Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan man få i seg D-vitaminer bare ved å være ute i sollys? Er det ikke noe fysisk stoff, eller lager kroppen det selv med energien fra sola..?

Wikipedia:

Vitamin D (også kalt kalsiferol) har flere former el. metabolitter. Da vitaminet ble oppdaget i 1922 ble det kalt et vitamin, mens det egentlig ikke er et vitamin, pga. at kroppen kan produsere det selv - ved eksponering for sollys. Ved sollys synteseres vitaminet til sin aktive metabolitt mens ved inntak i kost blir det lagret i fettvev som et slags lager som videre kan omdannes til aktiv metabolitt. D-vitamin er rent molykelært strukturert som et hormon el. nærmere bestemt et secosteroid, også pga dens funksjon i kroppen.

 

Så langt jeg vet så produserer ikke vi mennesker egne vitaminer om det er rett (Ivertfall ikke vitamin C)? Dyr har faktisk det.

Endret av qeamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det ville forutsatt noe så grunnleggende som at EU var en militær organisasjon.

 

De landene som er en del av EU kunne vel blitt enige om å gå inn i en allianse for å angripe f.eks Sveits, men hvorfor skulle de det enn så lenge de aller fleste EU land også er medlem av NATO? (Et uprovosert angrep ville stridt mot folkeretten, men om man ser bort fra det..)

 

Man trenger liksom ikke finne opp kruttet på nytt: EU sammenlignet med NATO

 

edit leif

 

Edit 2

Disse EU landene er ikke medlem i NATO:

Austria

Cyprus

Finland

Ireland

Malta

Sweden

 

Altså kun 22,22% av medlemslandene

Endret av soulless
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er "den magiske trekanten" i periodesystemet (grunnstoff 14, 31, 33, 48 og 52)?

Si, Ga, As, Cd, Te

Trekk en linje mellom de 5 så vil man få en likesidet trekant med Si, Cd og Te i hjørnene.

 

Jeg har dog aldri hørt noe om at de fem stoffene har noe særlig til felles.

 

Klart de kan, men de har ingen god grunn for å gjøre det...

Sist jeg sjekket så var ikke EU en militær organisasjon. Du tenker kanskje på NATO eller FN?

 

Edit: Pokker, var litt treg.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Hva er "den magiske trekanten" i periodesystemet (grunnstoff 14, 31, 33, 48 og 52)?

Det er halvledermetallene. Det vanligste er Si (14). Man kan også legere sammen Ga og As (31 og 33) for å få en halvleder med lignende egenskaper som Si. Om det samme gjelder Cd og Te (48 og 52) aner jeg ikke, men jeg vil gjette på at det er mulig. GaAs brukes i elektronikk med spesielt høye frekvenser. F.eks antennekretser for radar.

 

Redigert: Jepp, CdTe brukes som halvleder i blant annet solceller.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Så langt jeg vet så produserer ikke vi mennesker egne vitaminer om det er rett (Ivertfall ikke vitamin C)? Dyr har faktisk det.

Stort sett alle dyr unntatt primater produserer selv det de trenger av C-vitamin. Grunnen til at vi og våre nærmeste slektninger i dyreriket trenger å spise C-vitaminrik kost er altså en oppstått genfeil hos en av våre felles forfedre. Denne felles genfeilen regnes som en god indikasjon på at evolusjonsteorien er korrekt.

 

Redigering, lagt til en kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C_megadosage

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Varmt vann detter ned, og så stiger dampen opp, som skaper et undertrykk lengst ned ved dusjforhenget, siden det er mykt trekkes det inover.

Effekten forsterkes av et det suges kald luft inn langs kanten nede, som videre "blåser" forhenget nærmere.

 

Å ha en halvstor åpning i ene enden på forhenget reduserer effekten drastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...