Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit: 7 timer for sent? Skulle være til Ajaco --> ^Er ikke plassert i "Off topic" denne tråden, just FYI.

 

Halvsnedig spørsmål: Har det noe for seg å vaske innsiden av glassdørene i dusjen med kaldt vann fremfor varmt vann?

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Hvorfor er det mye kaldere når det er skyfri himmel enn når det er overskyet (snakker vinterhalvåret nå).

 

Her i Trondheim har det vært på en rundt -15, og skyfrihimmel hele tiden. men med engang det blir overskyet - rett ned til rundt -5

 

Fordi det er kaldt om vinteren når det er høytrykk. Skyer sørger også for å holde på varme når det ikke er sol.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halvsnedig spørsmål: Har det noe for seg å vaske innsiden av glassdørene i dusjen med kaldt vann fremfor varmt vann?

 

Slik jeg ser det:

 

+ Du sparer noen øre mtp. vannoppvarming om du bruker kaldt vann framfor varmt vann.

- Vasking med kaldtvann tar lenger tid. Stoffer/urenheter løser seg raskere ved høyere temperaturer.

- Med mindre du bruker noen isolerende hansker kommer du til å bli veldig kald på hendene.

 

 

Ettersom glass tåler høye temperaturer så hadde jeg klart valgt å vaske med høyest mulig temperatur (evt. høyest mulig temperatur som hendene dine tåler). Da går det raskere og du dreper antaglivis flere bakterier i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er kaldt om vinteren når det er høytrykk. Skyer sørger også for å holde på varme når det ikke er sol.

 

AtW

Forklaringen jeg har hørt er hvertfall som du sier, at skyene reflekterer en del av varmestrålingen tilbake til overflaten. Derimot med klarvær forsvinner det lille som finnes ut.

Lenke til kommentar

Fordi det er kaldt om vinteren når det er høytrykk. Skyer sørger også for å holde på varme når det ikke er sol.

 

AtW

Forklaringen jeg har hørt er hvertfall som du sier, at skyene reflekterer en del av varmestrålingen tilbake til overflaten. Derimot med klarvær forsvinner det lille som finnes ut.

 

Så det er altså rett og slett en drivhuseffekt?

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg alltid har lurt litt på:

 

Hva er vitsen med å få lekser hvis lærerne ikke går igjennom dem, men bare sjekker at du har gjort dem? Hvis du har feil går du jo rundt i den tro om at du har rett!

 

Dette er vel litt individuelt, men jeg, som lærer, pleier hvertfall alltid å gå gjennom oppgavene i plenum, slik at de som eventuelt har gjort noe feil kan rette opp i dette. Helst skulle jeg gjerne sett over alles besvarelser, men da går hele timen bort. For å bøte på dette kan jeg finne på å gi små lekseprøver, men det viser seg uansett ofte at de som er usikre som regel rekker opp hånden og spør om det de har skrevet er riktig. Det er synd hvis ikke noe at dette finner sted der du går, men om du snakker med læreren kan det godt hende at dette ordner seg. :)

Lenke til kommentar

"Tidligere ble landet kalt Holland, dette er egentlig kun navnet på provinsene Noord- og Zuid-Holland, som ligger i området ved kysten mellom IJsselmeer og Zeeland. Disse var i en overgang det altdominerende område i de nordlige Nederlandene."

 

Greia her er at mange nederlendere er stolte av historien sin og landet sitt, og bruker heller Holland som det har hett i lange tider. I tillegg er det nok en del som ikke tenker på forskjellen (litt som klementin/mandarin problematikken her i Norge)og sier det de er vandt til å si.

 

Kilde:

http://no.wikipedia.org/wiki/Nederland

Er kvart nederlandsk selv og har en del slekt der

 

 

Edit: La til litt mer utfyllende + kilde

Endret av Error
Lenke til kommentar

Hvorfor sier alle nederlendere at de er fra "Holland" når landet heter "The Netherlands"?

Jeg kan ikke svare på hvorfor. Men det er ikke noe mer enn en talemåte.

 

Skal jeg spekulere så kan det ha noe med at regionen Holland historisk sett er et sentrum for sjøfart i Europa. Dermed var det mange som kom i kontakt med mennesker fra Holland, og hollendere ville skille seg fra nederlendere og omtalte seg som hollendere.

Sett at Holland også hadde en bedre økonomi enn resten av Nederland kan det tenkes at nederlendere ville ta del i Holland og omtaler seg som dem. Etter det har det vel bare hengt igjen.

Lenke til kommentar

Hva er den høyeste mulige temperaturen å oppnå?

 

Er ikke ute etter et spesifikt tall, da jeg tviler noen har det, men hva er fysikken i det?

 

Har prøvd å finne litt rundt det men finner bare urelevante svar, men min teori er at når vibrasjonen nærmer seg lysets hastighet klarer de ikke å vibrere raskere.

 

Men er det gjort no forsking på hvor nære lysets hastighet det er mulig å komme eller er det et dødt område?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...