

Så noe som er mer søkt, dette er forbeholdt dem som har sett Chuck. Er det mulig å lage en Intersect, sånn prinsipielt?

Det er kjent at hjernen "lagrer" informasjon i bilder, og hvis sanseinntrykket er sterkt nok, husker vi bilde. Det er heller ingen begrensning på hvor mye informasjon vi registrerer, vi husker det bare ikke alltid, fordi sanseinntrykket er for svakt. Så, gitt at bildene har et kraftig nok sanseinntrykk, kan vi tilegne oss informasjon på Intersect vis?

Lenke til kommentar

Så noe som er mer søkt, dette er forbeholdt dem som har sett Chuck. Er det mulig å lage en Intersect, sånn prinsipielt?

Det er kjent at hjernen "lagrer" informasjon i bilder, og hvis sanseinntrykket er sterkt nok, husker vi bilde. Det er heller ingen begrensning på hvor mye informasjon vi registrerer, vi husker det bare ikke alltid, fordi sanseinntrykket er for svakt. Så, gitt at bildene har et kraftig nok sanseinntrykk, kan vi tilegne oss informasjon på Intersect vis?

Jo, det er begrensinger på hvor mye informasjon vi lagrer. Og hva mener du med å tilegne seg informasjon på "intersect vis"?

AtW

Lenke til kommentar

Å se bilder på en skjerm i ekstremt rask rekkefølge, for å registrere bildene, og dermed huske dem. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer, hva er grunnen? Det er en TV-serie liksom, og selv om metoden kan forklares grunnleggende, er de noe som hindrer oss i å gjennomføre dette.

Hvordan begrenses informasjonen vi lagrer?

Lenke til kommentar

Jeg dusjet og så at dusjforhenget tiltrekkes av meg. Hvorfor?

- Dette spørsmålet har vært mye diskutert blant fysikere, og har faktisk blitt tatt alvorlig nok til at en professor ved universitetet i Massachusetts i USA, David Schmidt, forsket frem en forklaring i 2001.

- Det er to grunner til at dusjforhenget klenger seg klamt og ubehagelig

inntil deg om morgenen. Den ene er at dusjen du står inne i fungerer som en pipe, akkurat som den som frakter røyken bort fra en vanlig stuepeis. Det varme vannet varmer også opp luften inne i dusjen, og denne begynner å stige opp og ut over forhenget.

- Ny luft trekkes inn nede ved bena (har du lagt merke til at det ofte er kaldere nederst på kroppen enn øverst når du dusjer?), og dette får forhenget til å snike seg innover. Dette kalles rett og slett «pipe-effekten».

- Men - hadde dette vært alt, kunne vi jo bare dusjet i kaldt vann og så vært kvitt problemet. Dessverre er det en årsak til, som går under navnet Bernoulli-effekten. Vanndråpene som faller i dusjen dytter også på luften akkurat der hvor dusjstrålen går, og får denne til å bevege seg med strålen. Professor Schmidt viste at dette laget en liten virvelvind inne i dusjen.

- Når luften inne i dusjen går rundt på denne måten gjør det også at trykket inni blir lavere enn utenfor, og dermed trekkes forhenget enda mer inn mot deg. For å se denne virvelvinden foreslår han at du kan sette dusjen på med en krafig sprut med så lite spredning som mulig, og så selv så utenfor dusjen og blåse røyk inn. Da vil røyken følge denne virvelen rundt og rundt i dusjen.

Kilde

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å se bilder på en skjerm i ekstremt rask rekkefølge, for å registrere bildene, og dermed huske dem. Det er jo en grunn til at det ikke fungerer, hva er grunnen? Det er en TV-serie liksom, og selv om metoden kan forklares grunnleggende, er de noe som hindrer oss i å gjennomføre dette.

Hvordan begrenses informasjonen vi lagrer?

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ikke fungerer? Folk kan ekstrhere informajdon fra bilder som vises i kort tid, også om de er etter hverandre. Hva mener du med at det ikke fungerer? At vi vanligvis ikke lagrer masse unødvendig informasjon om bilder vi ser? Informasjonen begrenses jo av hjernen, som foretar en "vurdering" av hva som bør lagres, og ikke minst i hvor lang tid.

AtW

Lenke til kommentar

Finnes atomorbitaler, eller er det bare modeller?

Uttales sp3 s-p-cubed eller s-p-three?

Sistnevnte er den varianten som iallfall brukes på norsk (ess-pe-tre). Om de finnes? Jeg mener at de må sees på som en matematisk modell, siden orbitaler egentlig er løsninger av Schrödingerligningen, som igjen er en rent matematisk beskrivelse av elektronene.

Lenke til kommentar

Har du mer informasjon om lumosity slik at det blir lettere å hjelpe deg? Vil ikke registrere meg eller bruke for lang tid på det nå.

Uansett: For logisk tenking kan jeg anbefale Griddlers, som er en form for tenkespill der man skal fylle et brett med farger utifra hint. Finnes forskjellige versjoner med trekanter osv., så alt fra helt basic til veldig avansert.

http://www.griddlers.net/griddlers/-/griddlers/102412

En jeg har laget, der figuren ender opp med å bli Homer Simpson pluss litt annet. :)

Lumosity er utrolig bra. Der skal du gjøre daglige sesjoner som tar deg igjennom flere spill som trener forskjellige egenskaper ved hjernen. Du får også se fremgangen din, og resultatet ditt sammenlignet med andre brukere, samt venner. Stor variasjon i spill og slikt og. Man kan også velge treningsprogrammer basert på hva du vil bli bedre i, inkludert et for at du skal yte bedre på skolen. Det er en god del mer å nevne og, men du skjønner poenget. Noe lignende ville vært ideelt, men jeg krever ikke et så bra opplegg i det hele tatt.

Men jeg bare tenker at det må jo finnes et program eller lignende som er skapt for å forbedre hjernen din. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal begynne å lete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...