Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det er kaldt om vinteren når det er høytrykk. Skyer sørger også for å holde på varme når det ikke er sol.

 

AtW

Forklaringen jeg har hørt er hvertfall som du sier, at skyene reflekterer en del av varmestrålingen tilbake til overflaten. Derimot med klarvær forsvinner det lille som finnes ut.

 

Så det er altså rett og slett en drivhuseffekt?

 

Drivhuseffekten er definitivt en faktor, men om du bor kystnært så har du også effekten av at et lavtrykk vil trekke til seg luft fra sjøen, som vanligvis er varmere (i alle fall på vinteren pga golfstrømmen).

 

Hos meg (nær stavanger), kan jeg eksempelvis se en 10 graders forskjell fra hvor jeg bor (som er veldig nært sjøen) til jobben min (som er ca 10 km borte fra havet).

 

Det er faktisk det samme prinsippet som gjør at kystnære områder blir utsatt for tåke når solen varmer opp områder innenlands. Den varme luften stiger, som gjør at tåke dannet over havet blir trukket inn over landet.

Lenke til kommentar

Når man skal vaske hendene mtp bakterier, ikke skit som skal fjernes. Er det da vits med varmt vann? Det varme vannet er vel ikke varmt nok til å drepe bakteriene? Hvertfall ikke det vannet eg klarer å utsette hendene for....

 

Kaldt vann klarer vel skylle like godt som varmt?

 

Varme gjør at skitt og partikler løsner lettere

Lenke til kommentar

Partikler som i bakterier her da? For eg bryr meg mindre om at eg er "skitten", men ønsker ikke spre bakterier etter toalett besøk.

 

For å sette det på spissen så dere forstår hva eg lurer på: eg har vasket hendene mine i knallvarmt vann og er helt rein. Så urinerer eg over hele handa. Vil det da være bedre med varmt vann enn kaldt? ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Alt løsner bedre i varmt vann fordi grunnen til at vannet er varmt er at molekylene er "urolige". Ergo rister de løs skitt mye mere effektivt enn iskaldt vann. Så ja, du sprer 1000 ganger mere bakterier fra hendene etter dassbesøk med kaldt ift varmt vann.

 

Og såpe er enda bedre. Vi jobber i sterilt miljø på jobb, så jeg har vært på mikrobiologi-kurs. Der fikk vi se prøver tatt av håndflate uten vask, etter vask uten såpe, og vask med såpe. Var enorm forskjell på mengden bakterier i prøvene. Såpa inneholder stoffer som løser opp skitt (jada, og tiss også)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...